2013-03-08, 18:47
Medlem
Läste tidigare i veckan SvD denna artikel och lev chockad över hur många (bl.a. jag) har så dålig koll över bankernas fulspel. Hur ska en individ som inte är ekonom eller läser till ekonom kunna förstå och sätta sig in i detta med sparande, fonder, aktier och göra kloka val som är lönsamma? Finns det en sida eller jämförelsetjänst som jämför olika alternativ på ett smart sätt? Alla ekonomiska termer och system känns som en djungel att ta sig igenom. Jag vill ta ansvar för mina pengar och investera dem rätt men var ska jag börja? Det känns inte som en bra idé att prata med banken då de är opartiska och ska försöka sälja på mig deras tjänster.
Citera
2013-03-08, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blabel
Läste tidigare i veckan SvD denna artikel och lev chockad över hur många (bl.a. jag) har så dålig koll över bankernas fulspel. Hur ska en individ som inte är ekonom eller läser till ekonom kunna förstå och sätta sig in i detta med sparande, fonder, aktier och göra kloka val som är lönsamma? Finns det en sida eller jämförelsetjänst som jämför olika alternativ på ett smart sätt? Alla ekonomiska termer och system känns som en djungel att ta sig igenom. Jag vill ta ansvar för mina pengar och investera dem rätt men var ska jag börja? Det känns inte som en bra idé att prata med banken då de är opartiska och ska försöka sälja på mig deras tjänster.

Ekonomerna är inte så bra på att förstå det själva.
Om det hade funnits ett facit så hade pengarna STRÖMMAT till det optimala alternativet.
Citera
2013-03-08, 19:15
Medlem
Robinson-Merals avatar
Du har inte specificerat vilken typ av sparande du är ute efter. Långsiktigt eller kortsiktigt? Vill du spara i aktier, fonder eller kanske fastigheter? Är det börsen som lockar och du vill undvika risken för opartiskhet, så kan du alltid investera själv, dvs. skaffa dig en portfölj hos t.ex. en nätbaserad mäklare och handla loss på egen hand. Det istället för att låta någon fondkommissionär göra jobbet och ta sin del av kakan. Börja smått och arbeta dig uppåt. Handla inte för mer än vad du har råd att förlora, men heller inte så lite att du inte är motiverad att hålla dig ajour.
Citera
2013-03-08, 20:15
Medlem
Argh123s avatar
Ta reda på vilka fonder de är. Finns det risk för nederlag? Läs nyhetsbrev och jag skulle faktiskt föredra få fonder, men att du har stenkoll och flyttar runt pengarna när fonder skiftar. Innan du köper ska du kolla historik och tänka på hur länge du vill ha fonden. En fond får gärna rasa flera ggr om året så länge du hinner sälja. Ex kan du ha en regel att om den tenderar att falla tre månader i rad bör du sälja och vänta på uppgång.

Lycka till. Är det ok att ta med namn?
Citera
2013-03-08, 21:30
Medlem
Citat:
Ta reda på vilka fonder de är. Finns det risk för nederlag? Läs nyhetsbrev och jag skulle faktiskt föredra få fonder, men att du har stenkoll och flyttar runt pengarna när fonder skiftar. Innan du köper ska du kolla historik och tänka på hur länge du vill ha fonden. En fond får gärna rasa flera ggr om året så länge du hinner sälja. Ex kan du ha en regel att om den tenderar att falla tre månader i rad bör du sälja och vänta på uppgång.

Det där låter så himla bra men om man skulle hitta en fond som rasar flera gånger per år och dessutom lyckas pricka in detta behöver man inte handla många år för att vara mångmiljonär. Vad jag vet har ingen hittils visat att den har de färdigheterna.

Att lite på bankernas rådgivare är som att lyssna på telefonförsäljare. De har bara en sak i hjärnan och det är att sälja och tjäna pengar för egen del. Skall man spara och investera får man helt enkelt läsa på själv.

Eller lyd följande råd så är saken klar:
Månadsspara på högräntekonto. När du kommit upp till 20 000 tusen köper du aktier i ett av de större svenska investmentbolagen för hälften av pengarna oavsett marknadsläget. Forsätt spara på högräntekontot. När balansen mellan värdet på kontot och aktieportföljen är sådan att du kan köpa aktier för 10 000 och efter affären erhålla en balans på 50% aktier och 50 % på kontot köper du igen. Sälj aldrig.
Citera
2013-03-08, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Ekonomerna är inte så bra på att förstå det själva.
Om det hade funnits ett facit så hade pengarna STRÖMMAT till det optimala alternativet.

Citat:
Ursprungligen postat av Robinson-Meral
Du har inte specificerat vilken typ av sparande du är ute efter. Långsiktigt eller kortsiktigt? Vill du spara i aktier, fonder eller kanske fastigheter? Är det börsen som lockar och du vill undvika risken för opartiskhet, så kan du alltid investera själv, dvs. skaffa dig en portfölj hos t.ex. en nätbaserad mäklare och handla loss på egen hand. Det istället för att låta någon fondkommissionär göra jobbet och ta sin del av kakan. Börja smått och arbeta dig uppåt. Handla inte för mer än vad du har råd att förlora, men heller inte så lite att du inte är motiverad att hålla dig ajour.

Citat:
Ursprungligen postat av tiller
Eller lyd följande råd så är saken klar:
Månadsspara på högräntekonto. När du kommit upp till 20 000 tusen köper du aktier i ett av de större svenska investmentbolagen för hälften av pengarna oavsett marknadsläget. Forsätt spara på högräntekontot. När balansen mellan värdet på kontot och aktieportföljen är sådan att du kan köpa aktier för 10 000 och efter affären erhålla en balans på 50% aktier och 50 % på kontot köper du igen. Sälj aldrig.

Det jag vill är ha en fond som är trygg att förvalta sina pengar i där de kan växa. Är främst ute efter långsiktigt sparande och har inte lusten att ständigt hålla på att omplacera mina pengar eller lära mig hur man handlar med aktier. Det skulle ta allt för mycket tid och bara innebära ökad stress. Förstår att det inte finns ett självklart svar men menar om det finns en sida som jämför och visar vilka fonder som kan vara åt nytta för spararen, de som SvD skrivit om verkar ju dåliga och inte vill man spara i sådana fonder.
Citera
2013-03-08, 22:06
Medlem
Argh123s avatar
Handelsbanken Sverige/världen går väldigt fint. Risk 6 av 7 pga dipp 2009, men 2009 var ett självklart dippfall. Seriösa investerare hade läst av och sålt innan dippet och köpt igen senare...
Noteringar senaste månad (räknat i %) = 2,15 år = 7,38 fem år 30,47 tio år 174,16
Räkna med fall på säkert tio procent var femte år och är det kris i världen så var extra upmärksam på dippar. Handelsbanken app tycker jag har tydliga diagram, men vill väl kika bland andra ställen också...
Citera
2013-03-08, 22:46
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blabel
Det jag vill är ha en fond som är trygg att förvalta sina pengar i där de kan växa. Är främst ute efter långsiktigt sparande och har inte lusten att ständigt hålla på att omplacera mina pengar eller lära mig hur man handlar med aktier. Det skulle ta allt för mycket tid och bara innebära ökad stress. Förstår att det inte finns ett självklart svar men menar om det finns en sida som jämför och visar vilka fonder som kan vara åt nytta för spararen, de som SvD skrivit om verkar ju dåliga och inte vill man spara i sådana fonder.

Utifrån det du skriver så skulle jag vilja rekommendera dig en billig indexfond. Sådana fonder sysslar inte med aktiva placeringsbeslut utan fördelar medlen utefter aktiernas vikt i sagda index. Tag till exempel gratisfonden Avanza zero, som placerar sina pengar i bolagen som finns i OMXS-30-indexet på stockholmsbörsen.

Fördelen med indexfonder är att de generellt sett är billigare. Nackdelen är att du per definition inte kan "slå" marknaden, men det kan inte heller det absoluta flertalet aktivt förvaltade fonder, som till exempel Robur-fonderna.

Med indexfonder får du inte heller en del placerat i räntepapper, vilket så kallade bland/mix-fonder gör. Räntepapperenas värde varierar mindre än aktier, men skall också ge sämre avkastning över tid. Det handlar om att minska den kortsiktiga risken i dina placeringar. Vill du placera en del av dina medel i räntepapper får du leta upp en sådan fond på egen hand. Låga avgifter och högt betyg på Morningstar är bra utgångspunkter.

Andra indexfonder som bör nämnas:

Spiltan Aktiefond Investmentbolag, förvaltningsavgift 0,2% (inriktning på Sverige, inte en egentlig indexfond utan den placerar i svenska investmentbolag utefter vissa på förhand bestämda vikter)

Danske Invest Global Index, förvaltningsavgift 0,44% (störst inriktning på Nordamerika)

SPP Aktiefond Global, förvaltningsavgift 0,3% (störst inriktning på Nordamerika)

Här finns en jämförelse av de fonder som nämns i tråden.
Citera
2013-03-08, 22:58
Medlem
De konspiratoriskt lagda köper fysiskt guld som de gräver ner i trädgården.

Så länge guldet inte kraschar (samma människor säger att det är omöjligt) så är du safe.

Förutsatt det inte blir olagligt att äga guld som privatperson i ett skymningsläge, dvs då man vill bruka sitt guld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in