2013-03-12, 12:08
Medlem
Har snubblat över ordet bondig några gånger på sistone. Givetvis kommer stavningen med d sig av att man normalt stavar bonde med d, och på det sättet är det ju logiskt, men det ser ändå jävligt illa ut i mina ögon. Som ett överdrivet skriftspråk. På samma spår tycker jag det är naturligt att skriva bonnläpp - inte bondläpp.

Vad säger ni? Bonnig eller bondig? Bonnläpp eller bondläpp?
Citera
2013-03-12, 12:15
Medlem
Jag säger bonnig, helt klart, men är osäker på hur jag skriver det. Det är nog ett ord som bara lever i mitt talspråk.
Citera
2013-03-12, 12:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Vad säger ni? Bonnig eller bondig? Bonnläpp eller bondläpp?
Bondsk och bondläpp.
Citera
2013-03-12, 12:51
Medlem
egon2bs avatar
Karakteristiken »bonnig« är vag, oberoende av stavningen. Beroende på sammanhanget kan man välja mera specifika termer:
– Hans dialekt är bygdemålsfärgad på ett förtroendegivande sätt.

– Han är klart farmsmart. — (äger en stor dos bondförnuft)

– Han är fast förankrad i den svenska myllan.

– Han retade gallfeber på Göteborgs-Postens kulturelit när han snackade isterband i SR-P1-Sommar.
Röstfiske och populism på lägsta nivå, tyckte de streetsmarta krönikörerna i GP.
Citera
2013-03-12, 14:37
Medlem
Käg Malaxs avatar
Är det inte konstigt att man inte hittar dessa ord i lexikon? SAOL och SASO har med bondförsök som är betydligt ovanligare i alla fall om man googlar det (i annan sorts text kan det förstås vara annorlunda). Jag tycker att orden bonnig och bonnläpp (och även bonnlurk) känns så befästa att man nästan misstänker att det är av omsorg om bönder och landsortsbefolkning de uteslutits.

Googlar man bondläpp får man förslaget bonnläpp, men googlar man bonnlurk får man förslaget bondlurk. I båda fallen råder dock en svag majoritet för bonn-, så det är svårt att förstå vad de motstridiga rekommendationerna beror på.

Det är viktigt att hålla isär bondlurken och Bondskurken. Kvinnorna i "Bonde söker fru" tror jag att jag på någon löpsedel sett benämnas "bondebrudar". Där skulle man kunna tänka sig en faktisk förväxlingsrisk med Bondbrudar i annat fall.

Edit: Bondlurk (stavat så) återfinns i SAOB, men inte bonnig eller bonnläpp med någon av stavningarna.
Senast redigerad av Käg Malax 2013-03-12 kl. 14:48.
Citera
2013-03-12, 15:04
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Det är viktigt att hålla isär bondlurken och Bondskurken. Kvinnorna i "Bonde söker fru" tror jag att jag på någon löpsedel sett benämnas "bondebrudar". Där skulle man kunna tänka sig en faktisk förväxlingsrisk med Bondbrudar i annat fall.
Hej Egon.

Jag måste instämma i det konstiga i att de här orden inte finns i ordböcker... de känns väldigt vedertagna.
Citera
2013-03-12, 15:11
Bannlyst
Könsord är jättevanliga men hittas heller inte ofta i gamla ordböcker.
Citera
2013-03-12, 15:38
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Könsord är jättevanliga men hittas heller inte ofta i gamla ordböcker.
Det var inte främst gamla ordböcker det gällde, utan SAOL (2006) och SASO (2009). SAOB är förstås en annan sak.

Edit: Dessutom tror jag att den politiska känsligheten (om det nu rör sig om sådan när det gäller bonnig etc.) har skiftat. Gissningsvis var det lättare att ta med nedsättande benämningar på människor och folkslag förr men svårare att ta med könsord.
Senast redigerad av Käg Malax 2013-03-12 kl. 15:54.
Citera
2013-03-12, 15:56
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Hej Egon.

Jag måste instämma i det konstiga i att de här orden inte finns i ordböcker... de känns väldigt vedertagna.
Att ta med ordet »bonnig« i SAOL är rätt okomplicerat, men att skriva en definition i en större ordbok, det är en grannlaga uppgift.¹ Definitionen kommer att stå där för evärdeliga tider. Det var vad jag ville antyda. En random landsbygdsminister får gärna tala med agrara referenser.

Ordböckerna undviker nedsättande ord för etniska grupper och yrkeskårer. Till exempel saknar jag »huvudskrynklare« som är en ganska vedertagen term för psykiatriker, respektive »smörjapa« (bilmekaniker).

Ingen frekvensstudie är fullständig utan ett besök på Språkbankens Korp.
bonnig = 93 // bondig = 16
Exklusive [a]sociala medier.
bonnig = 26 // bondig = 00
Det är fortfarande en svag bas, så här behöver twittras en del för att få in »bonnig« i SAOL-14 och SASO-2.

¹ För SASO är jag beredd att skriva en stilruta för bonnig med neger som underlag.
Citat:
... Även om användning av ordet bonnig kan vara obetänksam bör den (användningen) dock inte utan vidare stämplas som elitistiskt.
Citera
2013-03-12, 16:38
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Att ta med ordet »bonnig« i SAOL är rätt okomplicerat, men att skriva en definition i en större ordbok, det är en grannlaga uppgift.¹ Definitionen kommer att stå där för evärdeliga tider. Det var vad jag ville antyda.

Förutom stilrutemöjligheten finns ju möjligheten att skriva "nedsätt.". Utesluter man ett väl ändå rätt harmlöst ord som bonnig för att man har svårt att definiera det, tycker jag det är rätt illa. Dessutom är det i så fall inte helt lätt att se logiken i att man har med bondförsök, som betyder "fräckt och klumpigt försök ofta att lura ngn".

Citat:
Ordböckerna undviker nedsättande ord för etniska grupper och yrkeskårer. Till exempel saknar jag »huvudskrynklare« som är en ganska vedertagen term för psykiatriker, respektive »smörjapa« (bilmekaniker).

Är inte de orden rätt sentida direktlån från engelskan? I alla fall för mig förefaller de mycket mindre befästa än bonnig etc. Huvudskrynklare ger 179 träffar och smörjapa 45 på Google.

Min inställning är att ord i tillräckligt stort bruk ska beskrivas i ordböcker. Råkar de sedan vara nedsättande får man väl markera det på något sätt. Problemet blir dock större om man nu eller i framtiden börjar ta hänsyn till fler sorters nättext och inte bara böcker och tidningstext från etablerade tidningar, eftersom det då blir aktuellt att ta in ord som är ännu mer nedsättande om man konsekvent går efter något slags kvantitetsprincip. Gissningsvis finns det t.ex. en hel del ord i SAOL och SASO som i kvantitet slås ut av kulturberikare i den ironiska betydelse det fått.

Citat:
Ingen frekvensstudie är fullständig utan ett besök på Språkbankens Korp.
bonnig = 93 // bondig = 16
Exklusive [a]sociala medier.
bonnig = 26 // bondig = 00
Det är fortfarande en svag bas, så här behöver twittras en del för att få in »bonnig« i SAOL-14 och SASO-2.

Kollade du förekomsten av bondförsök? Kan vara en bra jämförelse.
Citera
2013-03-12, 17:09
Medlem
Jiiimboohs avatar
Det är ett så pass vardagligt ord, så när jag väl skriver det så föredrar jag att stava det efter uttalet, dvs bonnig.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Bondsk och bondläpp.

Bondsk har väl inte samma negativa klang som bonnig?

Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Är det inte konstigt att man inte hittar dessa ord i lexikon? SAOL och SASO har med bondförsök som är betydligt ovanligare i alla fall om man googlar det (i annan sorts text kan det förstås vara annorlunda). Jag tycker att orden bonnig och bonnläpp (och även bonnlurk) känns så befästa att man nästan misstänker att det är av omsorg om bönder och landsortsbefolkning de uteslutits.

Det kanske inte förekommer i någon vidare omfattning i skrift (ej räknat bloggar och forum)? Man kan skicka in egna förslag till ord man tycker de missat. Förvänta dig inget svar, utan du får helt enkelt vänta och se om det finns med i nästa utgåva.

http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/forslag_till_nya_ord_i_saol

Att beakta för SAOL-redaktionen:

Sökningen "bonnig" på Google ger "ungefär 38 100 resultat". Jag hittar också en del relevanta resultat på Google Books med den stavningen. Äldsta jag kunde hitta var från 1931, så det kan med råge sägas vara belagt över tillräckligt lång tid för att listas.

Erik Asklund, Kvinnan är stor, 1931:
Citat:
Men Greta var dum på den tiden, dum och oskyldig och barnslig och bonnig — precis som du nu!

Nyare exempel (för att visa att det inte dog ut på 30-talet).

Kjell Eriksson, Nattskäran, 2003:

Citat:
Klaras misstag var att hon stammade och att hon var bonnig.
Senast redigerad av Jiiimbooh 2013-03-12 kl. 17:17.
Citera
2013-03-12, 17:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh

Bondsk har väl inte samma negativa klang som bonnig?

Bedöm själv:

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/37/88.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här