2019-11-18, 11:39
Medlem
CarolusXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Ett gäng ännu ej färdigväxta snorungar. Carl vågade inte säga ifrån när han fick stryk av far, men när han sedermera fick skrämma och hota andra oskyldiga människor till livet kände han sig stor och häftig.

"Tunga gubbar" som är så pass "modiga" att de vågar lägga spikbomber på Centralstationen, och skjuta mot obeväpnade kvinnor och män i kön på Posten.

Antingen "trollar" du eller så är du infantil.

Uppenbar trollning. Dock så tror jag att det hade kunnat blivit bra folk av dessa grabbar också. Men saker kom emellan. Detta känns som ett av de fall där gärningsmännen "halkat in på ett bananskal".
Citera
2019-11-18, 19:43
Medlem
Finns det inga bilder på dom, ansiktena?
Citera
2019-11-18, 20:01
Medlem
efedrinkungens avatar
Citat:
Fotografi föreställande fadern, Boris Sumonja: https://imgur.com/jfJRjEc

Vilket land var fadern ifrån?

Kroatien
Citera
2019-11-18, 20:05
Medlem
Citat:
Ett gäng ännu ej färdigväxta snorungar. Carl vågade inte säga ifrån när han fick stryk av far, men när han sedermera fick skrämma och hota andra oskyldiga människor till livet kände han sig stor och häftig.

"Tunga gubbar" som är så pass "modiga" att de vågar lägga spikbomber på Centralstationen, och skjuta mot obeväpnade kvinnor och män i kön på Posten.

Antingen "trollar" du eller så är du infantil.

Hade de skjutit mot de anställda så hade de rimligtvis blivit träffade.

”Bomben” var ju som välkänt en avledande manöver.

Trollar du bara?
Citera
2019-11-18, 20:06
Medlem
Nu har jag bara sett ett avsnitt av dokumentären på SVT-play men det känns än sålänge som en sämre version av dokumentären på P3? Åklagaren försöker rädda ansikte.
Citera
2019-11-18, 20:06
Medlem
efedrinkungens avatar
Jag läste boken om deras liv, ingen lek.
Med den farsan klart man blir skruvad.

Innan ni glappar för mycket rekommenderar
jag att ni läser den.

Björndansen
av Roslund & Thunberg

Stefan Thunberg är manusförfattare och ligger bland annat bakom biosuccéer
som Hamilton och Jägarna 2. Han är också den fjärde brodern som inte deltog
i den serie bankrån som Militärligan genomförde och som den här romanen är baserad på.
Björndansen är Roslund & Thunbergs första gemensamma bok.
Citera
2019-11-18, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
”Bomben” var ju som välkänt en avledande manöver.

Bomben var packad med för syfte att öka dödligheten modifierade spikar. Tydligen skulle det alltså inte räcka med att bara slänga in en tom väska i skåpet och låta polisen ha skoj med att spärra av området under några timmar innan de kan göra något med det misstänkta sprängobjektet. Inte heller skulle det räcka med en "liten" knallare som låter högt som fan utan att föra med sig någon större risk för personskada. Nej, att göra bomber i en terrorists anda gick tydligen hem bättre hos folket.

Om du kollar på dokumentären uppger ligan endast en anledning bakom tillvägagångssättet där - att det skulle framstå som så ballt och häftigt som möjligt.
Citera
2019-11-19, 00:23
Medlem
-FB-Krimaren-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Sedan hade de ju två riktiga "stjärnor"; Ahlin och Gröndahl, som var polisen behjälpliga vid förhören. Jag tror inte ligan hade dömts för alla rån, om det inte varit för dessa herrar.
Frågan är också hur många och vilka rån Militärligan (antagligen?) gjort som aldrig kommit fram.
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
Nu har jag bara sett ett avsnitt av dokumentären på SVT-play men det känns än sålänge som en sämre version av dokumentären på P3? Åklagaren försöker rädda ansikte.
Bara ett avsnitt (av de sex i serien) blir missvisande.
Citat:
Ursprungligen postat av -FB-Krimaren-
Den i Militärligan inblandade och dömde pappan, avliden 2015, kom från Kroatien i forna Jugoslavien, till Sverige under tidigt 60-tal (en uppgift jag läst är 1962).
Militärligan-farsan ska ha kommit till Sverige just 1962 från Plaski i Karlovac i Kroatien.

Två av bröderna i Militärligan, ledaren/huvudmannen CS ("den långe") och LS ("vakten"), hade sin uppväxt på Södermalm. I samband med att brodern DS ("den lydige") föddes 1974 flyttade familjen till Skogås.
Beteckningarna är från polisens gärningsmannaprofil.
Senast redigerad av -FB-Krimaren- 2019-11-19 kl. 00:47.
Citera
2019-11-19, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -FB-Krimaren-
Frågan är också hur många och vilka rån Militärligan (antagligen?) gjort som aldrig kommit fram.
Bara ett avsnitt (av de sex i serien) blir missvisande.
Militärligan-farsan ska ha kommit till Sverige just 1962 från Plaski i Karlovac i Kroatien.

Två av bröderna i Militärligan, ledaren/huvudmannen CS ("den långe") och LS ("vakten"), hade sin uppväxt på Södermalm. I samband med att brodern DS ("den lydige") föddes 1974 flyttade familjen till Skogås.
Beteckningarna är från polisens gärningsmannaprofil.

Om du tror att min kunskap om militärligan är begränsad till ett avsnitt av SVTs dokumentär så har du fel
Citera
2019-11-19, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Med början 1991-09-16 till slutet 1993-12-23 blev militärligan känt över hela landet genom sina fräcka bank och postrån, tycker personligen att dessa herrar är väldigt intressanta sett till vad dom gjorde dessa 3år. Någon som har lite spännande information? Ögonvittnen eller liknande?
Inte alla bankrånare som sågar upp ett hål i taket på vanen för att ha en skarpladdad ksp58:a som vaktar utanför banken, är själv utbildad ksp-skytt och vet hur ett sånt vapen fungerar och det är bara tur att polisen inte kom i det läget, då kunde det gått mycket illa. Är inte intresserad av vad t ex bröderna Sumonja gjort på senare år, det är 91-93 som är intressant.
¨Tjäna, hade någon kontakt nere i jönköping/närheten?
Citera
2019-11-19, 11:50
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borka88
Det underjordiska rummet fanns, finns bilder på det i nordisk kriminalkrönika som skriver om fallet.
Vad fastigheten har för adress vet jag tyvärr inte.
Hm-undrar också var fastigheten finns/fanns? Lever fadern förresten?
Citera
2019-11-19, 11:56
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Hm-undrar också var fastigheten finns/fanns? Lever fadern förresten?
Avliden sedan 2015 enligt tidigare inlägg i tråden. Levde sina sista år som alkoholiserad och med psykiska besvär, enligt en närstående.

"Militärligan" kan skatta sig lyckliga att polisen inte sköt blykulor istället för gas mot sommarstugan när de greps. Hade man använt det förstnämnda hade det inte varit allt för många som sörjt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in