Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Lite rotande i Sveriges dödbok, Sveriges befolkning 1970, samt diverse register på Ancestry.se ger att Jörgen föddes som Jörgen Gustavsson den 11/4 1919 i Skillingmarks församling i Värmland. Familjen bytte senare namn till Linnevall, datum för detta kan jag inte se.
Jörgen byter sedan efternamn ytterligare en gång före 1970, och avlider som J*rgen L*ckne(*= ö) den 20/9 1973. År 1970 bor han på Svartensgatan i Stockholm, men vid sin död 1973 är han skriven i Jukkasjärvi av alla ställen.
Mycket intressant fall för övrigt, hoppas det kommer fram lite mer fakta!
Oj. Imponerad. Har faktiskt sökt även i dödsboken utan att kunna hitta en enda Linnewall, vilket betyder att även hans föräldrar måste bytt efternamn innan de dog. Kanske inte så märkligt med tanke på alla skriverier, men ändå. Det här var innan ordet seriemördare uppfunnits så tidningarna kallade honom för "kedjemördare" och menade bland annat att han hypnotiserat sina offer till att begå självmord eller till att i varje fall inte göra motstånd då han hjälpte dem med det. En av psykologerna (tror jag det var) som undersökte honom och som även undersökt Sigvard Thurneman, Salaligans ökände chef, menade sig se stora likheter mellan dem. Polisen grävde enligt tidningarna upp Helmi Nords aska, men lyckades inte få fram någonting av den, vilket kanske inte var helt oväntat, så något åtal för mord i det fallet väcktes aldrig. Det skulle vara intressant att veta om han förekommit i någon mer polisutredning senare. Att han skulle vara oskyldig finner jag svårt att tro, men inte helt omöjligt.