2013-03-11, 09:15
Medlem
Jag saknar en renodlad texmex-tråd. Texmex diskuteras i en massa trådar men intresset är nog tillräckligt stort för en separat tråd. Visst kan man snacka taco-fredag här också men det är inte vad jag har i åtanke i första hand. Jag tänker mig finfin texmex som är lagad mer eller mindre från grunden.

Ett hett tips för alla nybörjare är att köpa Jonas Crambys Texmex från grunden som förmodligen är den bästa texmexboken som finns, engelskspråkiga inräknade (okej, där har jag inte riktigt torrt på fötterna men jag har fan letat mycket under flera år utan att hitta något bättre än Crambys bok som jag köpte i höstas).

Vad har ni för texmexfavoriter? Själv gör jag egen majstortilla och har nyligen lyckats få den tillräckligt tunn och elastisk för att göra enchiladas och taquitos av den. Egen majstortilla är också överlägset som nachos och tacoskal om man friterar den.

Vill tillägga att jag letat renodlad texmex-tråd utan resultat. Om jag gör bort mig nu så får väl Mod ta mig i örat.
Citera
2013-03-11, 11:20
Medlem
JapanKinas avatar
Den inlagda rödlöken med Habanero ur ovanstående boktips är att rekommendera. Förbannat gott tillbehör! Trist att den inte står så länge. Någon kanske har ett tips på hur man kan konservera rödlöken och lagen för att kunna brukas längre fram i tiden?
Citera
2013-03-11, 11:24
Medlem
Bylines avatar
Jag är ingen stor texmex entusiast. Hemma hos oss har det aldrig varit tacos på fredagarna. Vet inte varför, då jag tycker det är gott de gånger jag bjudits på det. Det handlar väl mest om att jag aldrig tagit tid att sätta mig in i den smakbilden, samt att det alltid funnits så många andra saker att laga istället.

Däremot så gillar jag att du startar en tråd om det, och hoppas på många recept, så kanske även jag kan lära mig att laga något nytt.
Citera
2013-03-11, 11:49
Medlem
krutkurts avatar
Den där boken ser intressant ut, svensk "texmex" har känts lite futtig sen jag besökte sydvästra USA för ett par år sedan.
Citera
2013-03-11, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JapanKina
Den inlagda rödlöken med Habanero ur ovanstående boktips är att rekommendera. Förbannat gott tillbehör! Trist att den inte står så länge. Någon kanske har ett tips på hur man kan konservera rödlöken och lagen för att kunna brukas längre fram i tiden?

Ja det är väldigt gott med inläggningar. Jag brukar också krydda dem lite med spiskumminfrön och korianderfrön och istället för vinägerbaserad lag väljer jag vanlig svensk 1-2-3-lag. Jag lade in en liter diverse chilis i augusti och äter av dem än, och det är inget fel på smaken. Nu är det nog iofs dags att slänga de som är över tror jag men hållbarhet på flera månader är inga problem. Iofs kanske chilin är konserverande i sig och det kanske andra grönsaker, som t ex lök.

Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jag är ingen stor texmex entusiast. Hemma hos oss har det aldrig varit tacos på fredagarna. Vet inte varför, då jag tycker det är gott de gånger jag bjudits på det. Det handlar väl mest om att jag aldrig tagit tid att sätta mig in i den smakbilden, samt att det alltid funnits så många andra saker att laga istället.

Däremot så gillar jag att du startar en tråd om det, och hoppas på många recept, så kanske även jag kan lära mig att laga något nytt.

Jag tycker Santa Marias texmex är så satans tråkig. Visst finns det saker jag köper ur deras sortiment men det är nästan uteslutande nachos och tacoskal. Köpetortilla kan jag inte äta (gluten) så det får jag fint baka själv.

Testa lite nya grejer så ska du se vad roligt det blir. Bara man kommer ifrån köttfärs kryddad med färdig kryddblandning (som bara innehåller majsmjöl som kör allt slemmigt) så blir det genast roligare.

Citat:
Ursprungligen postat av krutkurt
Den där boken ser intressant ut, svensk "texmex" har känts lite futtig sen jag besökte sydvästra USA för ett par år sedan.

Jag har varit intresserad av texmex i flera år och mest sökt efter recept och inspiration på amerikanska matsidor. Jag var ärligt talat nervös för att jag skulle bli besviken på Crambys bok då jag känner att jag ändå har lite koll på området, men den nervositeten kom på skam. Cramby kan massor mer än mig om texmex och han förmedlar det jättebra. Av 2-3 hyllmeter kokböcker så ligger den där banne mig på topp-3.
Citera
2013-03-11, 21:15
Medlem
DingusMcDucks avatar
Jag fick precis Crambys bok i födelsedagspresent, och även om jag inte hunnit testa något recept ur den ännu, så har jag inte hittat ett enda recept i den som inte får snålvattnet att rinna. Bilderna är matporr på hög nivå. Jag gillar hans språk också, och det märks att han har äkta passion för sitt ämne.

Att han inkluderar en av mina favoriter, pulled pork, som väl kanske egentligen inte är texmex i egentlig mening (jag kan ha fel här) gör inte saken sämre. Funkar lika bra i en tortilla som mellan hamburgerbröd.

Jag har inte gjort så mycket texmex tidigare heller (bortsett från svennetacos) men texaschili ā la Hörnfeldt/Tolbert i en varm hemmagjord majstortilla med eller utan tillbehör går inte av för hackor.

Har någon här testat den inlagda vattenmelonen i boken?
Citera
2013-03-14, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Jag fick precis Crambys bok i födelsedagspresent, och även om jag inte hunnit testa något recept ur den ännu, så har jag inte hittat ett enda recept i den som inte får snålvattnet att rinna. Bilderna är matporr på hög nivå. Jag gillar hans språk också, och det märks att han har äkta passion för sitt ämne.

Att han inkluderar en av mina favoriter, pulled pork, som väl kanske egentligen inte är texmex i egentlig mening (jag kan ha fel här) gör inte saken sämre. Funkar lika bra i en tortilla som mellan hamburgerbröd.

Jag har inte gjort så mycket texmex tidigare heller (bortsett från svennetacos) men texaschili ā la Hörnfeldt/Tolbert i en varm hemmagjord majstortilla med eller utan tillbehör går inte av för hackor.

Har någon här testat den inlagda vattenmelonen i boken?

Jag satt faktiskt och bläddrade i boken igår och blev sugen på just nämnda meloninläggning. På det hela taget så är ju boken fantastiskt men fan vet hur han tänkt med sin inläggningslag i många av recepten. Den svenska traditionella 1-2-3-lagen (1 dl ättika 15%, 2 dl socker och 3 dl vatten) är inte sån bara för kul. Med just den sammansättningen blir hållbarheten längst på det som läggs in. Han gör rätt rejäla avsteg från den många gånger. Jag vet faktiskt inte ens hur man applicerar den på vinäger som förmodligen har olika halter ättika i sig beroende på märke. Det kanske står på flaskorna... går och kollar nu... Hmm... Vinägersyra 6%. Vinägersyra är väl förmodligen ett flertal syror men björnparten borde vara ättiksyra. Då kan man räkna lite om man är sugen. Jag kanske har helt fel men jag har i alla fall lärt mig att det är viktigt det där. Inte om man ska äta dagen efter så klart, men väl om man vill att maten ska hålla lite.

Skitsamma, jag ska testa melonen, men kör min lag istället.
Senast redigerad av AndersArsenik 2013-03-14 kl. 10:26.
Citera
2013-03-14, 22:42
Medlem
Urijahs avatar
Många "experter" här på FB och på andra ställen på nätet verkar tycka att bönor och tomater i en Chili är ett brott som ska ge dödsstraff. Personligen tycker jag att det är helt perfekt med färska tomater och bönor(både Kidney och svarta) i en Chili.

Är jag helt fel ute?
Citera
2013-03-15, 01:30
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urijah
Många "experter" här på FB och på andra ställen på nätet verkar tycka att bönor och tomater i en Chili är ett brott som ska ge dödsstraff. Personligen tycker jag att det är helt perfekt med färska tomater och bönor(både Kidney och svarta) i en Chili.

Är jag helt fel ute?

Glöm inte löken! Jag gillar både "halal"-varianten av chili och den med bönor, lök, tomater, paprika och diverse andra hädiska ingredienser. Om jag vore tvungen att välja, så skulle jag ta den med bara kött, pepparfrukter och buljong (och ev vitlök, öl, choklad osv). Som tur är behöver jag inte välja.
Citera
2013-03-15, 02:35
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Glöm inte löken! Jag gillar både "halal"-varianten av chili och den med bönor, lök, tomater, paprika och diverse andra hädiska ingredienser. Om jag vore tvungen att välja, så skulle jag ta den med bara kött, pepparfrukter och buljong (och ev vitlök, öl, choklad osv). Som tur är behöver jag inte välja.

Nä, det är väl det som är så bra med att laga själv.

Har inte testat den "riktiga", men lite roligt att det ingick sprit till kocken i receptet.

En fråga dock, vad är egentligen utmärkande för texmex? Vi har ju våran uppfattning (ala Santa Maria) men om jag ska kunna svara (vilket jag troligen inte kan) så måste jag väl veta vad det är?

Mole kan jag tänka mig att hör till, men jag blandar ihop köken med Spanien och det blir bara en röra i skallen.

Tacos som vi lagar dom är inte rätt heller, om jag nu förstått allt.

Citat:
The Taco is an ancient tradition with more than 500 years of history. In the present there are many types of tacos in Mexico, but the most popular are the following: -Taco (Normal taco, with a soft corn tortilla and meat) -Taco "De Canasta" (Steamed Taco with soft corn tortilla and meat) -Flautas (this is our usual crispy taco, a rolled tortilla with meat inside and lettuce on top... not inside!) Learn the basics of the real tacos and surprise your family and guests with it. As a note, these are not "Taco Bell" tacos. These are the real thing!

http://www.wikihow.com/Make-Original-Mexican-Tacos
Citera
2013-03-15, 11:15
Medlem
Det blev texmextorsdag igår. Jag har redan postat det här under "Bilder på din mat"-tråden, men jag tar den här också.

Jag hade en massa tid igår så det fick bli texmextorsdag. Jag ansträngde mig t o m lite.

Först pressade jag egna majstortillas som jag sedan friterade till någon typ av plana tacoskal
http://cdn1.cdnme.se/3894094/6-3/p10...451c4d0346.jpg

Jag lade in rotselleri och palsternacka för några dagar sedan och de kom till användning nu
http://cdn1.cdnme.se/3894094/6-3/p10...52ebc63710.jpg

Jag kokade dessutom en tomatillosalsa som är gudomlig
http://cdn1.cdnme.se/cdn/9-1/3894094...0b43be453a.jpg

Sen gjorde jag en tjälknölsvariant där jag ugnskörde en djupfryst rostbiff
http://cdn1.cdnme.se/3894094/6-3/p10...06969f512b.jpg

som jag skivade upp tunt
http://cdn1.cdnme.se/3894094/6-3/p10...44ac134c1f.jpg

och lade i en ananasmarinad/-lag för ytterligare mörning och för att få fin smak
http://cdn1.cdnme.se/3894094/6-3/p10...44bd90ca40.jpg

Sen monterade jag allt och rev lite cheddar över och lyckan var fullkomlig
http://cdn1.cdnme.se/3894094/6-3/p10...374c84a534.jpg

Mer detaljerad beskrivning finns här: http://barariktigmat.se

----------------

För övrigt så har jag en liten hang-up på det där med ordval och bruket av begreppet Texmex. Många förväxlar texmex med mexikansk mat men det är verkligen inte riktigt samma sak. I USA pratar man ofta om texmex som mexican food men det är inte heller riktigt korrekt. Begreppet texmex har ju ett förled också, nämligen tex-, vilket härleds ur Texas. Det man menar med texmex är helt enkelt en amerikanisering av den mexikanska maten. Vad skiljer då mexikansk mat från texmex? Jag har suttit och läst lite om det och det är inte en helt enkel distinktion köken emellan då det finns en stor gråzon av rätter. Begreppet Texmex betyder också olika beroende på var i södra USA som du befinner dig. Några saker som har uppkommit i USA är t ex Chili con carne och Fajitas. Man använder också i regel en massa smält ost i den amerikaniserade varianten av mexikansk mat, vilket är ovanligt i Mexiko. Användandet av spiskummin i maten är också ett inslag som kommer från USA, samt det rikliga användandet av kött. En annan sak som retar mig lite är när man hittar dåliga översättningar av texmexrecept och översättaren har översatt cummin med kummin. Det är fel. Cummin är spiskummin, medan caraway är kummin, i alla fall i amerikansk engelska.

I Sverige däremot är begreppet texmex nästan synonymt med det som står på Santa Marias hylla på ICA, men det börjar ändras. Jag har själv lagat texmex i många år och det går lite i perioder men variationsmöjligheterna är oändliga. Om några år kommer mina barn vara tillräckligt gamla för att säkert hata min texmex. De kommer käka Santa Maria-tacos hemma hos kompisar och tjata på mig att det är sån de vill ha. Ain't gonna happen
Citera
2013-03-15, 16:25
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Nä, det är väl det som är så bra med att laga själv.

Har inte testat den "riktiga", men lite roligt att det ingick sprit till kocken i receptet.

Ja, det är en väldigt sympatisk del av receptet. Jag har faktiskt lagat chilin utan en flaska tequila till hands, och det blir väldigt gott ändå. Öl i kocken brukar dock vara inblandat.

Citat:
Ursprungligen postat av christery
En fråga dock, vad är egentligen utmärkande för texmex? Vi har ju våran uppfattning (ala Santa Maria) men om jag ska kunna svara (vilket jag troligen inte kan) så måste jag väl veta vad det är?

Mole kan jag tänka mig att hör till, men jag blandar ihop köken med Spanien och det blir bara en röra i skallen.

Tacos som vi lagar dom är inte rätt heller, om jag nu förstått allt.

Enligt Cramby är det en blandning av tysk korv- och köttbaserad matkultur (invandrare till Texas från Tyskland), cowboykäk, och mexikansk mat, som i sin tur är en blandning av indiansk och spansk mat.

Mole är mer ren mexikansk mat om jag inte tar fel, men det går förstås att ha till texmex också.

Tacos med friterade, hårda skal är väl ett typexempel på texmex. En uppfinning från sydvästra USA som baserar sig på en mexikansk maträtt (eller kanske rättare många mexikanska maträtter med gemensamt serveringssätt, det finns ju hur många saker som helst som man kan stoppa i en tortilla). Tyvärr har ordet i Sverige blivit synonymt med Santa Maria-kryddblandningskryddad köttfärs och diverse grönsaker och andra tillbehör i nämnda skal. Jag anser inte att det är fel att kalla det tacos, men det är långt ifrån den enda och ännu längre ifrån den bästa sorten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in