2013-03-13, 21:19
Medlem
Elisnows avatar
Hej, Flashback!
Upptäckte idag en liten knöl på vänstra sidan av halsen. Den är inte så stor, mindre än en ärta. Hård och sitter ej fast i själva huden, utan sitter fast i något annat. Gör inte direkt ont men känns obehagligt att trycka på den. Den rör inte på sig utan sitter på samma ställe så jag kan dra huden fram och tillbaka och den sitter kvar.
Frågan är, är det värt att kolla upp? Vill ju inte söka vård bara för att jag har en liten knöl men sedan vet man inte heller vad det kan vara. Är det någon som haft liknande problem och vad var det i så fall?

Har tänkt att det kanske kan vara sköldkörteln men tror inte det då jag har haft inflammerade sköldkörtlar innan och vet var det gör ont och nu smärtar de inte.
Tilläggas bör att jag har hög puls vars orsak läkare ej kunde förklara (såg inget märkvärdigt på EKG) så kanske hänger det ihop på något sätt med pulsen (struma eller liknande).

Bifogar två bilder. Kanske syns inte så mycket, men fick dra åt huden lite.
http://i45.tinypic.com/sz92dt.jpg
http://i46.tinypic.com/2ic5mx1.jpg
Citera
2013-03-13, 21:36
Medlem
ParadiseRoads avatar
En lymfkörtel? Ett lipom? Det är i alla fall INTE sköldkörteln.
Citera
2013-03-13, 21:42
Bannlyst
Sterilisera och PuNGktera!
Citera
2013-03-13, 21:43
Medlem
RRoBBs avatar
Har samma, inget du behöver oroa dig för skulle jag tro. Varit hos doktor och kollat upp det, är du lite yngre så kan det ha med pubertet att göra. Har haft det innanför bröstvårtan också har fortfarande lite på halsen och det har jag haft 4-5 år, har blivit mindre o mindre med tiden.
Citera
2013-03-13, 21:50
Medlem
Goldmanns avatar
Sköldkörteln sitter inte där. Det är en lymfkörtel. Vänta 1 mån o se om den blir större. Blir den det kontakta din husläkare. Den lokalen är en av de vanligaste för lymfkörtlar. Ifall du får fler kontakta tidigare, dvs om du inte är förkyld då kan du vänta.
Citera
2013-03-13, 21:50
Medlem
BlueMarlins avatar
Det är troligen en lymfkörtel. Har en i kinden som jag var orolig över förut (trodde det var cancer).
Har nästan konstant stora lymfkörtlar, vet ej varför.
Citera
2013-03-13, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmann
Sköldkörteln sitter inte där. Det är en lymfkörtel. Vänta 1 mån o se om den blir större. Blir den det kontakta din husläkare. Den lokalen är en av de vanligaste för lymfkörtlar. Ifall du får fler kontakta tidigare, dvs om du inte är förkyld då kan du vänta.

Sterilisera nålar och tryck ut "geggan" ist!
Sprita sen hålet 7 dagar!
Bögcancer aka svulstar ge på dom med nål och sprit!
Citera
2013-03-13, 22:11
Medlem
...Stick inte hål. Besök läkare.
Citera
2013-03-13, 22:46
Medlem
Bara en köttel, åkte och kollade upp detta när jag hade så en gång och då skrattade läkaren åt mig. Aldrig känt mig så dum i huvudet...
Citera
2013-03-13, 22:55
Medlem
DoubleWoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elisnow
Hej, Flashback!
Upptäckte idag en liten knöl på vänstra sidan av halsen. Den är inte så stor, mindre än en ärta. Hård och sitter ej fast i själva huden, utan sitter fast i något annat. Gör inte direkt ont men känns obehagligt att trycka på den. Den rör inte på sig utan sitter på samma ställe så jag kan dra huden fram och tillbaka och den sitter kvar.
Frågan är, är det värt att kolla upp? Vill ju inte söka vård bara för att jag har en liten knöl men sedan vet man inte heller vad det kan vara. Är det någon som haft liknande problem och vad var det i så fall?

Har tänkt att det kanske kan vara sköldkörteln men tror inte det då jag har haft inflammerade sköldkörtlar innan och vet var det gör ont och nu smärtar de inte.
Tilläggas bör att jag har hög puls vars orsak läkare ej kunde förklara (såg inget märkvärdigt på EKG) så kanske hänger det ihop på något sätt med pulsen (struma eller liknande).

Kolla upp det hos en vettig läkare fort som fan.
Jag har två kollegor som drabbats av lymfcancer (påminde om dina symptom), den ena dog en vecka efter diagnos och den andre går på strålbehandlig just nu.

I shit you not.

Fullt möjligt att det är en skitgrej, men det kan också vara så att det inte är det.
Citera
2013-03-13, 23:07
Bannlyst
Inget att oroa sig för i regel, jag har en svullen lymfkörtel på högra sidan som uppkom i samband med körtelfeber. Den har minskat och ökat i storlek med tiden, haft den där i 2år nu.
Citera
2013-03-13, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elisnow
Hej, Flashback!

Hej, det är definitivt en lymfkörtel som svullnat.

Det är alltid värt att kolla upp, lymfkörtlar svullnar i princip alltid vid förkylningar, även om du inte haft en märkbar förkylning kan du ha haft viruset i dig som blivit bekämpat, jag själv har 2 stycken knölar på halsen, den ena är precis där din är. De kom vid en virusinfektion förra sommaren och har inte försvunnit.

Tycker du att de har blivit större eller har du nyss upptäckt den?
Går den att röra?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in