2013-03-13, 02:04
Medlem
Gangster.s avatar
Har någon varit med om detta? Det var skitskumt och man vet inte hur det gick? Det rullade på med folk efter mig i samma takt men inget svar om "Vi hör av oss" eller vad arbetsgivaren väljer att säga. Någon som är bekant inom detta?

MVH
Citera
2013-03-13, 02:10
Medlem
vart hade du intervjun någonstans?
Citera
2013-03-13, 02:13
Medlem
Gangster.s avatar
Espresso House i Linköping. Var det lustigaste jag varit med om, mitt i fiket och snabbt som tusan
Citera
2013-03-13, 02:18
Medlem
sharkbaits avatar
Det ställer stora krav på din utstrålning och din sociala kompetens.

Håll tummarna!
"Vi hör av oss" betyder inte att de måste höra av sig. Det betyder inte heller att du blev avskriven direkt vid intervjun bara för att denna mening uteblev.
Citera
2013-03-13, 02:27
Medlem
Gangster.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sharkbait
Det ställer stora krav på din utstrålning och din sociala kompetens.

Håll tummarna!
"Vi hör av oss" betyder inte att de måste höra av sig. Det betyder inte heller att du blev avskriven direkt vid intervjun bara för att denna mening uteblev.

Det har jag inga problem med, men det kändes ändå väldigt stelt. 3 frågor fick jag:
Ska du plugga vidare i år?
Varför har du sökt?
Vad gör du annars?
+Har du några frågor? (ställde tre)
Och sen tack och hej typ, inget vi hör av oss utan bara tack för att du kom typ.

Blir man kallad till ytterligare intervju om de är interesserade? Eller skulle man fått besked direkt? Bara en Barista skulle
Citera
2013-03-13, 02:29
Medlem
Gangster.s avatar
Tillsättas. Det var ett rullande schema på intervjuerna och tjänsten ska besättas i början av April.
Citera
2013-03-13, 02:30
Medlem
Har varit med om detta, oftast är det ett påhitt från nyexaminerade småtjejer som är färska på någon rekryteringsfirma. De vill vara kreativa, annorlunda och hippa.
Men såna här påhitt ger tyvärr väldigt lite för både arbetsgivare och de som söker arbete, det blir för tramsigt. Arbetsgivaren hade kunnat hitta personal snabbare med mer traditionella metoder. Såna här typer av ansökningsprocessor är tyvärr enbart rekryterartjejernas privata lilla lekstuga som de har lyckats sälja in till någon osäker företagare.
Citera
2013-03-13, 02:37
Medlem
Nytt-kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gangster.
Det har jag inga problem med, men det kändes ändå väldigt stelt. 3 frågor fick jag:
Ska du plugga vidare i år?
Varför har du sökt?
Vad gör du annars?
+Har du några frågor? (ställde tre)
Och sen tack och hej typ, inget vi hör av oss utan bara tack för att du kom typ.

Blir man kallad till ytterligare intervju om de är interesserade? Eller skulle man fått besked direkt? Bara en Barista skulle
Lät ganska skönt kan ju inte bli så stelt som lång intervju där intervjuaren inte lättar upp stämningen. Värst är ju frågan "Berätta om dig själv" och man ska prata om sig själv i 30 min och inte riktigt vet vad dom vill höra.

Dom lär inte bestämma sig på plats då dom antagligen ville höra alla och sen tänka igenom. Och min erfarenhet av "vi hör av oss" är att dom inte hör av sig. Men måste nog säga att dina odds troligen är ganska små om dom körde igenom så snabbt då det borde betyda att det är många sökande.
Citera
2013-03-13, 02:38
Medlem
Gangster.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Har varit med om detta, oftast är det ett påhitt från nyexaminerade småtjejer som är färska på någon rekryteringsfirma. De vill vara kreativa, annorlunda och hippa.
Men såna här påhitt ger tyvärr väldigt lite för både arbetsgivare och de som söker arbete, det blir för tramsigt. Arbetsgivaren hade kunnat hitta personal snabbare med mer traditionella metoder. Såna här typer av ansökningsprocessor är tyvärr enbart rekryterartjejernas privata lilla lekstuga som de har lyckats sälja in till någon osäker företagare.

Jag läste en artikel om detta i eftermiddags. Tydligen ska det vara ekonomiskt och tidsbesparande för arbetsgivaren samtidigt som de enkelt ska se vilka de vill gå vidare med. Risken är att arbetssökande fhamnar och förblir i skuggan för att de inte gjort det bästa första intrycket, trots att de möjligtvis hade varit bäst person för jobbet. Jag avskydde det, hade ingen kontroll alls, raka och snabba rör bara.
Citera
2013-03-13, 02:39
Medlem
Nytt-kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Sätt att arbetsförmedlingen kör hårt på den där metoden... Dom bjuder in några företag så får folk sitta 10 min vid varje bord och lämna cv och berätta (visa) vem dom är

En positiv sak med metoden är att dom hinner köra igenom 10 gånger så många personer och då är det inte bara dom som skrivit ett fint cv som fått chansen till intervju.

Kan förövrigt trösta med att folk jag har pratat med som jobbat där inte alls har gillat hur det fungerar. Dock gäller det Stockholm och det är ju endel skillnad från kontor till kontor.
Senast redigerad av Nytt-konto 2013-03-13 kl. 02:47.
Citera
2013-03-13, 02:47
Medlem
Gangster.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-konto
Lät ganska skönt kan ju inte bli så stelt som lång intervju där intervjuaren inte lättar upp stämningen. Värst är ju frågan "Berätta om dig själv" och man ska prata om sig själv i 30 min och inte riktigt vet vad dom vill höra.

Dom lär inte bestämma sig på plats då dom antagligen ville höra alla och sen tänka igenom. Och min erfarenhet av "vi hör av oss" är att dom inte hör av sig. Men måste nog säga att dina odds troligen är ganska små om dom körde igenom så snabbt då det borde betyda att det är många sökande.

Grejen är den att de skickade ut med inbjudan av intervjun att det max skulle ta 15 min då jag skulle komma och presentera mig. Läste också att arbetsgivare har hunnit med 20 st intervjuer på 2h vilket motsvarar 6 min per person. för mig tog det ca. 10 min. Som sagt så fick jag inget "vi hör av oss". Jag nämnde att jag kände en person som jobbade där innan han pluggade vidare och de kände till han bra. Samt är jag kille, alla anställda var kvinnor. Ökar det på något sätt mina chanser eller spelar det 0 roll även om jag och en kvinna skulle ha samma meritlista?
Citera
2013-03-13, 03:09
Medlem
Nytt-kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gangster.
Grejen är den att de skickade ut med inbjudan av intervjun att det max skulle ta 15 min då jag skulle komma och presentera mig. Läste också att arbetsgivare har hunnit med 20 st intervjuer på 2h vilket motsvarar 6 min per person. för mig tog det ca. 10 min. Som sagt så fick jag inget "vi hör av oss". Jag nämnde att jag kände en person som jobbade där innan han pluggade vidare och de kände till han bra. Samt är jag kille, alla anställda var kvinnor. Ökar det på något sätt mina chanser eller spelar det 0 roll även om jag och en kvinna skulle ha samma meritlista?
Att du fick mer tid än genomsnittet är ju ett gott tecken iallafall. Att du känner en som jobbat där säger väll inte så mycket egentligen, men om du istället använder han som referens så ökar ju värdet markant om arbetsgivaren kan ringa han och fråga om dig. Så jag hoppas du använde han som det .

Tror inte dom la så stor vikt på kön, hade det varit tvärtom hade det varit en annan sak men är inte så ovanligt att det bara är tjejer. Men vist kan du se det som en liten fördel att det bara är tjejer för det blir nästan alltid bättre av att blanda lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in