2013-03-14, 23:22
Medlem
TheGamers avatar
Hej!

Jag har inte laddat hem detta så har faktiskt inte den blekaste vart det kommer ifrån men det är en mapp i appdata/roaming som heter "Miner" som jag inte har installerat.

I alla fall, AVG varnar mot .exe filen och frågar varje gång jag startar om datorn "Vill du sätta denna i karantän blah blah" och har gjort så. Dessutom tog jag bort hela mappen och trodde allt var över, ack så fel jag hade. Starta om datorn inatt och när jag väl kom tillbaka så varna AVG och mappen hade återskapats.

För 10 minuter sedan genomsökte jag den med Malwarebytes och den hitta inget.. Jag vet att jag varit lite dumdristig dem senaste dagarna i jakten på Sim City 5 och har drabbats en gång förr utav en trojan men det var för cirka.. 3 - 4 år sedan och fixade det ganska omgående.

I alla fall, hur ska jag bli av med denna trojan? Alla rekommenderar Malwarebytes för att fixa problemet men den säger inte ett ord, det är dessutom fullt uppgraderat och allting är i sin ordning. I jakten på trojaner samt virus efter min lite impulsiva jakt efter Sim City 5 har jag virussökt datorn totalt med både AVG samt MB och MB sade inget medans AVG fann ett par som togs bort och nu är endast "Miner" mappen samt .exe filen kvar.

Uppskattar all hjälp! Mvh
Citera
2013-03-14, 23:27
Medlem
ChefRamsays avatar
Kan det inte vara AVG som är känsligt om inte MB säger ifrån?.. Testa att köra med sandbox-läge (OM det finns på avg, annars testa med Avast.)
Citera
2013-03-14, 23:28
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChefRamsay
Kan det inte vara AVG som är känsligt om inte MB säger ifrån?.. Testa att köra med sandbox-läge (OM det finns på avg, annars testa med Avast.)

Har annars Sandboxie, duger det?

Skulle inte testa alla möjliga .exe filer hög som en kastrull 3 på natten

EDIT: Såg nu att det var två olika .exe filer, vet dock inte vilken som AVG varnar för.

Den ena heter c.exe och den andra heter o.exe.

Testade att köra dem båda i sandboxie, Bild på c.exe - Bild på o.exe - såhär ser mappen ut, kan dock sakna en fil eftersom jag inte minns om jag tillät AVG sätta varningsfilen i karantän eller inte.
Senast redigerad av TheGamer 2013-03-14 kl. 23:36.
Citera
2013-03-14, 23:44
Medlem
TorrentLovers avatar
Bitcoin-miner. Intressant. Du kan blivit en medlem i ett botnät, eftersom det rör sig om en Bitcoin-miner.
Citera
2013-03-14, 23:46
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Bitcoin-miner. Intressant. Du kan blivit en medlem i ett botnät, eftersom det rör sig om en Bitcoin-miner.

Haha, va?

Med i botnät? Vad har jag gett mig in i och hur kommer jag ur det utan att förlora allt?

EDIT: Läst lite och tydligen så sitter man i en grupp och samlar ihop såkallade bitcoins som sedan blir pengar? Förstår inte helt själva grejen eller syftet med det och vad ska jag göra för att bli av med detta?

Kan det vara så att jag kan ha laddat ner något skit här i veckan som sedan någon är medlem i bitcoin och när jag får den skiten som ligger där just nu så genererar han pengar? Vet inte, är väldigt fundersam hur jag ens hamna i denna "bitcoin-situation"
Senast redigerad av TheGamer 2013-03-14 kl. 23:52.
Citera
2013-03-15, 00:02
Medlem
BerusadeNisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Haha, va?

Med i botnät? Vad har jag gett mig in i och hur kommer jag ur det utan att förlora allt?

EDIT: Läst lite och tydligen så sitter man i en grupp och samlar ihop såkallade bitcoins som sedan blir pengar? Förstår inte helt själva grejen eller syftet med det och vad ska jag göra för att bli av med detta?

Kan det vara så att jag kan ha laddat ner något skit här i veckan som sedan någon är medlem i bitcoin och när jag får den skiten som ligger där just nu så genererar han pengar? Vet inte, är väldigt fundersam hur jag ens hamna i denna "bitcoin-situation"
Du är förmodligen med i ett botnät, du används för att "mina" bitcoins och möjligen DDoS attacker. Någon har även näst-intill full kontroll över ditt system och kan närhelst se precis vad du gör samt sätta dit och ta emot filer osv. Rekommenderar starkt omformatering eller att du ber nån du känner om hjälp.

Edit: Kan även tillägga att du har råkat på en trojan, ifall du undrar hur det här gick till. Nu går jag och lägger mig, godnatt.
Edit 2: Ja det framgick ju i titeln såg jag nu, då vet du ju alltså vad som har hänt. Ursäkta mig.
Citera
2013-03-15, 00:09
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerusadeNisse
Du är förmodligen med i ett botnät, du används för att "mina" bitcoins och möjligen DDoS attacker. Någon har även näst-intill full kontroll över ditt system och kan närhelst se precis vad du gör samt sätta dit och ta emot filer osv. Rekommenderar starkt omformatering eller att du ber nån du känner om hjälp.

Edit: Kan även tillägga att du har råkat på en trojan, ifall du undrar hur det här gick till. Nu går jag och lägger mig, godnatt.
Edit 2: Ja det framgick ju i titeln såg jag nu, då vet du ju alltså vad som har hänt. Ursäkta mig.

Men jag vill helst inte omformatera datorn eftersom den innehåller så mycket spel/ bilder/ musik/ program som jag helst inte vill förlora..

Finns det verkligen inget annat sätt att komma iväg från en trojan än att omformatera?

Jag ser inga mystiska processorer som är igång så personen som gjort denna trojan har förmodligen inte märkt av att han har kontroll över mig eftersom jag inte kört några .exe filer utan sandboxie..

I alla fall vad jag tror, var ganska borta för ett par dagar sedan och höll på med det där..
Citera
2013-03-15, 00:11
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Haha, va?

Kan man säga. Din hårdvara används för att generera Bitcoins till ägaren. Antagligen kom detta när du letade cracks till SimCity.
Citera
2013-03-15, 00:14
Medlem
Mellanbarnets avatar
Trist sånt här.

Men ja hade Inte säkerhetskopierat filerna (filmer/spel, bilder osv..) För "trojanen" kan ha spridit sig alt ligger latent i nån random fil.

Ja hade köpt en ny hårddisk och hällt termit på den gamla.
Är du lat så ominstallera hela skiten.
Citera
2013-03-15, 00:15
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Kan man säga. Din hårdvara används för att generera Bitcoins till ägaren. Antagligen kom detta när du letade cracks till SimCity.

Okej.. Hur blir jag av med detta?

Kan jag inte gå in i felsäkert läge och radera detta? Något måste jag kunna göra..

EDIT: Har laddat hem spybot i din signatur, har uppdaterat osv och söker just nu. Den har tydligen hittat några grejer men syns inte ännu vad för något.

När den väl har hittat och dödat skiten ska jag köra MB djupanalys hela natten samt köra AVG, dock inte samtidigt men just nu vill jag bara bli av med skiten.
Senast redigerad av TheGamer 2013-03-15 kl. 00:33.
Citera
2013-03-15, 00:16
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanbarnet
Trist sånt här.

Men ja hade Inte säkerhetskopierat filerna (filmer/spel, bilder osv..) För "trojanen" kan ha spridit sig alt ligger latent i nån random fil.

Ja hade köpt en ny hårddisk och hällt termit på den gamla.
Är du lat så ominstallera hela skiten.

Helvete.. Jag är så jävla opepp på att bråka med sånt här.. Jag har så mycket gamla grejer samt jag inte har råd just att hålla på att köpa nya hårddiskar/ material. Fitta.
Citera
2013-03-15, 02:23
Medlem
köp en billig extern 1TB hdd och flytta över allt du inte vill vill bli av med. formatera om och kör in windows på nytt.

det trista vore väl om du får skiten in på hdd'n och att den återigen tar över din dator, men det ser du ju
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in