2005-05-17, 20:08
Medlem
Jag ska bygga en sladd som ska gå mellan min super nintendo backupenhet (Super Magicom) till en diskdrive, och skulle behöva lite hjälp.

Jag har en såkallad "pinout" på hur kablarna ska dras.

http://hem.bredband.net/peterlondon/pinout.jpg

Kabeln ska alltså va en 25pins COM-ports hane -> 3.5" diskdrive IDE kabel.

Tänkte klippa en vanlig nollmodems kabel, och sedan koppla ihop alla kablar med avklippt IDE kabel. Detta skulle väl funka?

Problemet är att jag inte vet vilken kabel som går från vilken pin. Detta borde man väl kunna mäta sig fram till med en vanlig multimeter? eller vad dom nu heter... har en sån nånstans som jag snodde från gymnasiet i alla fall.

vilket läge bör man ha på multimetern för att luska ut vilken pin som går till vilken kabel? var länge sedan jag höll på med sånt här....

All form av hjälp tas tacksamt emot hehe.
Citera
2005-05-17, 20:24
Medlem
pickopungs avatar
på min fluke multimeter kan jag använda en grej som piper när man får kontakt, används väl egentligen för att kolla strömriktningen i dioder, men funkar bra på vanlig kabel åxå.

Annars kan du ju enkelt använda motståndsmätaren, och när du får ett lågt "ohm-tal" har du hittat rätt ledare.

Lycka till

//P
Citera
2005-05-17, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pickopung
på min fluke multimeter kan jag använda en grej som piper när man får kontakt, används väl egentligen för att kolla strömriktningen i dioder, men funkar bra på vanlig kabel åxå.

Annars kan du ju enkelt använda motståndsmätaren, och när du får ett lågt "ohm-tal" har du hittat rätt ledare.

Lycka till

//P

ahh det va just en sån funktion jag behöver. som piper alltså. fan ska ta å gräva fram mätaren....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in