Citat:
Ursprungligen postat av jonte85
Okej tusen tack för ditt svar! förstod inte riktigt allt vad du menade men ska testa mer sen. är det någon speciell plug jag ska använda mig av eller? hur ska jag lägga den i piano rollen? hur många ska jag köra med 4/4 takt så de låter boom, boom, boom, boom bara eller?
Mmm, equalizer och kompressor är bägge plug-ins som du lägger på kanalen där du har kicken. Lägg på kompressorn först, sen equalizern. Om du använder FL Studio så är "Fruity Compressor" och "Fruity Parametric EQ2" helt okej!
Lägg en kick på varje takt: [Boom - - - | Boom - - - | Boom - - - | Boom - - - ]
Det är kicken folk dansar till. Och att ha något annat än detta blir för avancerat. Du kan givetvis fylla ut
emellan med tex extra kickar som är lite svagare, eller toms/snare/klappar liksom för att få mer intressanta grejer. Lyssna tex på den låten du länkade till. Trumbeatet låter avancerat, men det är egentligen bara Kicks 4/4, med en hård snare som fyller ut emellan.
Vet ej vilken nivå du ligger på, så ursäkta om det låter för luddigt / oklart. Men att använda kompressor, och speciellt EQ, är A och O när det kommer till mixning. Det är värt att läsa på om dessa så man åtminstone förstår precis vad det är dom gör.