2013-03-10, 12:19
Medlem
Hej! Det är så att jag/min familj har köpt en lägenhet till mig. Jag får låna 1 miljon (Som dom lånar av banken men betalar av direkt) av min far och så lånar jag 300.00 av banken med min mor och far som borgeman.

Men nu när vi gick igenom lånepapprena och skrev massa skit så fick jag frågan "Hur mycket tillgångar har du i andra banker?". Då har jag 27.000 i en annan bank som jag för 3 dagar sedan bad om att flytta över till min riktiga bank. (Utan mina föräldrars vetskap, Vi är inte den mest öppna familjen). Så nu på pappret står det att jag har 27.000 på den banken men pengarna kommer vara överförda på tisdag till min riktiga bank, Vårat bankmöte är på måndag.

Kommer detta ställa till problem?
Skall jag be dom avbryta överföringen och vänta med den tills att allting är klart?

Hur är det på ett bankmöte när man fixar lån? Kommer dom gå igenom hur mycket tillgångar man har allt som allt på bankkontona. (Råkat bränna mitt sparkonto också, Så ekonomi är en känslig del)

Har jobb, kan få nästintill obegränsat med tider (200 timmar i månaden ± dricks) så inkomst för mig är inga problem.

Nu vill jag inte höra massa PK snack om min familj, hur dålig människa jag är etc. eftersom denna ligger i Privatekonomi. Och ja, jag har råd att bo i en egen lägenhet, Avgiften och räntan kommer jag betala av med dricksen och ha kvar hela lönen. Jag kommer även ha kvar pengar att spara (2000-4000 per månad).

Mvh Liquiden
Citera
2013-03-10, 12:21
Medlem
Kul med köp!

Men varför skulle det vara ett problem att du har tillgångar på en annan bank? Som du dessutom är påväg att föra över till din riktiga bank.
Citera
2013-03-10, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brandbileN
Kul med köp!

Men varför skulle det vara ett problem att du har tillgångar på en annan bank? Som du dessutom är påväg att föra över till din riktiga bank.

Eftersom på lånepappret står det att jag har 27.000 kr på riksgälden men på tisdag kommer dom vara överförda till Nordea, Utan pappas vetskap. Det är där problemet ligger.

Vill ställa till med så lite problem som möjligt i denna röran skapad av mig själv. Skulle ju suga att inte bli beviljad lånet eller att få öppna mig och berätta allt på ett bankmöte hur det står till.

Kommer även få runt 12.000 i skatteåterbäring.
Senast redigerad av Liquiden 2013-03-10 kl. 12:46.
Citera
2013-03-10, 13:27
Medlem
Diablo1118s avatar
Det är inte helt lätt att förstå vad du menar så ditt inlägg är väldigt otydligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Liquiden
Hej! Det är så att jag/min familj har köpt en lägenhet till mig. Jag får låna 1 miljon (Som dom lånar av banken men betalar av direkt) av min far och så lånar jag 300.00 av banken med min mor och far som borgeman.

Vet inte om jag förstått rätt:

Din familj lånar 1 miljon av banken? som de betalar av direkt? Alltså tar de inget lån? De lånar detta av din far?

Du lånar 300K av banken med din far och mor som borgemän. Är det ett bostadslån med lägenheten som säkerhet eller ett konsument lån?

Förtydliga gärna följande:

Hur stort bostadslån tar du eller någon annan på lägenheten. Vad kostar lägenheten. Vem står som ägare?

Citat:

Men nu när vi gick igenom lånepapprena och skrev massa skit så fick jag frågan "Hur mycket tillgångar har du i andra banker?". Då har jag 27.000 i en annan bank som jag för 3 dagar sedan bad om att flytta över till min riktiga bank. (Utan mina föräldrars vetskap, Vi är inte den mest öppna familjen). Så nu på pappret står det att jag har 27.000 på den banken men pengarna kommer vara överförda på tisdag till min riktiga bank, Vårat bankmöte är på måndag.

Kommer detta ställa till problem?
Förstår inte riktigt problemet. Om du får in pengar på banken lär det ses som positivt istället för negativt. Om din familj är så hjälpsamma att ställer upp med pengar och säkerhet för dina lån borde du fundera på om det inte är bättre att vara ärlig med hur din ekonomi ser ut.

Citat:
Skall jag be dom avbryta överföringen och vänta med den tills att allting är klart?

Nej det tycker inte jag dessutom lär det bli svårt innan måndag!

Citat:
Hur är det på ett bankmöte när man fixar lån? Kommer dom gå igenom hur mycket tillgångar man har allt som allt på bankkontona. (Råkat bränna mitt sparkonto också, Så ekonomi är en känslig del)

De brukar först kolla att man har fastanställning och en stabil inkomst.
Inga betalningsanmärkningar
För mycket kreditkort (även sådana man inte använder men är beviljande)
Andra förfrågningar i din UC som tex mobilabonenemang, fakturer etc.
Befintliga lån

Sen kollar de dina utgifter/månad att du har möjlighet att betala ett eventuellt lån.
Har du sparande kan det vara ett plus för banken men det är inte det viktigaste. Självklart kommer de att kolla även detta.

Citat:
Har jobb, kan få nästintill obegränsat med tider (200 timmar i månaden ± dricks) så inkomst för mig är inga problem.

Det spelar inte så stor roll utan de vill säkert veta att du har en fast inkomst/månad helst via en fast anställning. De kommer kolla dina inkomstuppgifter från 2011 så det är den inkomsten de utgår ifrån. De kan också kolla på anställningskontrakt om du inte hade anställning 2011. Vad du får i framtiden är inte lika intressant.

Citat:
Nu vill jag inte höra massa PK snack om min familj, hur dålig människa jag är etc. eftersom denna ligger i Privatekonomi. Och ja, jag har råd att bo i en egen lägenhet, Avgiften och räntan kommer jag betala av med dricksen och ha kvar hela lönen. Jag kommer även ha kvar pengar att spara (2000-4000 per månad).

Vet inte vad PK snack är men att du har dricks som inkomst kommer inte betyda någon större fördel i ditt lånesamtal.
Citera
2013-03-10, 16:29
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:

Mvh Liquiden

Skattar du för dricksen eller tar du den svart? Tar du dricksen vitt så är det som vilken inkomst som helst, men är den svart finns den inte för banken.
Här ser du i så fall en nackdel med svarta inkomster.

Jag fattar inte TS´ problem, är det banken som inte skall få reda på pengarna på annan bank eller är det TS´pappa som inte skall få reda på detta.
Måste pappa vara med på mötet med banken?, borgensåtagandet kan han skriva under i ett separat möte.
Citera
2013-03-10, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Skattar du för dricksen eller tar du den svart? Tar du dricksen vitt så är det som vilken inkomst som helst, men är den svart finns den inte för banken.
Här ser du i så fall en nackdel med svarta inkomster.

Jag fattar inte TS´ problem, är det banken som inte skall få reda på pengarna på annan bank eller är det TS´pappa som inte skall få reda på detta.
Måste pappa vara med på mötet med banken?, borgensåtagandet kan han skriva under i ett separat möte.

Det är pappa! Pappa kommer hänga med på mötet men detta löser sig nog galant! Annars får jag väl bara förklara Ally.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in