2013-03-10, 15:44
Medlem
Ja, som rubriken säger.
I vilken/vilka områden i Sverige har dessa kulturer sina starkaste fästen?
Raggar- och Rockabillykulturen, och andra veteranfordons-kulturer, allt från originalrenoverare till Custom- och Hot Rod-byggare. Samt även veteranmopeder.

Är även intresserad av att veta vars dessa kulturer och livsstilar förekommer minst.

Vad man hört så är ju norra Värmland (Torsby och Finnmarken) ett starkt fäste.
Även södra Dalarna (Säter, Borlänge, Hedemora, Enviken) och till viss del södra/västra Hälsingland (Alfta, Edsbyn, Ovanåker).
Men mera än så har jag inte hittat information om.

Ställen där bilhobbyn är svag då....hittar inte mycket, men kan tänka mig storstäderna Sthlm, Gbg och Malmö framför allt?

Men hur ser det ut i resten av landet?
Skåne?
Norrbotten/Tornedalen?
Ådalen/Höga Kusten?
Västkusten?
Småland?
Gotland och Öland?
Jämtland/Härjedalen?

Så, hjälp mig nu med mera information om detta!
Vars ser man flest veteranbilar på gatorna?
Vars ser man flest sydstatsflaggor på verandorna?
Vars är det lättast att knacka på hos nån granne och fråga om han har en ljuddämpare till en Cheva Impala 65:a till övers?

Och var i landet finner man den raka motsatsen??
Senast redigerad av Ron-Ronald 2013-03-10 kl. 16:34.
Citera
2013-03-10, 15:51
Medlem
Datseyks avatar
Kan även tillägga att norra skåne är ett starkt fäste för raggarkulturen, dansbandsmusik m.m.
Citera
2013-03-10, 15:53
Medlem
drlinkps avatar
Brukar vara i Säffle på somrarna och där duggar raggarbilarna och sydstatsflaggorna tätt. Har inte så mycket att jämföra med eftersom jag kommer från Göteborg men i mitt tycke är varenda värmlänning raggare.

Minst sånt är det som du säger garanterat i Stockholm, Göteborg och Malmö. Något lättare sätt att bli klassad som tönt/bonde är svårt att hitta på.
Citera
2013-03-10, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drlinkp
Brukar vara i Säffle på somrarna och där duggar raggarbilarna och sydstatsflaggorna tätt. Har inte så mycket att jämföra med eftersom jag kommer från Göteborg men i mitt tycke är varenda värmlänning raggare.
Jo, det jag har fått för mig är väl också att Värmland är "raggarlandskapet" nummer ett.
Och att Dalarna är tvåa, och Hälsingland trea.
Men får man fråga hur stark du upplever kulturen är där jämfört med Göteborg då?
Om vi tänker oss en skala från ett till tio, där Säffle är tio. Vars hamnar Göteborg på den skalan?
Citera
2013-03-10, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datseyk
Kan även tillägga att norra skåne är ett starkt fäste för raggarkulturen, dansbandsmusik m.m.
Tvärtom vad jag trodde, faktiskt!
Min flickvän pratar ibland på MSN med en kille som bor i Hässleholm, och han hatar, verkligen hatar raggare.
Och han säger att det inte finns en enda raggarbil i hans stad, och kallar min tjej för hillbilly, redneck och lappjävel. (Om än med glimten i ögat.)

Men man kan väl inte låta han tala för en hel region.
Dessutom är han inte svensk, han är irländare. Han har förvisso bott i Sverige länge, men kanske inte lärt sig förstå charmen i kulturen på samma sätt som oss?
Senast redigerad av Ron-Ronald 2013-03-10 kl. 16:17.
Citera
2013-03-10, 16:07
Medlem
drlinkps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ron-Ronald
Jo, det jag har fått för mig är väl också att Värmland är "raggarlandskapet" nummer ett.
Och att Dalarna är tvåa, och Hälsingland trea.
Men får man fråga hur stark du upplever kulturen är där jämfört med Göteborg då?
Om vi tänker oss en skala från ett till tio, där Säffle är tio. Vars hamnar Göteborg på den skalan?

Har aldrig träffat en enda raggare i Göteborg under mina 20 år i stan. Det närmaste man kommer är några gubbar från Alingsås som åker in och racear lite på fredagsmornar vid Götaplatsen...

Aldrig sett en sydstatsflagga i stan, raggarbilar ser man i princip bara när det är bilmässa i stan.

Skulle ge Göteborg en klar etta om Säffle är en tia eftersom raggarkulturen är mer eller mindre helt icke-existerande i Götet. Det kanske finns lite sånt i kranskommunerna men eftersom jag kör hoj och ofta är ute och kör på somrarna och inte sett något raggartillhåll så tror jag att det är väldigt begränsat...

Jag kommer från centrala Götet och där är det ovanligt att någon ens äger en bil.
Citera
2013-03-10, 17:52
Medlem
nnnipzs avatar
Värmland är centrum skulle jag tro. Sen kommer inte dalarna långt efter.
Citera
2013-03-10, 17:56
Medlem
8xxSeriess avatar
Om TS är intresserad av bilar eller vill träffa folk som håller på med äldre bilar/raggarbilar/rodding etc så varför inte åka och besöka bilsportmässan i Jönköping? Mest raggarbilar och folk är det lördagen den 30 mars..

Gå på showen tidigt när den öppnar typ lite snabbt och sen är det bara att sätta sig ute i närheten av Elmia, Senare på eftermiddagen på A6 parkeringen eller gamla atollen nere i Jönköping. Där finns det garanterat folk att snacka med, bilar och allt som hör till.

Om du vill vänta längre så är ett besök på powermeet i Västerås att rekommendera. Världens största träff för folk intresserade av amerikanska bilar och bilkultur.

Det finns väl även någon hemsida, raggarportalen eller vad den heter för folk som är intresserade.
Citera
2013-03-10, 18:55
Medlem
Kalle-Dussins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datseyk

Det stämmer bra det, fan bara dansbandsmusik var man än vänder sig.. :P

Och visst finns det USAbilar här men det är destu vanliga med den felaktigt benämnda "raggarkulturen" som består av dansbandmusik, Eddie meduza och sunkiga 740is utan avgassystem och kapade fjädrar. Det där är inte "raggare" på något vis, lika lite som direktörs-Olle med sitt blankpolerade Investeringsobjekt Pontiac 51:an är representativ för raggarkulturen.

Snorvalpar och gubbstruttar är rätt benämning på dom.
Senast redigerad av Kalle-Dussin 2013-03-10 kl. 18:58.
Citera
2013-03-10, 18:56
Medlem
Kalle-Dussins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ron-Ronald
Tvärtom vad jag trodde, faktiskt!
Min flickvän pratar ibland på MSN med en kille som bor i Hässleholm, och han hatar, verkligen hatar raggare.
Och han säger att det inte finns en enda raggarbil i hans stad, och kallar min tjej för hillbilly, redneck och lappjävel. (Om än med glimten i ögat.)

Men man kan väl inte låta han tala för en hel region.
Dessutom är han inte svensk, han är irländare. Han har förvisso bott i Sverige länge, men kanske inte lärt sig förstå charmen i kulturen på samma sätt som oss?

Finns gott om raggarbilar/folk i Hässleholm. Rödtocken från Irland har ingen pejl.

Power Meet beginning of Summer går av stapeln i Hässleholm för fan..
Citera
2013-03-10, 19:02
Medlem
volvoforlife1337s avatar
Västra götaland. Tidaholm. Äckliga incest raggare hela bunten! Är dom inte raggare så finns fan inget vid namn raggare! Äckliga as är vad det är!!

https://www.youtube.com/watch?v=kqJl6kN-5d0 gör ''roliga'' låtar med. Absurt!
Citera
2013-03-10, 19:06
Medlem
Svårt att säga var den är som störst, men skulle säga att den är stor i många delar av landet. Värmland och Dalarna har många redan nämnt, och troligtvis är det i Dalarna du hittar flest raggare per km². I Västergötland t.ex. behöver du bara åka till gamla Skaraborg så går det 13 på dussinet ska du se. Varenda bonde har minst en amerikanare ståendes i ladan. I de småländska skogarna finns det garanterat många raggare också kan jag tänka mig som kommer fram i påsk. En annan nämnde norra Skåne. Du har ju även Power Meet i Västmanland. Så fort det är en region med mycket landsbygd och småstäder skulle jag säga att du hittar många raggare, de finns verkligen över hela Sverige bara du börjar leta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in