Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Tändstiftet är väl den bästa indikatorn på om den går rikt eller snålt,
kolla färgen på isolatorn. Är du säker på att det inte är nåt tok med tändningen ändå?
Ni har ju nyligen varit där och mekat.
Utan att fullkomligen avfärda det som humbug (för det är det inte) så tycker jag det här med att kolla tändstift känns lite osäkert. Man kan ju naturligtvis ganska enkelt se om en motor går
åt helvete för rikt eller snålt på stiftet, men för att som vanlig dödlig hobbymekare få till en perfekt blandning så hade jag hellre satsat på att känna efter hur motorn går. Jag tror jag har läst det allra mesta värt att veta om s.k "plug chops", och jag tycker det känns rätt osäkert. Allt man förlitar sig på är hur stiftet ser ut, varken mer eller mindre. Det verkar ju också vara lite av en hel vetenskap att kunna läsa av ett tändstift ordentligt också!
Aah nä, är man en vanlig, dödlig hobbymekare som inte är tändstiftsguru så är det nog säkrare att lära sig identifiera hur det känns när en motor går snålt respektive rikt, då kommer man ganska långt. Kan man kombinera det med plug chops så är det väl ännu bättre antar jag, men jag hade inte rådit (<- lol hur fan böjer man det ordet) någon att endast hålla på med plug chops och helt förlita sig på det.
Men det är jag det. Som sagt så avfärdar jag inte metoden, jag anser helt klart att den har en plats i "bestyckarvärlden", vill någon göra plug chops så tänker jag inte försöka hindra den, men jag tar lite avstånd från metoden (eller kanske då i synnerhet att HELT förlita sig på plug chops), mest pga risken att misstolka stiften eller göra fel.
Det är ju också som så, att ska man göra en riktig plug chop för att bestycka huvudmunstycket, så ska man (enligt de som vet) köra full gas i kanske 100 m eller vad det nu var för distans, på en hög växel, och sen stänga av motorn jävligt fort med dödarknappen. Jag tror det är ganska vanligt att folk tror att det räcker med att skruva ur stiftet efter en vanlig körrunda och titta på det. Då får man ju en "avläsning" som visar hur blandningen ser ut på dessa varvtal, men inte på fullgas!
Sen råder det också delade meningar hurvida man ska ha ett splitter nytt stift eller ej när man gör plug chops. Själv har jag ingen aning.

Jag tror de flesta är något sånär överens om att det är nytt stift som gäller (och spontant så känns det ju vettigt eftersom man även ska titta ner på isolatorfoten), men jag vet att vissa kör med gamla stift också.
Edit: Jag måste sluta skriva så jävla långa inlägg.