2013-03-08, 08:45
Medlem
När jag går in på internet kommer den där "ladda-symbolen" upp konstant, den som sitter där muspekaren sitter, vad beror detta på?
Citera
2013-03-08, 09:15
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakemutt
När jag går in på internet kommer den där "ladda-symbolen" upp konstant, den som sitter där muspekaren sitter, vad beror detta på?

Badbollen?

Motsvarar timglaset i windows.
Datorn jobbar helt enkelt. Vilken webläsare använder du?
Citera
2013-03-08, 09:27
Bannlyst
Citat:

Även en Mac kan med åren bli jävligt trög, och tvärt emot vad många hävdar så har jag altid upplevt att mina Macar mår utmärkt av en omformatering sisådär vartannat år.

Du kan ju slänga ett öga på aktivitetshanteraren för att se vad det är som drar så mycket CPU-kraft/RAM minne. Sen kan det alltid vara lärorikt att fixa en widget som hela tiden uppger din använding av CPU och minne, så att du kan lära dig hur din dator beter sig i olika samanhang vid olika användning.

Ett annat tips kan vara att försöka städa upp lite. Ta bort skräpprgram som ligger i bakgrunden och kanske skaffa sig en Mac keeper version och köra. T.ex. adobe gillar att ha skräp ständigt liggande i bakgrunden för uppdateringar och annat.
Citera
2013-03-08, 14:35
Medlem
cc_zeros avatar
Flash brukar vara en bov gällande processorkraft om man surfar med Safari. Så avinstallera Flash, och kicka igång google Chrome om flash nu skulle vara tvunget någon gång.

My two cents.
Citera
2013-03-10, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Badbollen?

Motsvarar timglaset i windows.
Datorn jobbar helt enkelt. Vilken webläsare använder du?

Safari, timglaset kommer fram nästan hela tiden?? Är nåt fel med min dator?
Citera
2013-03-10, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etaro
Även en Mac kan med åren bli jävligt trög, och tvärt emot vad många hävdar så har jag altid upplevt att mina Macar mår utmärkt av en omformatering sisådär vartannat år.

Du kan ju slänga ett öga på aktivitetshanteraren för att se vad det är som drar så mycket CPU-kraft/RAM minne. Sen kan det alltid vara lärorikt att fixa en widget som hela tiden uppger din använding av CPU och minne, så att du kan lära dig hur din dator beter sig i olika samanhang vid olika användning.

Ett annat tips kan vara att försöka städa upp lite. Ta bort skräpprgram som ligger i bakgrunden och kanske skaffa sig en Mac keeper version och köra. T.ex. adobe gillar att ha skräp ständigt liggande i bakgrunden för uppdateringar och annat.

Jag har haft min i 8 månader, den har alltid varit lite konstig känns det som. Jag lämnade in den för omformatering, eftersom jag inte klarade det själv, för 1 månad sen, ändå kommer den förbannade badbollen upp allt för ofta. Bör jag skicka in datorn kanske? och hur hittar man akitivetshanteraren? mvh
Citera
2013-03-10, 11:46
Medlem
Playams avatar
Citat:
Jag har haft min i 8 månader, den har alltid varit lite konstig känns det som. Jag lämnade in den för omformatering, eftersom jag inte klarade det själv, för 1 månad sen, ändå kommer den förbannade badbollen upp allt för ofta. Bör jag skicka in datorn kanske? och hur hittar man akitivetshanteraren? mvh

Jag jobbade med service för Apple produkter i några år, och om en Erase & install(full ominstallation) inte löser problemet så är det god chans att det är något fel på ram minnet i datorn eller annan vital del. Men är alltid hårddisken eller ram minnet i dess fall nästan.

Det kan också vara att när du lämnade in datorn så körde dom en radering av allt, för att senare återställa från backup och då kom problemet tillbaks för att problemet ligger i backupen.

Möjligen så körde dom en "arkivera och installera", som raderar alla systemfiler men sparar ditt användarkonto. Så om problemet ligger i ditt användarkonto så är problemet kvar.

Jag rekommenderar att du sparar allt du tycker är viktigt på en extern hårddisk och följer sedan denna guide för att radera precis allt och börja om från scratch: http://support.apple.com/kb/PH4439?viewlocale=sv_SE

Aktivitetshanteraren hittar du info om här: http://support.apple.com/kb/HT1342?viewlocale=sv_SE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in