2005-06-17, 12:22
Bannlyst
Nämen droger är ju skitbra och mycket bättre än allt annat som era förädrar försökt inbilla er, kids!!

nää detta menade jag såklart inte, droger kan vara farliga, droger kan vara vilseledande och ibland direkt ohälsosamma faktiskt!

Tycker ändå att det är bra att det finns ett forum med korrekt information och inget hysh hysh!! men är man inte mogen att läsa o skriva här och bearbeta det man läser och utvärdera det själv så skall man dra härifrån!
MVH Johan
Citera
2005-06-17, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mankot
Förra året dog en 17-årig kille i Uppsala efter att ha åkt på en rejäl förgiftning av för många 5-meo-dipt (tror det va det).

Vi kan väl börja med att se till att tråden innehåller fakta och inte något som trådskaparen tror.
Citera
2005-06-17, 14:15
Bannlyst
Som sagt jag tror att det är bara korkat att stänga ute alla under 18 de kommer jue inte sluta ta droger pågrundav det istället kan de inte få svar på sinna frågor och kanske gör nått dummt .

Att totalförbjuda alla under 18 är ungefär lika korkat som att förbjuda graffiti överallt ...

All negativ info om droger har man redan fått från skolan och liknande så det räcker gott och väl ..

På vissa här låter det som att alla vi yngre är totalt korkade och knaprar i oss va som hellst visst finns det sånna som är så men långifrån alla .
Citera
2005-06-17, 14:23
Medlem
Unbalanceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aa-aa
Som sagt jag tror att det är bara korkat att stänga ute alla under 18 de kommer jue inte sluta ta droger pågrundav det istället kan de inte få svar på sinna frågor och kanske gör nått dummt .

Att totalförbjuda alla under 18 är ungefär lika korkat som att förbjuda graffiti överallt ...

All negativ info om droger har man redan fått från skolan och liknande så det räcker gott och väl ..

På vissa här låter det som att alla vi yngre är totalt korkade och knaprar i oss va som hellst visst finns det sånna som är så men långifrån alla .

Det possitiva med FB är att nya användare lär sig om doseringar
och vad som går bra att blanda och inte .
Sen finns det barn som knaprar först och frågar sen,
men som du skrev - inte alla .
Citera
2005-06-17, 14:37
Medlem
Jag tycker om att trådskaparen och Stormamma bryr sig.
Själv tycker jag också att det ÄR ett problem när det dyker upp någon "ung och oförstörd" som plundrat badrumsskåpet hemma och undrar om man kan få ett härligt rus på antiinflammatoriska m.m.

Jag vet däremot inte om en klistrad varningstråd kommer att fylla någon (positiv) funktion.

Mitt förslag är istället att vi tar på oss den "uppfostrande" rollen när dessa trådar/inlägg dyker upp. Märker vi att det är en väldigt ung person som ställer "idiotiska" frågor så svara t.ex. inte med "men släng i dig hela burken och testa...", "tryck upp dem där bak..." m.m. Erfarenheten säger att sådana råd är solklart ironiska men det inser inte "fjortisen".
Våga istället i dessa lägen vara "morsor" och "farsor", skippa er vanliga "coola" stil och släng istället ur er en varning där den passar ("du, jag tycker att du ska skita i alkoholen om du testar de där pillren"...).

På så sätt kommer varningarna på "rätt" ställe och förhoppningsvis är det lättare att lyssna på en varning som ges av någon "idol" här på FB när h*n vänder sig direkt till "fjortisen" (usch vad jag hatar det ordet. ).

Edit: Stavfel
Citera
2005-06-17, 14:41
Bannlyst
jag älskar att generalisera... särskilt pga av deras ålder
Citera
2005-06-17, 15:11
Bannlyst
Hur som hellst jag frågar först om jag är osöker skulle aldrig äta nått jag inte lästpå om och jag är endast 15 ....
Citera
2005-06-17, 16:10
Medlem
Avgrunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aa-aa

vad har graffiti och droger med varandra att göra?
när man är ung händer mycket i skallen och med kroppen.
Citera
2005-06-17, 16:13
Medlem
Garfield.coms avatar
Tycker att man kan lägga ner drogforumet helt och hållet. Tänk vad mkt snabbare FB vore utan droger.
Citera
2005-06-17, 16:13
Medlem
Spott & spes avatar
Verkar vara ett bra initiativ av Mankot.

Eftersom kidsen numera har noll tilltro till den skräckpropaganda som pumpas ut i skolans regi, är det lätt för dem att bilda uppfattningen att det är fritt fram att köra på med vad som helst.

Tror att de flesta som besöker drogforumet får intrycket att det är just lite äldre, erfarna typer med koll som håller i trådarna. Forumet inger mao trovärdighet. Nu är ju inte alla som häckar på drogforumet experter och missuppfattningar, varierande nivåer av tolerans och allmän okunskap kan ge ödesdigra konsekvenser för den lille kemisten.

En liten klistrad varning ihoptåtad av berörda moderatorer och andra kunniga med ickemoraliserande, faktabaserad och adekvat information vore kanske på sin plats.

Jag tror att en sådan skulle kunna stärka drogforumets trovärdighet.

Btw... Tänk om det skulle bli något helvete med att någon konfirmand, i oförstånd tar livet av sig med RC eller dylikt och någon hem& skolaengagerad förälder eller utredare råkar se kopplingar till det här drogforumet... och det ena leder till det andra och boulevardpressen, med vanan trogen att lotta ut syndabockar lite sådär så att det ska se bara ut, börjar pissa på hela forumet. Ett i-värsta-fall-scenario visserligen, men vore det inte en fördel att då kunna peka på en inflikad varning?
Citera
2005-06-17, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avgrund
vad har graffiti och droger med varandra att göra?
när man är ung händer mycket i skallen och med kroppen.

Det var bara en likhet alltså om man totalförbjuder graffiti kommer det målas överallt men om det finns lagliga väggar på många ställen skulle det blir lite lungnare samma sak med droger äsch skitsamma ...

Men visst skriv en sån tråd och försök få den klistrad ,, .. .
Citera
2005-06-17, 20:32
Medlem
A-Dmps avatar
En varningstråd är oerhört viktig och jag uppmuntrar verkligen ett skapande av ett sådant.

Jag skulle också vilja se en egen tråd på hallucinogenforumet, eftersom dom drogerna är så speciella. Eller förresten, varför inte en allmän varning på alla forum och sedan specifika råd och varningar på varje forum. Jag skulle kunna ta på mig att skriva den på hallucinogenforumet (inga jättekrångliga saker, bara allmänt om psykedelia, set & settings, konceptet rc, ni vet, grunderna).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in