2013-03-13, 14:01
Medlem
Lopesans avatar
Mats Andersson i Töreboda verkar vara en slapp kille som hellre åker raggarbil och dricker öl med sina vänner istället för att ta tag i sina problem.

Saxat ifrån artikeln:

Mats Andersson, 22, har en skuld på 1 458 kronor liggande hos kronofogden, men om den går till utmätning så finns inte mycket att hämta. Mats har en rostig Volvo 850 och den får fogden gärna ta.

– Jag ligger på soffan och latar mig. Jag tittar på TV, helst på program som handlar om jänkare. I början var jag aktiv och sökte jobb. Men sedan tröttnade jag.

Mats vill inte flytta längre än till Lyrestad en och en halv mil bort. Där har han chans att så småningom få ta över sin mormors hus när hon flyttar till något mindre.

Ja, det var berättelsen om Mats Andersson, raggare, arbetslös, ovillig att flytta och fram till nu ett personnummer i kronofogdens statistik.

Vad tycker ni?

Länk till artikel: http://bloggar.aftonbladet.se/landetsomforsvann/?p=925

Länk till facebook: http://www.facebook.com/MatsAssons?ref=ts&fref=ts
Senast redigerad av Lopesan 2013-03-13 kl. 14:08.
Citera
2013-03-13, 14:25
Medlem
Sup3rs avatar
slashasar bönder
Citera
2013-03-13, 14:26
Medlem
grasuggan99s avatar
Jag tycker att det är skamligt att man inte kan flytta ett par mil för att få tag i ett arbete när man är 22 år gammal och inte har familj.
Citera
2013-03-13, 14:28
Medlem
franges avatar
Personligen hoppas jag att Kronofogden mäter ut det av värde han har, varpå sedan alla eventuella bidrag i form av A-kassa, sjukersättning, socialbidrag etc dras in för honom.

Vill han inte bidra till samhället, så bör samhället heller inte bidra till honom.
Citera
2013-03-13, 14:28
Medlem
bugulus avatar
Man måste älska vinklingen också.

"Mats har gedigen utbildning och yrkeserfarenhet. Han gick hotell- och restauranglinjen i gymnasiet."

Nej, hotell- och restauranglinjen i gymnasiet kan knappast räknas som en gedigen utbildning.

När jag läste att han hade en gedigen utbildning fick jag för mig att han hade någon civilingenjörsexamen men NIX, visade sig vara en sketen gymnasie"utbildning" istället.
Citera
2013-03-13, 14:32
Medlem
Lopesans avatar
Roliga var att aftonhoran tog bort kommentarerna för en stund sen när det inte blev en snyftis av det hela då 99% av kommentarerna handlade om vilket jävla slappt as han var
Citera
2013-03-13, 14:44
Medlem
NeutronStars avatar
Om Mats hade röstat SD hade nog Aftonhoran vinklat artikeln i en mindre snyftig riktning:

"Obildade, arbetslösa, skuldsatta landsortsraggaren Mats - Jag röstade SD"

Citera
2013-03-13, 14:56
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Personligen hoppas jag att Kronofogden mäter ut det av värde han har, varpå sedan alla eventuella bidrag i form av A-kassa, sjukersättning, socialbidrag etc dras in för honom.

Vill han inte bidra till samhället, så bör samhället heller inte bidra till honom.

Håller med fullt ut.
En sak om man söker aktivt och inte hittar något. Men när man inte vill flytta på sitt feta arsel för att ha en chans att få ett jobb så ska man inte heller få något bidrag från staten.
Citera
2013-03-13, 15:30
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Man kan inte direkt påstå att han gör bra reklam för sig själv...
Citera
2013-03-13, 16:19
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bugulu
Man måste älska vinklingen också.

"Mats har gedigen utbildning och yrkeserfarenhet. Han gick hotell- och restauranglinjen i gymnasiet."

Nej, hotell- och restauranglinjen i gymnasiet kan knappast räknas som en gedigen utbildning.
Nja, det finns nog en hel del att hämta i hotellbranchen. Titta på lyxhotellen i Dubai och Förenade Arabemiraten. Där kan man tjäna riktigt med pengar som driven hotellmanager. Jag tror Mats gjort ett bra val med sin hotellutbildning. Han har dessutom en dubbelexamen i form av restaurangutbildning också. Tänk på hur mycket de svenska lyxkrogarna i New York tjänar. En sittning går på 20.000 kronor kuvertet och väntelistan för tt få ett bord är 6 månader lång. Som matgäster kan man se Geena Davis, Harry Belafonte, återstoden av klanen Kennedy och andra dignitärer, Här har Mats gjort ett bra val som kombinerat utbildningarna till hotellmanager och restaurangchef.

Går man igenom hans sida på Facebook där han bygger sitt varumärke ser man att han valt helt rätt i livet. Många vänner, attraktiva hobbies och en stark utbildning att luta sig tillbaka på. Grabben är bara 22 år för tusan! Ge honom ett break! Vem slarvade inte med räkningar och latade sig framför TV:n i ungdomen? Det är flickor och fest som är i fokus hos en ungdom. Inte kontoutdrag och besök hos arbetsförmedlingen.

Behöver inte Töreboda ett finare matställe dit turisterna kan gå för en stunds avkoppling? Mats kan sätta Töreboda på kartan med sin exklusiva restaurang och sina exklusiva råvaror och locka turister från USA, Asien och den rika delen av arabvärlden.
Citera
2013-03-13, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Håller med fullt ut.
En sak om man söker aktivt och inte hittar något. Men när man inte vill flytta på sitt feta arsel för att ha en chans att få ett jobb så ska man inte heller få något bidrag från staten.

Som framgår av artikeln så erhåller han ju inget bidrag heller. Han har aktivitetsstöd på 3000kr/mån.
Citera
2013-03-13, 19:04
Medlem
Lopesans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Nja, det finns nog en hel del att hämta i hotellbranchen. Titta på lyxhotellen i Dubai och Förenade Arabemiraten. Där kan man tjäna riktigt med pengar som driven hotellmanager. Jag tror Mats gjort ett bra val med sin hotellutbildning. Han har dessutom en dubbelexamen i form av restaurangutbildning också. Tänk på hur mycket de svenska lyxkrogarna i New York tjänar. En sittning går på 20.000 kronor kuvertet och väntelistan för tt få ett bord är 6 månader lång. Som matgäster kan man se Geena Davis, Harry Belafonte, återstoden av klanen Kennedy och andra dignitärer, Här har Mats gjort ett bra val som kombinerat utbildningarna till hotellmanager och restaurangchef.

Går man igenom hans sida på Facebook där han bygger sitt varumärke ser man att han valt helt rätt i livet. Många vänner, attraktiva hobbies och en stark utbildning att luta sig tillbaka på. Grabben är bara 22 år för tusan! Ge honom ett break! Vem slarvade inte med räkningar och latade sig framför TV:n i ungdomen? Det är flickor och fest som är i fokus hos en ungdom. Inte kontoutdrag och besök hos arbetsförmedlingen.

Behöver inte Töreboda ett finare matställe dit turisterna kan gå för en stunds avkoppling? Mats kan sätta Töreboda på kartan med sin exklusiva restaurang och sina exklusiva råvaror och locka turister från USA, Asien och den rika delen av arabvärlden.

Tyvärr verkar han inte alls intresserad och vid 22års ålder så är det allvarligt, han liksom väntar på att hans chans ska komma med pizzabudet, han sitter säkert och är avundsjuk på folk som jobbar och kan åka iväg på nöjen och resor m.m.

Sen trollar du nog lite med att det skulle komma amerikaner och folk från halva världen och turista i Töreboda
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in