2013-03-14, 17:49
Medlem
HerrSvetts avatar
Bästa nationalister,

Som rubriken lyder är jag nyfiken över skillnaden mellan de två begreppen?
Vår historiefröken verkar tycka det, men önskar åsikter från någon med lite annan syn på saker.
Citera
2013-03-14, 18:15
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSvett
Bästa nationalister,

Vår historiefröken verkar tycka det, men önskar åsikter från någon med lite annan syn på saker.
Patrioter försvarar sitt land och älskar sitt folk oberoende om det sitter en regering som de inte sympatiserar med.
Nationalister skjuter sina bröder om de röstar på ett parti som de inte sympatiserar med.
De är endast patrioter om en Hitlerfigur styr dem.
Citera
2013-03-14, 18:45
Medlem
QMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Patrioter försvarar sitt land och älskar sitt folk oberoende om det sitter en regering som de inte sympatiserar med.
Nationalister skjuter sina bröder om de röstar på ett parti som de inte sympatiserar med.

Men kan du lägga av din gråtrunkande bög. Varför skulle vi skjuta vårt eget folk?

Skillnaden mellan fjolliga patrioter av din sort, är det ens patriotism lolol, och oss är att vi håller vårt folk högre än vårt land och tycker inte att Badongo kan räknas in där.
Senast redigerad av QM 2013-03-14 kl. 19:27.
Citera
2013-03-14, 19:20
Medlem
HerrSvetts avatar
Citat:

Så patrioter älskar även de som inte gillar Sverige? Det har jag svårt att tro.
Citera
2013-03-14, 20:01
Medlem
Ignatius94s avatar
Patriotism är en ihålig/plastig variant också kallad statsnationalism. Nationalism är kärlek till sitt folk och inte staten som Patriotismen. Kurder är ett exempel på ett Nationalistiskt folk, de har inget land men är ändå starkt sammanbundna.
Citera
2013-03-16, 08:20
Medlem
Till-marschmusiks avatar
nationalist älskar sitt folk.

patriot älskar staten.
Citera
2013-03-16, 16:36
Medlem
Patriotism är en inställning: "Jag älskar mitt land och vill göra vad som är bra för det".

Nationalism är en ideologisk övertygelse om att nationen är av central betydelse för det goda samhället. Ofta avses därvid med "nationen" en på etnicitet grundad gemenskap.
Citera
2013-03-17, 08:13
Medlem
FunAndGamess avatar
Lyssna på det här.

The New "Patriotism" av William Pierce
http://www.natall.com/internet-radio/ts/030902.mp3
Citera
2014-04-26, 15:20
Medlem
Jermuks avatar
Patrioten älskar Sverige och välkomnar de som gör detta oavsett blod.
Citera
2014-04-26, 15:43
Bannlyst
Patriotism - Kärlek till stat & land

Nationalism - Kärlek till folk & nation

De brukar gå hand i hand med varandra men exempelvis i Sverige så går de emot varandra.
En svensk patriot är ett hot mot en svensk nationalist då patrioten stödjer staten som i sin tur tar död på folket vilket nationalisten inte tolererar.

Dock om staten tar beslut i enlighet med folkets vilja & välmående så går patrioten & nationalisten sida vid sida.
Senast redigerad av MarabouMercenary 2014-04-26 kl. 15:45.
Citera
2014-04-27, 10:26
Medlem
Citat:
Så patrioter ska vara beredda att gå in i döden för förtryckarmedia och Reinfeldts regering, som i sin tur kallar ursvenskar för barbarer och för en politik som grundligt omstörtar det Sverige många av oss växte upp i genom att sälja det till världens alla lycksökare? Med andra ord är väl journalistkåren, etablissemanget och pöbeln "patrioter" enligt din definition?
Citera
2014-04-27, 10:39
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSvett
Bästa nationalister,

Det hela har utretts ganska bra i tråden. Och med detta exempel man sätta än mer ljus på det hela.

Som hur det är i USA. "Nationalism" är ju av latinets "natio", jag är född. Det rör alltså den folkgrupp man tillhör. En white nationalist vurmar för sin vita folkgrupp men inte nödvändigt vis för fosterlandet, lat. "patria".

I amerikansk lingo kan patriotism användas för den som älskar sitt land, oberoende av sin etniska härkomst (= nationalitet i trängre bemärkelse).

Patriotism är lite vagare, lite mer stats-och historievurmande. "Man gillar sitt land". Medan nationalism har folket som bas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in