Citat:
Ursprungligen postat av
AndersArsenik
Ursäkta att jag lät otrevlig men det jag menar är att mörsalterna är superkarktäristiska. Mörsalterna smakar mer tvål/syrligt på grund av de tillsatta fruktenzymerna och jag har aldrig hört talas om mörsalter med röksmak.
Däremot kan det vara salt som man använder inom skräpköttsproduktionen där man rimmar t ex skinka i ett röksalt och sedan kallar skinkan för rökt skinka. Det gäller nästan all skinka du köper på ICA och jag brukar nogsamt passa mig för det.
Hur som helst så har jag fortfarande inte hittat rökspån av andra träslag än al. Däremot tycker jag al är väldigt bra att röka i.
Det är en rätt stark röksmak, så känna några andra smaker än röksmaken är rätt svårt.
Sen är det inte mörsalt med röksmak, utan hickoryträpulver med mörsalt i så fall.
Som sagt vad, jag tycker det är väldigt svårt att avgöra vad som är mer än hickory.
Nått är det, men vad är frågan.
Kan mycket väl bara vara vanligt salt också.
Det är en mycket låg åtgången av produkten 0,02-0,05g/kg, som fick mor misstänka mörsalt.
Jag tycker också al har bra smak för att röka med.
Dock var jag ute efter hickory pga jag ville ha den smaken på baconen.
Jag ska ta och testa detta hickorypulver, sen ska jag även testa al men med flisor hickory och se om det funkar att få rök från dessa flisor.
Eller om de inte klarar av att pyra/glöda och avge rök.
Dom där billigare skinkorna, brukar väl dom spraya med typ liknande flytande rök.
Eller används bägge metoderna?