2013-03-16, 14:30
Medlem
Hej

Jag sitter nu och funderar på att köpa en ultrabook, och de jag har fastnat för är samsung 9 serien 13".
Är det något att ha? ska mest användas för universitetsarbete samt titta på serier och film. Så vad tycker ni? borde jag köpa den? Design är väldigt viktigt för mig,därför har jag fastnat för denna.

http://www.siba.se/product/11110042/...28386310682866

Så här ser den ut. Jag vill helst ha maxad specifikationer så jag har lite frågor angående de.

Vad menas med bokstaven efter namnet på processorn, ex "i5-3317U" i det här fallet "U". Jag vill ju hitta helst en i7 men jag kommer ihåg sen förut att bara för att det är en i7 så behöver det inte betyda att det är bättre än i5. Kommer inte ihåg varför exakt de var så men tror det hade något med vad den bokstaven betyder. Angående grafik kortet så var det även nånting om dedikerat och integrerat grafikkortet, vad var skillnaden?

Ursäkta de dumma frågorna men de va så länge sen jag intresserade mig i datorer så jag har glömt det mesta :P.
Citera
2013-03-16, 14:38
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slampan91
Vad menas med bokstaven efter namnet på processorn, ex "i5-3317U" i det här fallet "U".

U betyder att processorn kan underklockas mer än en vanlig för att spara ström, och därmed bidra till lägre temperatur vid låg belastning och längre batterilivslängd.

Dedikerad grafi betyder att det produkten har en separat grafikprocessor. Integrerad innebär att processorn används som grafikmodul. En integrerad GPU-lösning har som regel markant sämre prestanda än en dedikerad, men drar å andra sidan markant mindre energi från batteriet.
Citera
2013-03-17, 00:08
Medlem
Ett tips är att köpa den på inet, ingår lite tillbehör och är 2500kr billigare än Siba:
http://www.inet.se/produkt/1970171/s...c-premiumpaket

I fallet med ultrabooks i denna storleken, och processorer, så är det inte så stor skillnad som man kanske kan tro mellan i5 och i7. I7or brukar vara synonymt med fyra kärnor, men i detta fallet är båda tvåkärniga. Det är i princip bara basfrekvensen och turbofrekvensen som är högre på i7 i detta fallet.
http://ark.intel.com/compare/65714,65707

Har själv en ultrabook med denna i5an och ssd, och jag tycker det går riktigt snabbt. Så länge du inte vill köra en massa spel, så räcker den integrerade grafiken HD4000 alldeles utmärkt.

Jag har bara kikat lite kortare på en sån Samsung i butik, och den är sjukt tunn och lätt, och skärmen är skarp, ljusstark och med fina färger. Den har Samsungs motsvarighet till IPS-skärm.
Citera
2013-03-17, 08:37
Medlem
Sitter själv på en Asus UX32VD, dock bytt disken till en 256gb SSD samt lagt till 8gb Corsair Vengence minne.

Tycker den är trevlig och har nog med kraft att faktiskt kunna spela en hel del spel.

Sen har den en riktigt skapt och fin skärm, gillar den starkt pga de. 1080p på 13.3" =)
Citera
2013-03-17, 10:07
Medlem
Worldorders avatar
skulle också tipsa om att kika lite på asus zenbook ux32vd
Citera
2013-03-17, 10:45
Medlem
ok tack allihopa!
Och speciellt tack för Inet tipset .. Jag ska kika mer på ASUS:en och jämföra. Såg att upplösningen på den är bättre än samsungen så nu är jag väldigt klyven :P. Men ser ut som båda datorerna är väldigt bra ochsnarlika. Så vad jag än väljer kommer jag nog bli nöjd med köpet känns det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in