2013-03-12, 15:44
Medlem
pajasos avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16399827.ab

Det va länge sen jag kände sånt medlidande, här har vi en grupp män som offrat en hel del, levt i stor ovisshet under en lång tid, varit orolig för sina familjer varje dag, för att de har arbetat åt Sverige utomlands.

Nu när det har gått så långt att deras liv kommer troligtvis tas om de stannar kvar utan skydd.

Hur kan vi inte ge dessa personer ett medborgarskap som tack? att de ens ska behöva be om det.

Äckligt.
Senast redigerad av pajaso 2013-03-12 kl. 15:47.
Citera
2013-03-12, 15:52
Medlem
OutOfIdeass avatar
Nu är det iofs Sverige som hjälpt Afghanerna och inte tvärtom.

Men här ser vi vilka problem vi får när vi ska ut och kriga i länder som vi egentligen borde ha klippt alla band med. Vi tvingas att ta ansvar för händelser som dessa.

Jag skulle kunna sträcka mig till att ta emot tolkarna men inga andra därifrån.
Citera
2013-03-12, 16:05
Medlem
kalasetistans avatar
Självklart ska de få bo i Sverige om de önskar, eller få vilken form av skydd de vill. De är mer till Sveriges nytta än många vita svenskar. Om det inte finns plats så tycker jag man kan slänga ut Jimmie Åkesson och andra värdelösa svennar och ersätta dessa med tolkarna.
Citera
2013-03-12, 16:06
Medlem
pajasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OutOfIdeas
Nu är det iofs Sverige som hjälpt Afghanerna och inte tvärtom.

Men här ser vi vilka problem vi får när vi ska ut och kriga i länder som vi egentligen borde ha klippt alla band med. Vi tvingas att ta ansvar för händelser som dessa.

Jag skulle kunna sträcka mig till att ta emot tolkarna men inga andra därifrån.

Så är det ju, men tolkarna behövdes oavsett i arbetet, och de tolkarna verkar ha fått offra väldigt mycket, och detta är tacken.

Visst jag kanske inte är så realistisk när jag vill hjälpa alla oskyldiga, men tänk er själva att ni är en svensk soldat som jobbat med bra människor i många många år; en man med familj riskerar sin säkerhet, eftersom de vill hjälpa Sverige med arbetet där nere, och självklart få en bra inkomst, de har varit till stor hjälp, men nu när styrkorna ska dra sig tillbaka så är risken väldigt stor att dessa personer, med familj, små barn, blir mördade utan skydd. I ett sånt fall, omständigheterna samt vad dessa personer har gjort, så förstår jag inte att vi kan neka de att leva i vårat land, jag skäms.

I tanken är du ju nu en svensk soldat där nere, som ska åka hem nästa år, hade du kunnat, innan du bestiger planet hem, kolla denna man som offrat sin säkerhet i ögonen? medans du lämnar han och hans familj till ett osäkert öde.
Citera
2013-03-12, 17:02
Medlem
Ghulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalasetistan
Självklart ska de få bo i Sverige om de önskar, eller få vilken form av skydd de vill. De är mer till Sveriges nytta än många vita svenskar. Om det inte finns plats så tycker jag man kan slänga ut Jimmie Åkesson och andra värdelösa svennar och ersätta dessa med tolkarna.

Självklart ska det kunna hittas användning för dessa tolkar i Sverige. De kan ju t.ex. handha alla utvisningsärenden av ensamkommande flyktingbarn efter 2014. Och när de är klara med de kan de få återförenas med sina forna klienter i Afghnistan.
Citera
2013-03-12, 17:42
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Hedern kräver att vi tar hem de här till Sverige.
Även om jag skriver under vartenda inlägg med att "Flyktingpolitik skall bedrivas där misären är, INTE i Sverige" så måste vi tänka till innan.
Engelsmännen misslyckade på 1800 talet i Afghanistan. Ryssarna misslyckade på 1900 talet och nu misslyckades NATO/ USA och vi i Afghanistan på 2000 talet.
När i helvete skall vi lära oss att inte sticka in pinnen och röra om i dessa djävla getingbon? Låt idioterna införa sharialagar och behandla sin befolkning som de förtjänar. Vad har hänt med den här fleråriga insatsen? Vad blev resultatet?
Snudd på inbördeskrig direkt "vi" lämnar landet.
Folket/ klanerna är mot varandra igen direkt.
Det är ytterligare folk som skall mördas, de som nu betraktas som överlöpare, dvs tolkar.
Talibanerna har bara befäst sin makt genom Darwins lag, de har blivit starkare och slugare.
Terrorism ifrån talibanerna kommer att spridas ännu mer över världen. De är tränade och utbildade nu.
Kvinnorna kommer att få lära sig vad ett totalt patriarkat innebär.

Djävligt bra insats!!!!

Skit i dessa länder, låt de få lösa sina inbördes konflikter själva och stäng gränserna utifrån. Det här blev INGET bättre. Det här har för tredje gången kostat en massa liv och blod ifrån de som ännu en gång försökte. Är det FEL att dra kloka slutsatser ur historien? På vilket sätt var vi bättre rustade än engelsmännen och ryssarna att skapa fred i den här böldhålan Afghanistan?
Skitbra, nu är det en massa krigsskadade flyktingar på drift och vi i Sverige skall väl vår vana trogen ta emot det mest skadade packet som har noll empati och förståelse för demokrati och vår kultur.
Bra jobbat igen!

Flyktingpolitik skall bedrivas där misären är, INTE i Sverige.
http://www.youtube.com/watch?v=F6daedxyAp4

"Förvånad"
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2013-03-12 kl. 17:45.
Citera
2013-03-12, 18:32
Medlem
mrbananbrallans avatar
Citat:

vad har det med saken att göra, det finns ALLTID människor som är till nytta på olika sätt eller hur?

jag exkluderar då självklart mördare och parasiter såsom exkonomiska flyktingar osv, men sånt tror väl du inte existerar , du är väl antivit va?

jimmie åkesson har stöd av 700000 svenskar och invandrare, du känns bara larvig när du skriver så om en partiledare som sköter sitt jobb galant, han är mer påläst om multi kulti än vad du någonsin kommer vara om tex rasism, du vet att islamofobi är ett påhittat ord va
Citera
2013-03-12, 18:36
Medlem
NyanNyans avatar
De kan väl flytta till Israel istället?
Citera
2013-03-12, 18:44
Medlem
kakburks avatar
Och när har Afton-pravdan varit hederliga?
Är det som framkommer i artikeln den absoluta sanningen? Förmodligen inte.

Villkoren för att ställa upp som tolkar torde inte varit en hemlighet när de kontrakterades. Naturligtvis är ju dylika typer av arbete eftertraktade och den logiska följden är, naturligtvis, att de och deras familjer måste komma hit och bli försörjda av våra skattebetalare i evinnerlig tid.
Tolkarna ska nekas. De har förmodligen söner som kommer att bli kriminella i vanlig ordning när de sätter sin fot på svensk mark. Då är det bättre att de hängs i Afghanistan.

Och Sverige har för den delen inte i Afghanistan att göra. Pumpa in vapen till båda sidor i konflikten och låt dem utrota varandra.
Citera
2013-03-12, 18:54
Medlem
OutOfIdeass avatar
Citat:

Eller varför inte dig. Om du kastades ut till Afghanistan så skulle jag kunna tänka mig att ta emot två tolkar.

Deal?

Kom igen, någon måste ju offra sig för den goda saken. Varför kan det inte vara du?
Citera
2013-03-12, 19:08
Medlem
Skogsvattes avatar
"Snälla, ta oss till Sverige eller ett annat europeiskt land." Nu skall hjälparbetet för de svenska styrkorna användas som förevändning för att få permanent uppehållstillstånd (för tro mig, något temporärt uppehållstillstånd är man inte intresserad av). Enligt nuvarande regler så kvalificerar redan hela Tredje världen till att få uppehållstillstånd i Sverige - men visst, några till blattejävlar och efterkommande yngel kan väl inte skada? Eller?
Citera
2013-03-12, 19:12
Medlem
Varför ska dem fly sitt eget land och sitt eget folk? Kanske ta hand om problemet istället för att fly till ett främmande land...
Senast redigerad av Genbell 2013-03-12 kl. 19:24.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in