Citat:
Ursprungligen postat av blabel
Det jag vill är ha en fond som är trygg att förvalta sina pengar i där de kan växa. Är främst ute efter långsiktigt sparande och har inte lusten att ständigt hålla på att omplacera mina pengar eller lära mig hur man handlar med aktier. Det skulle ta allt för mycket tid och bara innebära ökad stress. Förstår att det inte finns ett självklart svar men menar om det finns en sida som jämför och visar vilka fonder som kan vara åt nytta för spararen, de som SvD skrivit om verkar ju dåliga och inte vill man spara i sådana fonder.
Utifrån det du skriver så skulle jag vilja rekommendera dig en billig indexfond. Sådana fonder sysslar inte med aktiva placeringsbeslut utan fördelar medlen utefter aktiernas vikt i sagda index. Tag till exempel gratisfonden Avanza zero, som placerar sina pengar i bolagen som finns i OMXS-30-indexet på stockholmsbörsen.
Fördelen med indexfonder är att de generellt sett är billigare. Nackdelen är att du per definition inte kan "slå" marknaden, men det kan inte heller det absoluta flertalet aktivt förvaltade fonder, som till exempel Robur-fonderna.
Med indexfonder får du inte heller en del placerat i räntepapper, vilket så kallade bland/mix-fonder gör. Räntepapperenas värde varierar mindre än aktier, men skall också ge sämre avkastning över tid. Det handlar om att minska den kortsiktiga risken i dina placeringar. Vill du placera en del av dina medel i räntepapper får du leta upp en sådan fond på egen hand. Låga avgifter och högt betyg på Morningstar är bra utgångspunkter.
Andra indexfonder som bör nämnas:
Spiltan Aktiefond Investmentbolag, förvaltningsavgift 0,2% (inriktning på Sverige, inte en egentlig indexfond utan den placerar i svenska investmentbolag utefter vissa på förhand bestämda vikter)
Danske Invest Global Index, förvaltningsavgift 0,44% (störst inriktning på Nordamerika)
SPP Aktiefond Global, förvaltningsavgift 0,3% (störst inriktning på Nordamerika)
Här finns en jämförelse av de fonder som nämns i tråden.