2005-05-18, 20:49
Medlem
jag hittade sådana på konsum vid mariatorget för ett litet tag sedan, de är hårt packade.

nån som vet vad det är i dem???
ren nyfikenhet
Citera
2005-05-18, 21:02
Medlem
onemanarmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faberr
jag hittade sådana på konsum vid mariatorget för ett litet tag sedan, de är hårt packade.

nån som vet vad det är i dem???
ren nyfikenhet

Vad är en isfackla? Jag tvivlar på att det är is i dom, det kan vi utesluta då..
Citera
2005-05-18, 21:11
Medlem
Escanios avatar
står det inte på förpackningen? borde ju vara någon aluminiumblandning i dom med tanke på de vita gnistorna
Citera
2005-05-18, 21:40
Bannlyst
OMA: du vet såna här som sprutar gnistor som man har på tårtor? Såna e det iaf. tror jag . :P
Citera
2005-05-18, 22:02
Medlem
onemanarmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe - G
OMA: du vet såna här som sprutar gnistor som man har på tårtor? Såna e det iaf. tror jag . :P

Aha, skulle gissa på att det skulle vara något mkt likt tomtebloss plus någonting som får det hela att snabba på reaktionen åså aluminium då förstås. Eller kan det vara magnesium då det är ganska vita gnistor?
Citera
2005-05-18, 22:48
Medlem
exakt, dom är till tårtor ja
vita gnistor är det har jag för mej.
det skumma var att jag inte hittade någon innehållsförteckning! aja jag får väl ta och köpa ett paket och göra tester.. vore intressant att veta om det finns nåt kul i dom..
Citera
2005-05-18, 23:01
Medlem
onemanarmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faberr
exakt, dom är till tårtor ja
vita gnistor är det har jag för mej.
det skumma var att jag inte hittade någon innehållsförteckning! aja jag får väl ta och köpa ett paket och göra tester.. vore intressant att veta om det finns nåt kul i dom..

Varför? Du vet ju inte vad som finns i dom, då är det ajja bajja att desikera. Nu handlar det iofs inte om något explosivt, men ändå..
Citera
2005-05-18, 23:24
Medlem
jomen jag tänkte väl mest kolla om jag kanske missat innehållsförteckning eller så.. sen kan ju inte brinntest vara fel om jag ändå köpt dom.
dessutom är de inte helt fel på tårtor
Citera
2005-05-19, 11:08
Medlem
akitas avatar
Jag har för mig att det är ngn form av nitrocellulosa i dem, blandat med något gnistgivande.
Citera
2005-05-19, 11:56
Medlem
Pyromaniac_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akita
Jag har för mig att det är ngn form av nitrocellulosa i dem, blandat med något gnistgivande.

låter rimligt med tanke på att man vill ha en liten rök utväckling. Nitrocellulosa har ju just den egenskapen...
Citera
2005-05-19, 14:39
Medlem
ok guys..

innehållet har struktur och utseende som nitrocellulosa, fast det verkar malt somehow... det är också lite mörkare än det bomullskrut jag sett.
det liknar lite sågspån skulle man nog kunna säga...

brinntest:

en liten liten klump antänd med tändsticka flammar upp och brinner snabbt med lite gnistor. gnistorna ser ut ungefär som tomtebloss, men även en flamma finns.
kvar på marken finns lite lite träliknande pulver, med pyttesmå bitar av något svart.

det verkar som att nitrocellulosa+ aluminium ( gnistorna är inte vita )+ något sågspånsliknande för att packa med,möljligen dextrin?
Citera
2005-05-19, 16:54
Medlem
On fires avatar
Har lyckats med att smälla en sån. Ställde mig på den ungefär som man gör med häxyl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in