2013-03-15, 13:48
Medlem
Compwizards avatar
Halloj !

Jag har lite planer på att dra neråt till lite varmare breddgrader tex Spanien eller till Holland.

har ni några vettiga tips på hur man ska gå tillväga för att kunna söka Försörjning för att komma igång i det nya landet...? Kommer självklart leta efter ett jobb ... men behöver kolla lite ifall det finns någon form av socialt skydd ifall jag beslutar mig för att ta min väska och åka...

Jag har länge haft känslan att jag behöver röra på mig och tänkte höra mig för lite tips o idéer av er
som kanske vet någe om detta.

Har sökt en hel del på nätet om just det här ... men inget verkar vara Up to date så säg gärna till !!!

TACK PÅ FÖRHAND! och en sak vet ja inget är omöjligt ... bara gäller att hitta dom rätta vägarna
Citera
2013-03-15, 14:07
Medlem
Fantomsmaertas avatar
EURES annonserar jobb i hela unionen.

http://ec.europa.eu/eures/

Har inga konkreta tips gallande de lander du vill till men ett ofta provat satt att fa jobb utomlands ar pa svensksprakig support/kundtjanst.
Citera
2013-03-15, 14:37
Medlem
Compwizards avatar
Okey Tackar får kika lite på sidan...! tack för ditt tips ...
Citera
2013-03-15, 15:26
Medlem
När jag flyttade till England 2008 så gällde det att som EU medborgare som "flyttar" till ett EU land så måste du ha tillräckligt med pengar för att kunna försörja dig i 3 månader och är skyldig att hitta jobb inom de 3 månaderna, 6 om du får tillstånd av landets arbetsförmedling. Detta för att du inte har rätt till något form av försörjning fån det nya landet för du inte skattat för det förmånerna.

Finns fall då du får ta med dig a-kassa el. dyl. från Sverige, men minns inte hur det var med den saken.

EDIT:
Hittade en länk som kan vara till nytta.
http://europa.eu/youreurope/citizens...s/index_sv.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in