2013-03-16, 00:59
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seta23
Får man fråga varför du har blivit vegan? Förstår inte meningen med det.
Jag hoppas må bättre än vad jag gör i dag. Dessutom så känns det så jäkla rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Proteinkvalitén är rätt ut sagt usel i samtliga av de livsmedel du äter. Visst skulle du kunna kompensera den låga proteinkvalitén med kvantitet, men då ingen av livsmedlen är speciellt proteinrika kommer energiintaget att rusa i höjden.

Väljer du att hålla fast vid den här kosten bör du inmundiga ett EAA-tillskott. Dessa framställs syntetiskt så det krockar inte med dina vegan-värderingar.

För övrigt är "proteinmyten" en myt. Man kan lida av proteinbrist utan att svälta.
Hmm, intressant. Eftersom jag har sysslat med styrketräning i många år så har man ju läst en hel del om just protein. Jag vet ju att om man kombinerar vissa livsmedel så kan de bli kompletta ur proteinsynpunkt utan att vara det var för sig. Man behöver ju förövrigt inte kombinera dom i samma måltid ens.

Vad sjutton är EAA? Har det något med aminosyror att göra? Ursäkta, men kan det inte vara så att du är lite närblind på grund utav klassiskt styrketräningstänkande? Länka gärna till något som sågar proteinmyten. Var inte den där kände bodybuildern Ove Rytter vegetarian eller har jag drömt det?

Jag tänker som så att jag kör på så länge jag mår bra. Det är väl en bra måttstock (bättre än många andra i alla fall)? Vad tror du om hampaprotein? Tror du jag kommer att bli mindre nu när jag käkar så här (är rätt biff för närvarande)?
Senast redigerad av Pulver-Henke 2013-03-16 kl. 01:05.
Citera
2013-03-16, 01:10
Avslutad
Folk konstrar så in i helvete med kosten, än så ska man ta bort det och än så ska man ta bort detta. Samma med LCHF-sekten, som tror att man kan leva på stekt bacon. Och nu detta, en tränande karl som ska försöka överleva på bär och en kopp grönt te "för att det känns rätt".

Varför kan inte folk äta normalt istället? Folk har för lite sysselsättning i vardagen eftersom de verkar ha tid att sitta och fantisera ihop sånt här trams.
Citera
2013-03-16, 01:13
Medlem
5137s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Hej! Tack för välkomnandet! Jag hoppas på att stanna kvar i klubben länge, kanske på livstid. Jag tänkte ta och köpa detta tillskott när jag får pengar: http://skanstullshalsokost.se/vitamin-mineral/2917-helhetshalsa-helavit-ideal-200-kapslar-7350026470435.html tillsammans med ett annat preparat endast för mineralernas skull (just nu tar jag av en annan sort som jag tänker äta av tills den tar slut).

Färsk spenat tycker jag om, det skulle jag kunna tänka mig att äta någon gång då och då men inte alltför ofta då det mättar så dåligt. När det gäller broccoli har jag lite samma inställning som den framlidne Reagan.

Ser bra ut, broccoli är fan det bästa jag vet. Kokt broccoli med smör och havssalt!!!

Protein, för övrigt.. Hampa är skiten! http://www.ravarubutiken.se/tillskott/protein/hampaprotein-500-g.php
Senast redigerad av 5137 2013-03-16 kl. 01:22.
Citera
2013-03-16, 01:15
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Märkligt att det är så provocerande för vissa det här med veganer...

TS, kan du inte komplettera med proteinshakear för att få upp proteinintaget då?
Ja, det är tydligen en öm punkt det här. Påminner lite om LCHF-debatten.

Jo, jag skulle kunna köra proteinshakes. Är du vegan? Kör du shakes? Om så, vad tror du om hampaprotein? Soja är uteslutet.

Hoppas vi inte halkar in på en proteindisskusion nu, kosten är ju så mycket mer än bara protein.
Citera
2013-03-16, 01:17
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
Folk konstrar så in i helvete med kosten, än så ska man ta bort det och än så ska man ta bort detta. Samma med LCHF-sekten, som tror att man kan leva på stekt bacon. Och nu detta, en tränande karl som ska försöka överleva på bär och en kopp grönt te "för att det känns rätt".

Varför kan inte folk äta normalt istället? Folk har för lite sysselsättning i vardagen eftersom de verkar ha tid att sitta och fantisera ihop sånt här trams.

Fast LCHF är en jäkla mycket mer än att "leva på stekt bacon" (även om bacon är jäkligt gott ;p ). Äter samma mat som innan, byter bara ut ris, potatis, pasta mm mot broccoli, spenat, blomkål mm Ägg istället för gröt till frukost osv

Vegetarisk/Vegan kost funkar men det kräver väldigt mycket av den som äter den för att personen ska kunna få i sig allt dom behöver.
Citera
2013-03-16, 01:46
Medlem
anjer2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5137
Ser bra ut, broccoli är fan det bästa jag vet. Kokt broccoli med smör och havssalt!!!

Protein, för övrigt.. Hampa är skiten! http://www.ravarubutiken.se/tillskott/protein/hampaprotein-500-g.php
Inte för att vara sån, med det hampapulvret var inget vidare. Dyrt som fan och på tok för mycket kcal i förhållande till proteininnehållet. Men om det funkar för dig så go for it.
Citera
2013-03-16, 01:50
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Fast LCHF är en jäkla mycket mer än att "leva på stekt bacon" (även om bacon är jäkligt gott ;p ). Äter samma mat som innan, byter bara ut ris, potatis, pasta mm mot broccoli, spenat, blomkål mm Ägg istället för gröt till frukost osv

Vegetarisk/Vegan kost funkar men det kräver väldigt mycket av den som äter den för att personen ska kunna få i sig allt dom behöver.
Jag tycker dock själv att mitt upplägg är oerhört enkelt att följa, jag kör det mesta i en mixer och sen bara dricker det rakt upp och ner. Potatisarna kör jag i ugnnen (minimalt med jobb) och sen bara glufsar i mig, jättegott!

Jag lägger nog ner max 10 minuter på matlagning per dag och jag är aldrig hungrig + att det är jättegott! Känns ju som ett vinnarupplägg.
Citera
2013-03-16, 02:02
Medlem
Citat:
Ja, som topic; jag har precis gått över till vegandiet och vill checka av lite med er kostnördar angående detaljerna. Till saken hör att jag kör en väldig smal vegandiet där jag har valt bort även soja, cerealier och livsmedel rika på omega-6.

Detta äter jag:

Kokkosmjölk, bär, potatis, lök, äpplen, apelsiner, majs samt vissa kryddor. Dricker (förutom vatten då så klart) en kopp grönt té om dagen.

På detta så tränar jag styrketräning och cardio flera gånger i veckan. Vissa skulle säkert tycka att mitt upplägg är knasigt, kanske inte minst ur ett proteinperspektiv. Jag har själv snöat in lite på detta med "proteinmyten" som ni kanske känner till, om inte så kan det med fördel googlas.

Ja, vad säger ni? På vilket sätt är min kost bristfällig? Är den det överhuvud taget? Tillsammans tänkte jag att vi kunde ta ett helhetsperspektiv på saken då det finns så mycket att tänka på när det kommer till näring. Om ni ser problem med mitt upplägg, kan ni då samtidigt se några fördelar? Kommer min muskeltillväxt till följd av styrketräningen utebli eller minska nu tror ni?

Om jag ska lägga ytterligare något till min lista på livsmedel, vad skulle ni då säga att det skulle vara och varför?

Ps. Jag äter multivitamintabletter som även innehåller alla mineraler.

Lite linser, bönor? Finns ju essentiella aminosyror som man måste få i sig..nu har jag inte kollat exakt om du får det, men kan ju vara bra å undersöka saken. Annars tycker jag att du gör helt rätt i att bli vegan :-)
Citera
2013-03-16, 02:06
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Jag tycker dock själv att mitt upplägg är oerhört enkelt att följa, jag kör det mesta i en mixer och sen bara dricker det rakt upp och ner. Potatisarna kör jag i ugnnen (minimalt med jobb) och sen bara glufsar i mig, jättegott!

Jag lägger nog ner max 10 minuter på matlagning per dag och jag är aldrig hungrig + att det är jättegott! Känns ju som ett vinnarupplägg.

Det kanske är enkelt och gott, men jag tvivlar på att du får i dig allt du behöver.
Citera
2013-03-16, 02:12
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vekk
Lite linser, bönor? Finns ju essentiella aminosyror som man måste få i sig..nu har jag inte kollat exakt om du får det, men kan ju vara bra å undersöka saken. Annars tycker jag att du gör helt rätt i att bli vegan :-)
Tack! Bönor och linser är helt uteslutet för min del, dels tycker jag inte det smakar gott och dels så tror jag att det är ohälsosamt (efter vad jag har läst i olika källor).
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det kanske är enkelt och gott, men jag tvivlar på att du får i dig allt du behöver.
Ja, jag tvivlar också lite. Jag är dock bered att ta språnget mot det nya, tvivel till trots!
Citera
2013-03-16, 02:17
Medlem
Jag förstår inte varför man ska bli vegan när kroppen inte får allt den behöver genom den kosten. Du behöver äta b-12 som tillskott då det inte finns b-12 i växter. Vegetarisk kost är bättre om du äter ägg, mjölk och fisk. B-12 lagras i kroppen och en brist kan uppstå först efter flera år, men brist på b-12 är allvarligt och det förekommer även hos dem som äter allsidig kost.

Det är förövrigt även två aminosyror som veganer lätt lider brist på och vad dom heter har jag inte memorerat eller någon länk till, det får du ta reda på själv. Länk till livsmedelsverket har jag dock där du kan läsa om b-12 och växter. Jag föreslår du googlar vad följderna av brist på b-12 och aminosyror kan orsaka i din kropp, och inte bara googlar fördelar med veganism.
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Kosttillskott/Finns-vitamin-B-12-i-vaxter/
Citera
2013-03-16, 02:31
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Jag förstår inte varför man ska bli vegan när kroppen inte får allt den behöver genom den kosten. Du behöver äta b-12 som tillskott då det inte finns b-12 i växter. Vegetarisk kost är bättre om du äter ägg, mjölk och fisk. B-12 lagras i kroppen och en brist kan uppstå först efter flera år, men brist på b-12 är allvarligt och det förekommer även hos dem som äter allsidig kost.

Det är förövrigt även två aminosyror som veganer lätt lider brist på och vad dom heter har jag inte memorerat eller någon länk till, det får du ta reda på själv. Länk till livsmedelsverket har jag dock där du kan läsa om b-12 och växter. Jag föreslår du googlar vad följderna av brist på b-12 och aminosyror kan orsaka i din kropp, och inte bara googlar fördelar med veganism.
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Kosttillskott/Finns-vitamin-B-12-i-vaxter/
Jo, men multivitamintabletter äter jag ju. Det står i startinlägget. Brist på B-12 kan med andra ord avfärdas.

Hmm, om jag kör hampaprotein i en shake så tvivlar jag på att jag har missat någon aminosyra.

Nej, jag läser inte bara sånt som styrker min tro. Jag läser precis vad fanken som helst. En sida som den här tycker jag dock gör en bra sammanfattning: http://www.greenoption.org/naringslara/protein.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in