2013-03-09, 14:22
Medlem
waterm3lons avatar
Hejsan.
Jag har en Generic Trigger SM och den har precis kommit tillbaka från en polare som lagat den, innan var problemet att den inte tände men det gör den nu. Jag hade nyligen ett bekymmer med att den blev sur när man kört den varm, typ som om choken skulle varit igång fast den inte var det, detta har jag dock försökt lösa med en förgasarinställning. Jag skruvade först "luftskruven" ner i botten, sen ett och ett halvt varv ut, som det ska vara. Sedan gick jag på bensininsläppet, nu går den inte alls speciellt fint. Den går ojämnt på tomgång men ibland helt okej, det stora problemet är dock:

När jag gasar så "slutar" den varva. Den går fint på låga varv men när den kommer upp i högre så låter den riktigt dovt sen dör den. Vad ska jag göra? Jag har skruvar och skruvat på förgasaren men inget tycks hjälpa.

OBS! Inte speciellt kunnig, så ursäkta om jag använder fel uttryck när jag beskriver men jag tror ni flesta förstår.
Citera
2013-03-09, 14:54
Medlem
Sommargays avatar
nu är jag inte superkunnig på ämnet men det låter som den får för lite soppa på höga varv. Har ni meckat något med luftintaget, typ tagit bort någon strypning i luftburken?

Vad gäller luft/bränsle-skruven på förgasaren så tror jag bara den styr upp till ca 1/4 gas, alltså tomgång/krypkörning.
Citera
2013-03-09, 15:00
Medlem
SmokingKillss avatar
Skulle ev kunna vara så att du behöver bestycka förgasaren!
Citera
2013-03-09, 15:23
Medlem
Har du kollat så att alla packningar är i bra skick och inte läcker? Har allt blivit åtskruvat ordentligt?
Korsdrar du skruvarna? Hur långt har den gått? Om den är relativt ny och förgasaren aldrig blivit bort monterad så kan det vara så att du helt enkelt bara behöver dra åt skruvarna som man alltid ska göra på nya maskiner av alla slag efter ett tag.
Citera
2013-03-09, 15:57
Medlem
waterm3lons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommargay
nu är jag inte superkunnig på ämnet men det låter som den får för lite soppa på höga varv. Har ni meckat något med luftintaget, typ tagit bort någon strypning i luftburken?

Vad gäller luft/bränsle-skruven på förgasaren så tror jag bara den styr upp till ca 1/4 gas, alltså tomgång/krypkörning.

Well, Jag har bara gjort det som jag skrev innan: Skruvat luftskruven i botten sen ett och ett hlvt varv ut, inte mer. Vet inte om luftfiltret är original men det är i alla fall ett filter, ser ut såhär: http://www.trimbutiken.se/shop/thumbnails/shop/19715/art15/h8859/13048859-origpic-028262.jpg_18.4725_0_63.0551_100_189_176_70.jpg

Ja, kanske den får för lite soppa på höga varv men jag vetifan hur jag ska lösa det, redan prövat att skruva på förgasaren en del... Så hur ska jag göra för att ge den mer soppa när jag gasar? Det är som du säger att den bara får soppa på krypkörning och tomgång.

Citat:
Ursprungligen postat av SmokingKills
Skulle ev kunna vara så att du behöver bestycka förgasaren!

Som sagt; inte kunnig, så förklara gärna
Har inte råd att köpa massa grejer just nu ifall det är det man måste, mar precis lagat massa skit för typ 1500.

Citat:
Ursprungligen postat av systemreset
Har du kollat så att alla packningar är i bra skick och inte läcker? Har allt blivit åtskruvat ordentligt?
Korsdrar du skruvarna? Hur långt har den gått? Om den är relativt ny och förgasaren aldrig blivit bort monterad så kan det vara så att du helt enkelt bara behöver dra åt skruvarna som man alltid ska göra på nya maskiner av alla slag efter ett tag.

Den läcker inte, gjorde innan vid soppakranen men det fixade jag. Ja, skruvarna är åtskruvade ordentligt och allt är på sin plats. Jag vet inte vad du menar med att korsdra skruvarna, tyvärr. Den har nog gått ganska långt, två ägare före mig. Själv har jag bara hunnit köra tre mil. Förgasaren har plockats bort och blivit bytt precis, det är kanske därför den krånglar? Problemet består: Förgasaren måste i så fall fixas, men hur?
Citera
2013-03-09, 18:21
Medlem
majordoes avatar
Testa höj nålen

Annars behöver du större huvudmunstycke, speciellt om du har ett annat luftfilter än original
Citera
2013-03-09, 18:31
Medlem
Sommargays avatar
Det är luft förgasaren riskerar att läcka in, inte bränsle ut. Luft och soppa är två sidor av samma mynt, om någon av alla anslutningar förgasaren har inte är helt täta och det kommer in tjuvluft så dör motorn om du varvar den. Är förgasaren helt nybytt kan det ju mycket väl vara en anslutning någonstans som inte är tät.

Jag blir mest konfunderad på luftfiltret du länkade till, tycker det ser ut som ett "sportluftfilter" av något slag. Byttes det också eller är det original?

När jag fick reda på att min moped hade en strypning i luftburken skruvade jag kvickt av den och mopeden dog mycket riktigt när jag tryckte gasen i botten så det var bara sätta tillbaka
Citera
2013-03-09, 18:32
Medlem
Avva66s avatar
Det kan vara skit i förgasaren, eller dåligt flöde till den.
Ta loss slangen och kolla om det rinner som det ska.

Filtret är ett sportfilter, och det är inte bra egentligen, men funkade den
innan med den så tvivlar jag att det beror på det.
Senast redigerad av Avva66 2013-03-09 kl. 18:34.
Citera
2013-03-09, 20:18
Medlem
Krafses avatar
Jag röstar för skit i bensinkranen eller förgasaren, eller att du behöver bestycka upp förgasaren. Det är dock svårt att veta över ett forum eftersom ord sällan räcker för att beskriva exakt hur motorn beter sig och låter, för man kan nämligen få liknande symptom när motorn går för rikt också, att den helt enkelt får så mycket soppa att den inte hinner förbränna allt, då börjar den istället "böa" och hacka när motorn får för sig att tända lite soppa då och då.

Ett annat tydligt tecken på att den går för rikt är att den går bra på de låga växlarna men blir förvånansvärt slö på de höga växlarna. Men det beror lite på hur drevningen är också, vissa cyklar är ju drevade till hastigheter som är bra mycket långsammare än vad motorn klarar av, exempelvis crosshojar. Då är det sån acceleration att motorn knappast behöver arbeta speciellt tungt för att man ska kunna komma upp i toppfart, det kan därför vara lite besvärligt att bestycka cyklar som är drevade på det viset.

Hur som helst, ett enkelt sätt att kolla om cykeln går snålt är att testa att choka medan du kör. Går den bättre med choke så går den med väldigt stor sannolikhet snålt. Då får du börja med att kolla om förgasaren är ren inuti, inga blockerade munstycken etc, och om inget är blockerat så får du testa att bestycka om.

Jag tror inte det hjälper nå vidare att höja nålen då den ju verkar få såpass lite soppa att den dör vid fullgas, nålens position påverkar oftast inte fullgas så mycket nämligen. Vissa (de flesta?) förgasare är t.om konstruerade på ett sätt som gör att nålpositionen inte över huvudtaget påverkar bränslemängden på fullgas. Det hela beror (mig veterligen) på hur nålen är formad.

Nålpositionen är naturligtvis viktig den med, det kan göra underverk för effektkurvan att justera nålpositionen, men snackar man fullgas så är det som sagt huvudmunstycket som är mest relevant, så det är bara att köpa nya, större munstycken och testa sig fram.

Börja med det största munstycket och gå ner i storlek tills du hittat det munstycke som motorn går bäst på. Sen går du upp en storlek igen för att inte motorn ska riskera at gå snålt. Ändra ALDRIG nålpositionen när du testar olika munstycken, ha den på mittenläget hela tiden. Nålpositionen justerar man först när man har hittat rätt huvudmunstycke.
Citera
2013-03-09, 20:25
Medlem
Avva66s avatar
Tändstiftet är väl den bästa indikatorn på om den går rikt eller snålt,
kolla färgen på isolatorn. Är du säker på att det inte är nåt tok med tändningen ändå?
Ni har ju nyligen varit där och mekat.
Citera
2013-03-09, 20:57
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Tändstiftet är väl den bästa indikatorn på om den går rikt eller snålt,
kolla färgen på isolatorn. Är du säker på att det inte är nåt tok med tändningen ändå?
Ni har ju nyligen varit där och mekat.

Utan att fullkomligen avfärda det som humbug (för det är det inte) så tycker jag det här med att kolla tändstift känns lite osäkert. Man kan ju naturligtvis ganska enkelt se om en motor går åt helvete för rikt eller snålt på stiftet, men för att som vanlig dödlig hobbymekare få till en perfekt blandning så hade jag hellre satsat på att känna efter hur motorn går. Jag tror jag har läst det allra mesta värt att veta om s.k "plug chops", och jag tycker det känns rätt osäkert. Allt man förlitar sig på är hur stiftet ser ut, varken mer eller mindre. Det verkar ju också vara lite av en hel vetenskap att kunna läsa av ett tändstift ordentligt också!

Aah nä, är man en vanlig, dödlig hobbymekare som inte är tändstiftsguru så är det nog säkrare att lära sig identifiera hur det känns när en motor går snålt respektive rikt, då kommer man ganska långt. Kan man kombinera det med plug chops så är det väl ännu bättre antar jag, men jag hade inte rådit (<- lol hur fan böjer man det ordet) någon att endast hålla på med plug chops och helt förlita sig på det.

Men det är jag det. Som sagt så avfärdar jag inte metoden, jag anser helt klart att den har en plats i "bestyckarvärlden", vill någon göra plug chops så tänker jag inte försöka hindra den, men jag tar lite avstånd från metoden (eller kanske då i synnerhet att HELT förlita sig på plug chops), mest pga risken att misstolka stiften eller göra fel.

Det är ju också som så, att ska man göra en riktig plug chop för att bestycka huvudmunstycket, så ska man (enligt de som vet) köra full gas i kanske 100 m eller vad det nu var för distans, på en hög växel, och sen stänga av motorn jävligt fort med dödarknappen. Jag tror det är ganska vanligt att folk tror att det räcker med att skruva ur stiftet efter en vanlig körrunda och titta på det. Då får man ju en "avläsning" som visar hur blandningen ser ut på dessa varvtal, men inte på fullgas!

Sen råder det också delade meningar hurvida man ska ha ett splitter nytt stift eller ej när man gör plug chops. Själv har jag ingen aning. Jag tror de flesta är något sånär överens om att det är nytt stift som gäller (och spontant så känns det ju vettigt eftersom man även ska titta ner på isolatorfoten), men jag vet att vissa kör med gamla stift också.

Edit: Jag måste sluta skriva så jävla långa inlägg.
Citera
2013-03-09, 21:02
Medlem
Avva66s avatar
Jag skrev indikator, dvs man kan se tendenser på bränsle/luftblandningen.
Annars kan man kolla efter avgasrök, röker motorn till när den döar så är det ju lätt att
dra en slutsats av det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in