2013-03-12, 18:40
Medlem
karakoimas avatar
Har lite pengar nu, tänkte komplettera datorparken med en mac mini.

Tänkt att stå i TV-rummet, kommer att streama typ SVT Play, spela DVD'er och lite så.
Normal surfning, mail, skriva lite dokument och så.

Är väldigt oerfaren på mac, vilka andra grejer är bättre att köra på mac än pc, så där generellt? Hantera sina foton, kanske?

För behoven ovan, och kanske lite mer, vad behöver jag för version av mac mini?

Extrautrustning att köpa till? Har en massa gamla skärmar, musar och tangentbord drällande hemma, tänkte trycka in lämpligt. Men något som man behöver köpa till förutom det?

Sen, var är bästa stället att köpa mac mini på, både pris och bra service är intressant.
Citera
2013-03-13, 17:37
Medlem
tzjs avatar
Du kommer uppskatta en tangentbord anpassat för OS X, det är jag säker på.
Köp från Applestore, allternativt en Apple reseller.

Mac mini är en trevlig och kompetent liten dator. Foton kan du hantera i iPhoto. Funkar hur bra som helst.
Citera
2013-04-01, 19:43
Medlem
notna157s avatar
Är lite inne på samma spår som TS, men vill också ha den i ett annat rum med en datorskärm. Är det bara att koppla ur allt för att sedan koppla in igen där man vill ha den? Blir min första stationära, så jag har ingen aning om hur det fungerar...
Citera
2013-04-01, 21:46
Medlem
Bara koppla hur du vill, skärm vet jag inte hur det är på mac mini om du måste ha en adapter som på MBP/A eller om det bara är att koppa direkt.., Tradera kan man hitta både tangentbord , möss och Mac mini.

Ett annat tips är att tanka hem "TeamViewer" så kan du styra datorn genom mobilen, funkar kanon för att välja film/musik och liknanade. Kör själv med det när jag kopplar upp datorn mot TV´n för film tittande
Citera
2013-04-01, 21:58
Medlem
notna157s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursvartskadetvara
Bara koppla hur du vill, skärm vet jag inte hur det är på mac mini om du måste ha en adapter som på MBP/A eller om det bara är att koppa direkt.., Tradera kan man hitta både tangentbord , möss och Mac mini.

Ett annat tips är att tanka hem "TeamViewer" så kan du styra datorn genom mobilen, funkar kanon för att välja film/musik och liknanade. Kör själv med det när jag kopplar upp datorn mot TV´n för film tittande

Har för mig att det följer med en hdmi/dviadapter så att man kan koppla med hdmi mellan dator och tv mm.
Får testa teamviewer om det blir en mac mini. Verkar smidigt!
Citera
2013-04-01, 22:20
Avslutad
Jag har bl.a. en Mac Mini.
Har den i vardagsrummet kopplad till TV:n. Och det ångrar jag inte.
Otroligt bra och snygg design. Smälter bra in i vardagsrummet.
Kör på!
Citera
2013-04-01, 22:23
Medlem
Fettohanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karakoima

Tänkt att stå i TV-rummet, kommer att streama typ SVT Play, spela DVD'er och lite så.

Är väldigt oerfaren på mac, vilka andra grejer är bättre att köra på mac än pc, så där generellt? Hantera sina foton, kanske?

Extrautrustning att köpa till? Har en massa gamla skärmar, musar och tangentbord drällande hemma, tänkte trycka in lämpligt. Men något som man behöver köpa till förutom det?

Sen, var är bästa stället att köpa mac mini på, både pris och bra service är intressant.

Bra val, köp den på Applestore de är billigast tror ja
Citera
2013-09-12, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karakoima

Har ett minne av att de tagit bort dvdläsaren dock. Kolla upp om det är viktigt för dig.
Citera
2013-09-13, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leoswe
Har ett minne av att de tagit bort dvdläsaren dock. Kolla upp om det är viktigt för dig.
Korrekt, Mini har ingen skivläsare sedan några år tillbaka.

Men köp inte Apples externa eftersom den bara klarar DVD. Ska du lägga pengar på en extern är det lika bra att skaffa en som läser blu-ray (försök inte att spela upp blu-ray på Mac, rippa dem istället med MakeMKV).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in