2013-03-15, 20:03
Medlem
usb3s avatar
Under prenumerationer så visas trådar med nya inlägg som fetstilta. Besöker man tråden så försvinner fetstilen. Byter jag sedan dator så dyker dock fetstilen upp på nytt, trots att inga nya inlägg har gjorts.

Blir lite rörigt om man följer många trådar och byter dator emellanåt. Borde gå att flashback fixar detta på något sätt tycker jag. Eller är jag ensam om att besväras av detta problem?
Citera
2013-03-15, 20:23
Medlem
Zoms avatar
Instämmer. Hade varit väldigt trevligt om man också kunde välja vilket inlägg som man senast läste så att man kunde fortsätta vid det nästa gång man öppnar tråden vid större trådar.
Citera
2013-03-15, 20:45
Moderator
^Eazs avatar
Hur skulle detta sparas i databasen, känns som att det skulle ta en djävla massa plats.

Edit: Browsers stödjer väl att man har en profil som kommer ihåg bookmarks, historik, vilka tabs du hade öppna osv. Vet inte om det stödjer cookies, men kanske värt att kolla på. (Aktiverade det själv nu för att se hur det funkar).

Edit2: Och att det kommer ta plats på databasen är självklart, iom att han specifikt efterfrågar att det kopplas till ditt konto, kort sagt så kommer alla besök i någon tråd behöva loggas för att sen kunna användas om du surfar in i den tråden senare. Visst, äldre får väl rensas ut, men låt oss säga att den bara spar 1 veckas historik.

Säg att vi har 100 000 användare som varderas besöker 30 olika trådar om dagen i en vecka.

100 000 x 30 x 7 = 21000000 entries på databasen, som så fort du öppnar en tråd ska kollas om du
1. Besökt tråden innan, om svaret är ja, hitta sista siden och ta dig dit.
2. Logga varje besök så att den håller sig fräsch.

Jag besöker fler än 30 trådar om dagen, tror många läsare gör detta. Så mina siffror ovan känns lite för låga.

Edit3: Tror Zom's förslag är bättre, att man kan markera var man var. Då gör man det bara på utvalda mastondonttrådar och inte automatiskt.
Senast redigerad av ^Eaz 2013-03-15 kl. 21:00.
Citera
2013-03-15, 22:53
Medlem
Joomlas avatar
Jag tror inte heller det är den mest optimala saken att lagra på Flashbacks sida. Istället kan du som användare köra t.ex Firefox Synk (Chrome har också en synkfunktion och Safari likaså med iCloud). Då synkas både bokmärken, historik och kakor till nya datorer och, beroende på tjänst, din telefon/surfplatta.

Vad jag däremot skulle vilja lagras, kopplat till mitt konto, är småinställningar som idag körs via cookies. Till exempel mitt val att stänga "Översikt av ämnet" som visas längst ner när man svarar på ämnen, vilket tema jag använder, vilka forum jag minimerat på forumindexet, min sidbredd och liknande. Kanske inte en lyx som är helt proportionerlig till tiden det antagligen tar att ta fram och implementera en sådan funktion, men i mina ögon en mer genomförbar lyx än att trådhistoriken lagras.

Edit: Jag var lite snabb... ^Eaz: Det enda som egentligen inte synkas är ditt cache. Allt annat, inklusive sparade lösenord om man så behagar, synkas. Iallafall i Firefox. Jag har inte använt Chrome på flera år så det kanske är annorlunda där.
Senast redigerad av Joomla 2013-03-15 kl. 22:56.
Citera
2013-03-16, 09:50
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Edit: Jag var lite snabb... ^Eaz: Det enda som egentligen inte synkas är ditt cache. Allt annat, inklusive sparade lösenord om man så behagar, synkas. Iallafall i Firefox. Jag har inte använt Chrome på flera år så det kanske är annorlunda där.

Ah, fasen då funkar inte det då. Som sagt, aldrig testat det, slog på det igårkväll.

Då blir det svårt att komma runt det, att det automatiskt ska sparas på serversidan ser jag som mer eller mindre omöjligt.

Däremot, som Zom skriver att man själv kan flagga ett inlägg vore trevligt.
Citera
2013-03-16, 09:57
Medlem
usb3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Säg att vi har 100 000 användare som varderas besöker 30 olika trådar om dagen i en vecka.

100 000 x 30 x 7 = 21000000 entries på databasen, som så fort du öppnar en tråd ska kollas om du
1. Besökt tråden innan, om svaret är ja, hitta sista siden och ta dig dit.
2. Logga varje besök så att den håller sig fräsch.

Jag besöker fler än 30 trådar om dagen, tror många läsare gör detta. Så mina siffror ovan känns lite för låga.

Hade dock räckt att man sparar denna info på trådar som man prenumererar på. Sparas ju redan info om vilka trådar man prenumererar på, att lägga till ett fält för när tråden senast besöktes eller något liknande borde inte vara så belastande.
Citera
2013-03-16, 13:16
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Jag tror inte heller det är den mest optimala saken att lagra på Flashbacks sida. Istället kan du som användare köra t.ex Firefox Synk (Chrome har också en synkfunktion och Safari likaså med iCloud). Då synkas både bokmärken, historik och kakor till nya datorer och, beroende på tjänst, din telefon/surfplatta.

Vad jag däremot skulle vilja lagras, kopplat till mitt konto, är småinställningar som idag körs via cookies. Till exempel mitt val att stänga "Översikt av ämnet" som visas längst ner när man svarar på ämnen, vilket tema jag använder, vilka forum jag minimerat på forumindexet, min sidbredd och liknande. Kanske inte en lyx som är helt proportionerlig till tiden det antagligen tar att ta fram och implementera en sådan funktion, men i mina ögon en mer genomförbar lyx än att trådhistoriken lagras.

Även Chrome synkas allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in