Citat:
Ursprungligen postat av charmed
Hmpf, jag jobbar på ett callcenter 13000-13500 före skatt så borde räknas som rejält lågavlönad?
Jag njuter av att bidra till marknadsekonomin på alla möjliga sätt och vis. Går t.ex inte till offentlig tandläkare utan går till en dyrare privat för att sponsra dom. Jag upskattar alla pengar jag tjänar därför att det är ett bevis på att jag skapat något. Men jag får den lön jag har rätt till och något annat vore omoraliskt att kräva. Min chef roffar inte åt sig något ifrån mig, jag säljer en produkt till honom. Dvs arbetskraft och vad han väljer att göra med den är hans beslut inte mitt. Likaväl om jag säljer en byrå till en kompis som sen lägger på 10% på priset och säljer den vidare så roffar han inte något ifrån mig. Trodde jag att jag skulle klara mig bättre utan min chef skulle jag sluta och starta eget.
Jag passar självklart klockrent in i marknadsekonomins förklarings modell då jag jobbar på ett enkelt jobb där jag är väldigt lätt att ersätta och därför har en relativt låg lön. Däremot har mitt "värde" inget att göra med detta däremot "värdet" på mitt arbete, särskilj på dom två.
cheers
Även jag jobbar på ett callcenter, vi har en lönsamhet på 180-200 kronor i timmen, själv får jag knappt ut hälften, 85 kr/h. Resten av pengarna går ner i fickan på ägarna. Jag njuter inte av detta på något sätt utan skulle hellre ta del av en större del och jag ser det som min rätt att göra det. Ägarna rånar ju faktiskt mig på det som jag producerar, när alla omkostnader är betalda, material, lokalhyra osv så tar ägarna fortfarande en del av det som jag jobbar ihop utan att lyfta på fingret själva. Visserligen har investerarna gjort en investering och därmed tagit en risk men det legitimerar knappast att någon tjänar mer än vad jag gör på MITT arbete, det gör mig förbannad. Vi har TOM sparkat folk då effektiviteten ökat eftersom att färre personer utför mer arbete.
Själv sysslar jag med medvetet sabotage för att försvåra denna process och skapa mer arbete åt oss. Det har även hänt att jag har drygat ut kassan med att stjäla olika prylar från jobbet.
Stör du dig inte på att någon stjäl ditt arbete och tjänar pengar utan att producera någonting själva? Hur många tror du egentligen har möjlighet att starta ett eget callcenter? Du som är anställd; tycker du att det är bra eller dåligt att skära ner på arbetsrätten? Oroas du över "fackets maktställning" (dvs den organisation som har gjort att du i alla fall har över 10 000 i lön för ett så "enkelt" arbete)?