2013-03-16, 18:56
Medlem
Ostamackans avatar
Jag skulle vilja ha lite tips på en enkel marinad till mina fläskkotletter

Kanske inte det mest passande men ska i alla fall strimla några fläskkotletter och ha i min wook.
Citera
2013-03-16, 19:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostamackan
Jag skulle vilja ha lite tips på en enkel marinad till mina fläskkotletter

Kanske inte det mest passande men ska i alla fall strimla några fläskkotletter och ha i min wook.
Varför inte köra på en klassisk sådan.

Soja
Nymalen vitpeppar
Lättvispad äggvita
Sherry (torr Amontilado eller Oloroso)
eventuellt Hoisinsås eller ostronsås
eventuellt vitlök (riven)
eventuellt Colman's senapspulver
Maizena

~Paul~
Citera
2013-03-16, 19:36
Medlem
Ostamackans avatar
Tack för inspirationen!
Citera
2013-03-16, 20:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostamackan
Tack för inspirationen!
Ingen orsak. Återkom gärna med en rapport!

~Paul~
Citera
2013-03-16, 20:17
Medlem
Sereenas avatar
Kan med fördel ha i lite riven ingefära om man vill ha asiatstuket.
Citera
2013-03-16, 20:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Kan med fördel ha i lite riven ingefära om man vill ha asiatstuket.
Jag hoppade medvetet över ingefäran eftersom den har en tendens att i marinader helt och hållet ta över smaken.

Den har dessutom en ful ovana att lösa upp konsistensen på de övriga ingredienserna. Med andra ord så blir det svårt att få till den där kladdiga konsistensen som man förknippar med kinesisk matlagning. Det är enzymerna i ingefäran som är orsaken därtill.

Jag brukar därför vänta till själva tillagningen innan jag lägger in ingefäran. Den är självklart finhackad med kniv.

~Paul~
Citera
2013-03-16, 20:37
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag hoppade medvetet över ingefäran eftersom den har en tendens att i marinader helt och hållet ta över smaken.

Den har dessutom en ful ovana att lösa upp konsistensen på de övriga ingredienserna. Med andra ord så blir det svårt att få till den där kladdiga konsistensen som man förknippar med kinesisk matlagning. Det är enzymerna i ingefäran som är orsaken därtill.

Jag brukar därför vänta till själva tillagningen innan jag lägger in ingefäran. Den är självklart finhackad med kniv.

~Paul~

Hmm, har inte märkt av det så mycket (brukar ha i restbitarna/trådarna som blir kvar när jag rivit ingefäran), hade i för mycket i början dock ;p
Citera
2013-03-16, 20:46
Medlem
dePauls avatar
Ja, det är lätt att ta för mycket. Rådet är att sikta på en liten mängd och när man tror att det är lagom så bör man ta ännu mindre .

Samma sak gäller vitlöken. De flesta smiskar i alldeles för mycket vitlök i sin kinesmat. Den skall egentligen inte smaka vitlök som sådan utan den färdiga rätten bör endast ha en mer sammansatt smak.

~Paul~
Citera
2013-03-16, 21:09
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ja, det är lätt att ta för mycket. Rådet är att sikta på en liten mängd och när man tror att det är lagom så bör man ta ännu mindre .

Samma sak gäller vitlöken. De flesta smiskar i alldeles för mycket vitlök i sin kinesmat. Den skall egentligen inte smaka vitlök som sådan utan den färdiga rätten bör endast ha en mer sammansatt smak.

~Paul~

Brukar ha typ 1tsk i marinaden (mest dom träiga trådarna som blir kvar efter att jag rivit biten) till ~600-800gr kött, vitlök brukar jag riva 1 supersolo och ta i lite i marinaden och sen fräsa/woka resten tillsammans med ingefära i kokosfett innan jag har i köttet
Citera
2013-03-16, 23:27
Medlem
Citat:

~Paul~

Exakt sånt här är du mästaren av (och mycket annat också). Jag älskar att läsa det här och det lär mig så mycket. Tack och har en fortsatt trevlig helg.
Citera
2013-03-17, 08:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Exakt sånt här är du mästaren av (och mycket annat också). Jag älskar att läsa det här och det lär mig så mycket. Tack och har en fortsatt trevlig helg.
Tackar ödmjukast Anders, det samma tillbaka!

~Paul~
Citera
2013-03-17, 08:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Brukar ha typ 1tsk i marinaden (mest dom träiga trådarna som blir kvar efter att jag rivit biten) till ~600-800gr kött, vitlök brukar jag riva 1 supersolo och ta i lite i marinaden och sen fräsa/woka resten tillsammans med ingefära i kokosfett innan jag har i köttet
Ja, det är en variant som säkert funkar. Det viktigaste är att man hittar en egen metod som funkar i samklang med de egna smaklökarna .

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in