• 1
  • 2
2013-03-16, 15:14
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Applejacks
http://www.jagrullar.se/forum/viewto...p?f=36&t=51634
Jaha? Där står att filmjölk innehåller 0,003%, tycker du det är lika med 1% som du påstod?
Citera
2013-03-16, 15:41
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Occam
Jag har inte forskat i vart ifrån den myten kommer, men filmjölk innehåller mindre än 0,05 g alkohol per 100 g enligt Livsmedelsverkets näringsdatabas (eftersom det är avrundat till 0,0 g kan jag inte utifrån den källan uttala mig med större säkerhet):

http://www7.slv.se/Naringssok/Naring...vsmedelsId=114
Vet dom påstår detta.
Men man behöver inte vara Einstein för att förstå någon slags jäsning har skett i filpaketet när den bunktar ut lite.
Hört siffror upp emot 2%, men skulle vara intressant med en test efter paketet bunktat ut lite.
Och vad alkoholhalten ligger på då.
Citera
2013-03-16, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vet dom påstår detta.
Men man behöver inte vara Einstein för att förstå någon slags jäsning har skett i filpaketet när den bunktar ut lite.
Hört siffror upp emot 2%, men skulle vara intressant med en test efter paketet bunktat ut lite.

Du skulle känna alkoholsmaken om det var över 5%, tydligt.
Citera
2013-03-16, 16:30
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Du skulle känna alkoholsmaken om det var över 5%, tydligt.
Nu skrev jag ju 2%.
Men det du skriver är ju sant ändå.
Citera
2013-03-16, 17:37
Medlem
kravitzzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleCroc
Starköl räknas som livsmedel
Självklart, men jag menade inte riktigt drycker.
Citera
2013-03-16, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vet dom påstår detta.

1. Filpaketets buktning kan lika görna komma från att det har stått travat ...
2. Inte all jäsning producerar alkohol - mjölksyrabakterierna som är inblandade när man gör fil av mjölk producerar just mjölksyra av socker ...
3. Eftersom det inte från början förekommer alkoholjäsningsbakterier i fil så lär inte ens den mest härskna filen vara särskilt alkoholhaltig. Jag misstänker därtill att mjölksyrabakterierna lär ha vissa konkurrensfördelar mot alkoholjäst när det gäller att bryta ned mjölksocker i mjölkprodukter ...

Så, visst vore det intressant med ett test ... men förvänta dig ingen avvikelse från 0,0%.
Citera
2013-03-16, 21:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
2. Inte all jäsning producerar alkohol - mjölksyrabakterierna som är inblandade när man gör fil av mjölk producerar just mjölksyra av socker ...
3. Eftersom det inte från början förekommer alkoholjäsningsbakterier i fil så lär inte ens den mest härskna filen vara särskilt alkoholhaltig. Jag misstänker därtill att mjölksyrabakterierna lär ha vissa konkurrensfördelar mot alkoholjäst när det gäller att bryta ned mjölksocker i mjölkprodukter ...

Så, visst vore det intressant med ett test ... men förvänta dig ingen avvikelse från 0,0%.
1 Nä jag pratar inte om hur det är i affären.
Utan när den stått i kylen någon vecka.
Och då att paketet växt ca1cm på varje sida.

2 Rätt påstående, så kommer inte säga nått om detta, för det är inte fel.
Men utesluter inte heller jäsning med alkohol som följd.

3 tillverka alkohol med mjölksyrabakterier, finns liknande exampel.
För mig bröd man sätter fötterna i och trampar runr, är en liknande jäst/bakterie som producerar alkohol.

Sen vore det intressant med ett test.
Vad jag förväntar mig, vet jag inte.
Även om det INTE blir alkohol.
Så vad gör så att filpaketet växer, är det kolsyra från jäsningsprocess.
Eller nått annat, det är nått jag helt klart vill veta.

Lite OT, är att äpplejos innehåller mer metanol än vad mäsk eller HB gjort på mäsk kan innehålla(pga pektinet).
Sen vissa läskedrycker sägs ha en alkohol halt på ca1,25-2,25(då ej cider).
Så definitivt nåt jag personligen vill få klarhet i.
Citera
2013-03-18, 10:02
Medlem
Pontrs avatar
Läsk kan väl jäsa?

Som barn hittade jag en flaska limefanta vid kanten av skolans fotbollsplan. Flaskan var halvfull med dricka, låg i gräset med stängt lock, och ändå stank det fränt öl om den.
Citera
2013-03-18, 14:11
Medlem
Cantorass avatar
Jag tror att paket med ostfondue kan innehålla en hel del alkohol - knappast 12% dock
Citera
2013-03-19, 08:06
Medlem
von Schmerzs avatar
Det är väl en tolkningsfråga om det kan räknas som livsmedel, men flytande essenser som vanilj löses vanligen i etanol när de säljs på flaska.
Citera
2013-03-22, 11:23
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Helt rätt. Det är dags att avliva den gamla myten om stigande alkoholhalter i mejeriprodukter.

Tycker man att fil- eller mjölkpaketen växer med 1 cm på varje sida i kylskåpet så behöver man antingen nya glasögon eller också har man tullat på någon annan flaska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in