• 1
  • 2
2013-03-16, 22:00
Medlem
kklasens avatar
Visst, har man en gammal dator med gammal trög hårddisk med rörliga delar. Mindre än 2 gbyte ram. En processor enbart har 1 kärna och 2 Ghz. Då förstår jag varför man vill köra XP.

Men har man en dator som är 0-4 år och har en SSD. Så kommer den funka hur jävla snabbt och bra som helst med Windows 7/8. Ingen anledning alls att ha ett äldre OS än så.
Citera
2013-03-16, 22:15
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swigge
Jag gick tillbaka från win7 till xp sp3.

Datorn är betydligt piggare nu.
Drivrutinerna för grafiken funkar bättre i xp.

har en Intel Nortwood 2.8Ghz 800fsb och 1.5GB ddr minnen. gpu 1GB agp Ati ah4650

I win7 stängde jag av all extragrafik, och datorn bettede sig hyggligt men inte bra.

Jag kommer att stanna kvar i xp när jag kör windows i denna burk.
Skulle vilja köra win2k, men den saknar drivers för det ena och andra.
Win95 är ju retro : )

Åh, Windows 2000 <3 Det var grejer det
Citera
2013-03-16, 23:04
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kklasen
Visst, har man en gammal dator med gammal trög hårddisk med rörliga delar. Mindre än 2 gbyte ram. En processor enbart har 1 kärna och 2 Ghz. Då förstår jag varför man vill köra XP.

Men har man en dator som är 0-4 år och har en SSD. Så kommer den funka hur jävla snabbt och bra som helst med Windows 7/8. Ingen anledning alls att ha ett äldre OS än så.

Min laptop har nog mer än fyra år på nacken och det enda den har fått i uppgraderingsväg är mer minne och Windows 7 fungerar alldeles utmärkt på den.
Citera
2013-03-17, 01:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swigge
Jag gick tillbaka från win7 till xp sp3.

Datorn är betydligt piggare nu.
Drivrutinerna för grafiken funkar bättre i xp.

har en Intel Nortwood 2.8Ghz 800fsb och 1.5GB ddr minnen. gpu 1GB agp Ati ah4650

I win7 stängde jag av all extragrafik, och datorn bettede sig hyggligt men inte bra.

Jag kommer att stanna kvar i xp när jag kör windows i denna burk.
Skulle vilja köra win2k, men den saknar drivers för det ena och andra.
Win95 är ju retro : )

Win95 grafiksnitt skulle vara helt underbart på Windows 7.
Citera
2013-03-17, 02:04
Medlem
Huntardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Men är du helt slut i huvudet? Windows 95 var gräsligt fult, dessutom hade ikonerna inte stöd för dagens högupplösta skärmar. Windows XP har dessutom inte stöd för ipv6 (bara en mycket usel testversion som inte håller måttet idag), i en nära framtid kommer du inte att nå de flesta hemsidor med XP på datorn.
Det finns ingen som helst anledning att köra något äldre än Windows 7 på en dator med minst 1 GB RAM och 1 Ghz CPU.

Detta argument va sämst dock, ipv6 har funnits länge, och TS dator lär brinna upp/gå sönder långt innan vi går över helt till ipv6:P
Citera
2013-03-17, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorMcGooby

Jag kör/de mängder av datorer, lite till och från beroende på ekonomi,
och skulle nog kanske gärna vilja ha en fungerande win95 dator som har lite superdator egenskaper, relativt vad den då hade.... se saker komma upp i ljushastigheter.

Så det finns datoter här hemma som ligger på 50-500Mhz kan och gör sina sysslor åt mig.
Så man behöver inte importera ett tema till win7, man kan använda sig av gamla maskiner med win95 eller det man gillar.

En terminal är vacker för mig, och korniga fonter stör mig inte så mycket,
Utan packman fragmenterade fonter ger ro, lust och skönhet det med.

vad är vackert ?
Citera
2013-03-17, 10:12
Medlem
Loxuss avatar
Citat:

Det finns.
Citera
2013-03-17, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Det finns.

Men det är inte exakt som Win95.
Citera
2013-03-17, 11:54
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Men det är inte exakt som Win95.

Nej, varför vill man ha sån gammal skit?
Citera
2013-03-17, 12:26
Bannlyst
Citat:
Hej!

Jag är less på Windows 7. Det är inget speciellt med Windows 7. Den bara drar mycket prestanda och den kan nästan lika mycket. Windows 7 är segt och icke-coolt. För modernt och tråkigt.

Hade jag möjlighet så skulle jag vilja gå tillbaka till Windows 95.
Men hur som helst. Gör jag rätt från att byta till XP igen?
Jag antar att du inte haft förmånen att prova nya Windows 8. Välkommen till lekskolan.
http://www.youtube.com/watch?v=v4boTbv9_nU

Det är ingen större vinst att gå tillbaka till Windows XP då supporten går ut i april 2014. Windows 7 kommer dock stödjas fram till 2020.
Citera
2013-03-17, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Nej, varför vill man ha sån gammal skit?

Ett stort och irriterat problem är att gamla utrustning som skrivare, skanner, kameror e.t.c inte alltid har drivrutin för nyare windows. De bli helt värdelösa trots att det inte är nåt fel på dem om tillverkarna inte längre ger ut nya drivrutin. Är det verkligen omöjlig för microsoft att göra nya windows som förstå gamla drivrutiner avsedda för tidigare windows versioner?
Citera
2013-03-17, 13:39
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Ett stort och irriterat problem är att gamla utrustning som skrivare, skanner, kameror e.t.c inte alltid har drivrutin för nyare windows. De bli helt värdelösa trots att det inte är nåt fel på dem om tillverkarna inte längre ger ut nya drivrutin. Är det verkligen omöjlig för microsoft att göra nya windows som förstå gamla drivrutiner avsedda för tidigare windows versioner?
Jag tycker inte det är ett stort problem.

Basic user:
Ansluter skrivaren, Win lägger automatisk till basic drivers så att man kan skriva ut. En basic user använder skrivaren för att skriva ut på ett enkelt sätt (inga dubbelsidiga dito etc), mycket smidigt, all good.

Advanced user:
Kan också skriva ut som ovan. Om man har för vana att använda skrivarens avancerade funktioner krävs specifikt tillverkarens drivrutiner, men är man mer avancerad så har man antingen hyfsat modern utrustning eller kunskap om hur man kommer runt problemet (det finns funktioner i Win som gör att man kan köra drivers/program skrivna för äldre Win).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in