2013-03-08, 08:42
Medlem
Håller på med en mindre renovering av en gammal Renaultmotor, 810-03, tillhörandes en R10 1970.
När jag plockade bort ventilerna upptäckte jag att det inte fanns ventiltätningar monterade, varken
på insugs- eller avgasventilerna. Motorn har med största sannolikhet aldrig varit isärplockad och är
således helt original.

Varken Renaults egna verkstadshandbok eller Haynes nämner tätningar i text, finns ej heller med
på några bilder.

Motorn med snarlik topp finns till andra (senare) modeller och har då ventiltätningar, så frågan är
om jag ska peta dit några nu när allt ska ihop igen?
Toppen är av aluminium med stålstyrningar, vet inte om de senare, tätade, versionerna har
mässing/brons/gulmetall styrningar.

Det har ju fungerad bra tidigare, utan tätningar, men blir det bättre eller sämre med tro?

/PaS83
Citera
2013-03-08, 10:22
Medlem
Mister.Methanes avatar
Risken med att montera ventiltätningar när sådana inte fanns från början är att ventilstyrningarna får för lite smörja. Vissa renoverare monterar tätningar som de skurit ett litet hack i just för att det ska smyga ner lite olja.

Om motorn inte var väldigt oljetörstig och styrningar och ventilskaft är i fint skick utan för mycket spel skulle jag nog skippa tätningarna.

Gamla franska bilar brukar ha rekommenderat att använda lite tjockare 20W/50-olja sommartid, gör man de lär risken för blårök vara minimal även utan tätningar.
Citera
2013-03-08, 11:15
Medlem
Just precis så jag resonerat med mig själv också

Hurvida bilen drack olja sist den gick vet jag inte, sista brukaren av bilen dog 1982
och den har stått still sen dess.
Passningen på ventilskaften är ju ruskigt fin, lätt oljade så hänger ventilerna kvar i
styrningen om man håller för fingret, så absolut inte stort spel där.
Citera
2013-03-08, 12:52
Medlem
INTPs avatar
Instämmer, ändra inte på grejer utan kunskap om varför det ser ut som det gör - och har det funkat bra utan tätningar kommer det sannolikt göra det i framtiden också.

Bronsstyrningar har bättre smörjande egenskaper än stål, så sannolikt bytte dom till brons för att grejerna skulle överleva med mindre smörjning ihop med ventiltätningarna.
Citera
2013-03-08, 13:12
Medlem
Mister.Methanes avatar
Dessutom är det ju inte någon förfärligt jobbig operation att lyfta toppen igen om det mot förmodan skulle ryka blått
Citera
2013-03-08, 13:34
Medlem
Ventilkåpa som sitter med tre rattskruv, topp med tio standard 12.9 M10 skruv.
Grenrör, insug och vattenpump kan utan problem hänga kvar...
Det är ett monsterjobb att lyfta toppen på den där

Nej tätningarna är enkelt monterade även med toppen kvar också. Så det får bli
utan tätningar först, sen är det bara resten av bilen kvar att se över...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in