2013-03-13, 01:22
Medlem
Flusens avatar
Har hittat en bil på blocket för ca 30.000 och jag har själv 10.000 så det fattas som sagt 20, jag är arbetslös och har ingen fast inkomst förutom 3400 underhållsbidrag varje månad, kan någon ge mig ett tips på hur jag kan fixa fram resten av pengarna? Går det skriva avbetalningskontrakt med säljaren? Isf hur, kom med förslag
Citera
2013-03-13, 01:25
Medlem
WizKhalifass avatar
Skaffa ett jobb.
Citera
2013-03-13, 01:33
Medlem
nej nästan omöjligt

om du inte tar kredit lån med extrem hög ränta, som kmr ruinera dig isf

steg ett

Skaffa inkomst
Citera
2013-03-13, 02:12
Medlem
Min rekommendation skulle vara att du inte köper någon bil alls.
Dels för att du inte kommer ha råd med bensinen eller försäkringen.
Vidare så är det ingen höjdare ifall det visar sig att det blir något oväntat fel på bilen.
Köp en cykel istället och se till att skaffa dig ett jobb som ger dig en inkomst så att du kan köpa en ännu finare bil
Citera
2013-03-13, 03:38
Medlem
RuleBritannias avatar
Kommer bara sluta med att du får betalningsanmärkningar. Även förvånansvärt naivt att tro att den enda kostnaden för en begagnad bil är köpesumman. Försäkringar + bensin + verkstadsjobb för problem + eventuella böter och liknande. Man måste räkna med ytterligare utgifter, speciellt vid köp av fordon.

Regel nummer ett: Man skall icke köpa någonting som man inte har råd med.
Skaffa ett jobb > Tjäna pengar > Köp bil.

Lycka till.
Citera
2013-03-13, 07:02
Medlem
Vore lite kul att veta vad det är för bil du hittat!
Själv så har vi två bilar! En lite dyrare och finare som frugan åker i, och jag åker i en Volvo 945 som jag köpte för fyra år seden för 12000kr. Och jag har råd att ha en finare bil om jag vill, men finner inte anledning till detta! 945:an uppfyller mina krav på transport mer än väl.

Har själv så svårt att förstå varför folk så ofta kan tänka sig att köpa bilar och prylar för mer pengar än de har?
Visst är det kul med bilar, men inte utan god ekonomi.
Citera
2013-03-13, 08:10
Medlem
Flusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jocke74
Vore lite kul att veta vad det är för bil du hittat!
Själv så har vi två bilar! En lite dyrare och finare som frugan åker i, och jag åker i en Volvo 945 som jag köpte för fyra år seden för 12000kr. Och jag har råd att ha en finare bil om jag vill, men finner inte anledning till detta! 945:an uppfyller mina krav på transport mer än väl.

Har själv så svårt att förstå varför folk så ofta kan tänka sig att köpa bilar och prylar för mer pengar än de har?
Visst är det kul med bilar, men inte utan god ekonomi.
Kan bara säga att det är en Saab kombi 05, med 12,000 mil för under 30 vilket är ett kanonpris, tråkigt nog har man inte råd med den för tillfälle.
Citera
2013-03-13, 10:15
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flusen
Har hittat en bil på blocket för ca 30.000 och jag har själv 10.000 så det fattas som sagt 20, jag är arbetslös och har ingen fast inkomst förutom 3400 underhållsbidrag varje månad, kan någon ge mig ett tips på hur jag kan fixa fram resten av pengarna? Går det skriva avbetalningskontrakt med säljaren? Isf hur, kom med förslag

Avråder dig starkt från att köpa bil! Du får ALLTID merkostnader i form av reparationer. Sen kommer ju bensin och försäkring till. DET FINNS INGA BRA BILAFFÄRER PÅ BRUKSBILAR!! Vänta med att skaffa till du kan köpa kontant och har en säker inkomst. Du kan ju hyra vid behov så länge.
Citera
2013-03-13, 13:23
Medlem
qptrms avatar
Citat:
Kan bara säga att det är en Saab kombi 05, med 12,000 mil för under 30 vilket är ett kanonpris, tråkigt nog har man inte råd med den för tillfälle.

Fullt möjligt att det är ett bra pris, men det är likväl för dyrt för dig. Oavsett hur bra pris det än är.

Avbetalningskontrakt med säljaren? Ptja, i teorin är det möjligt. Däremot har jag otroligt svårt att se att någon skulle gå med på det. Än mindre sannolikt med tanke på att du mest sannolikt inte har några tillgångar som säkerhet.

Du får helt enkelt skaffa dig ett jobb, spara pengar och köpa bil när du har råd.

Lycka till med jobbsökandet!
Senast redigerad av qptrm 2013-03-13 kl. 13:27.
Citera
2013-03-13, 17:50
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:

Sa, du har 3400:-/manad i inkomst, och du vill kopa en bil dar du skall betala 20.000 pa nagon form av avbetalning ? Lycka till.

Klart du kan skriva avbetalningskontrakt med saljaren, om du lyckas hitta en saljare som ar dum nog for att ga med pa en dylik affar.

Hur hade du tankt betala resten ? Bensin, skatt, forsakring osv ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in