Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-03-06, 23:58
  #1
Medlem
frumpishs avatar
Har nyss skrivit en artikel om yoga och vetenskap och är intresserad av vad vi har för anekdoter om yoga här på flashback.

Har du provat på yoga på ditt lokala gym? Hur var det?

Om du utövat under längre tid, hur fungerar det att kombinera yoga med styrketräning eller jogging för din del?

Personligen började jag med yoga delvis av ryggproblem (återkommande ryggskott pga. taskig hållning, ryggmuskulatur och dåliga marklyft), något som avhjälpes efter ca. 1 års kontinuerligt utövande.
Citera
2013-03-07, 09:32
  #2
Medlem
Gullegubbens avatar
Jag har hållit på med Ashtanga Vinyasa asanas i snart tio år och Pranayama (som jag lärt mig från en annan tradition; sök på kdham.com) nästan lika länge. Asanas har stått för 70-90 procent av min fysiska träning under denna tid (i övrigt lite simning, promenader och viktträning). När jag hållit på med Pranayama mer intensivt har jag ofta tröttnat på asanas som andlig övning och bara sett det som ett sätt att underhålla kroppen för att kunna sitta still i korrekt ställning under längre perioder (20-50 minuter). Men ibland återkommer geisten och jag kan gå in i mig själv under ett asana-pass.

De flesta (över 90 %) som börjar med Ashtanga går aldrig vidare till att skaffa sig en egen "practice" utan lärare eller i Mysore style. Intresset för Pranayama är ännu mindre. Min lärare har sagt att av de ashtangis han lärt Pranayma på "teacher trainings" har bara 10-25 % en regelbunden "practice" ett par år senare. Det är stor skillnad på de människor jag möter i kdham-världen och Ashtanga Vinyasa- världen. Kdham-arna är äldre familjemänniskor, ofta ideellt engagerade och ofta "eko/bio-människor" boende på landbygden. Ashtangis är unga, drivna storstadsmänniskor, ofta med Pita- eller Vata-obalans, som de ofta förvärrar genom sitt sätt att göra asanas.
Citera
2013-03-07, 22:45
  #3
Medlem
Eldamyckes avatar
Jag kör lite random yogaövningar efter ett ryggskott. Brukar slänga in dom när jagstretchar efter mitt rehabpass. Har dock svårt att uttala mig om effekten och det rör sig bara om två stycken, någon rygglyftsvariant samt en stretch för gluteus/hamstrings.

Du som hade ryggproblem får gärna tipsa om övningar med namn så man kan kika på dom!

Hur ofta och hur lång tid lägger ni på sånt för effekt?
Citera
2013-12-07, 22:37
  #4
Medlem
Hej!
Jag gör astanga i drygt ett år nu och är definitivt mer ekotjej an storstad tjej. Jag är väldigt nöjt och tycker att det passar mig perfekt. Men beror inte varje yogaform mycket på läraren?
Citera
2013-12-08, 11:17
  #5
Medlem
Nice tråd! Har precis börjat med yoga och vill ha det som ett komplement till min övriga träning. Vanligtvis tränar jag styrketräning 3-4 ggr per vecka , ett löppass och ett pilatespass. Det fungerar rätt bra att lägga in yoga och pilates med styrketräning och löpning om man har lite koll på hur kroppen ansträngs vid olika pass. Bara att dela upp träningen på ett vettigt sätt alltså. Anledningen till att jag börjat med yoga är för att det är ett bra komplement till pilatesen och yoga sägs dessutom vara bra om man har ryggproblem.

Helst skulle jag vilja göra ett lite längre yogaprogram men tror det kommer ta lång tid innan jag fixar det. T.ex är fortfarande Downward facing dog och the triangle svåra. Men, skam den som ger sig. Satsar på att klara av det här programmet:

http://www.youtube.com/watch?v=xPr4g7o46DY
__________________
Senast redigerad av nationalfrontdisco 2013-12-08 kl. 11:21.
Citera
2013-12-31, 19:09
  #6
Medlem
Jag kör lite yoga övningar minst 5 ggr/veckan, oftast efter löpning.

Tycker det är bra träning eftersom man får bra statisk styrka, och man blir rörligare.

Började med yogaövningar efter att ryggen börjat bråka, troligtvis av dåliga marklyft bl.a. Har förbannat mig många gånger över det.

Efter några månader börjar dock resultat märkas, och ryggen mår bättre. Var förbannat stel i gluteus/hamstrings innan, men med stretchning efter yogan blir de längre. Tror att korta hamstrings kan påverka ryggen negativt, då man ofta tvingas böja ryggen.

Hursom, yogaövningar har påverkat mig positivt!
Citera
2013-12-31, 20:21
  #7
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Har provat några olika inriktningar med olika svårighetsgrader.

Min egna uppfattning och tycke om det är att yoga kan användas som ett bra rörlighetskomplement till annan träning. Även skön mental avslappning.
Jag skulle dock inte trivas med det som enda typen av träning.
Citera
2014-01-16, 10:19
  #8
Medlem
hyphens avatar
Yoga hjälper att liksom dra ut musklerna och göra korppen smidigare, det är omöjligt att åstadkomma samma genom att stretcha efter att ha joggat eller styrketränat hur ordentligt du än gör det. Du böjer även försiktigt och kontrollerat på varenda kota i ryggen och sttäcker ut ryggmusklerna, det gör du aldrig till vardags eller i så många andra träningsformer.
Andningstekniker ingår och det sägs kunna vara till hjälp för stresshantering och liknande.
Jag har själv ofta haft stelheter och ömhet i ryggmuskler till och från troligtvis av att sitta stilla, som blir nästan helt bra av regelbunden yoga, Det är inte säkert att det är exakt där ömheten sitter som problemet finns, rörligare höftparti kan t,ex,få ryggen att må bättre, Med yoga går du systematiskt igenom hela kroppen och blir så småningom i bättre form överallt, känns det som.
Teorierna bakom yoga är förmodligen rent nonsens, som är svårt att förena med vad vi idag vet om kroppen som är baserat på vetenskap, så det behöver du inte lyssna på, men de flesta yogalärare och utövare snackar inte så mycket, de bara yogar, och teknikerna är så pass gamla och utprovade så man "vet" att det bra, så tillvida att de flesta mår bra av träningen och det är väldigt lite skador.
Så är stilarna väldigt olika, t,ex,ashtangayoga (och poweryoga som är släkt) är väldigt fysiskt ansträngade och bygger lite muskler, jag tror kondition också, så det kan du ha som enda träningsform om du bara tränar som friskvård, har jag gjort en tid.
Men yogaformerna är mycket olika, man ska prova några och jämföra, en lugnare form (yin yoga är extremt lugnt) kan vara utmärkt att kombinera med t,ex styrketräning eller annan träning.
Citera
2014-04-06, 15:34
  #9
Medlem
Benziinas avatar
Smärtan och stelheten drev mig att börja andra gången med yoga. Har hållit på med yoga i mina yngre år pga stress och kommer ihåg att det verkligen hjälpte men träningen rann ut i sanden.

Nu var jag tvungen att börja igen för smärtan höll på att ta livet av mig. Det var dags att få mera mobilitet, styrka och bli av med smärtor.

Nu har jag hållit på några veckor, smärtan är kvar men inte alls lika intensivt. Jag får instant hjälp med yogapass men det förvarar bara några timmar, sedan får jag ont igen. Så botemedel är det inte i mitt fall (inte än iaf) men lindrar så klart och det är ju redan mycket bra!

Jag har en långsiktig plan; jag vill yoga dagligen för att se vad det leder mig till om ett års tid. Det motiverar mig och eftersom jag fått så mycket av yoga så kan jag se mig att fortsätta med detta livet ut.

Det intressanta är att det är inte längre smärtan som är drivkraften för mig att fortsätta med yoga. Det är det mentala välbefinnandet som jag upplevt efter mina dagliga yogapass. Jag mår bättre psykiskt, är mer positiv, negativa signaler från omgivningen (tänker här mest på jobb och gnällande & negativa människor där) fastnar inte lika lätt i mig jämfört med tiden innan yoga, jag sover jätte mycket bättre numera osv. Dvs jag har fått livskraft som är värd mycket.

Jag kör yogapass hemma, är inte sugen att befinna mig på viss plats på viss klockslag, det funkar liksom inte i mitt fall. Nu kan jag bestämma själv när och hur. Tack vare internet så kan man hitta jätte fina gratis yogapass med duktiga lärare dygnet runt

Jag håller inte på med mantran och så, jag bara yogar. Av någon anledning så gillar jag inte hålla på med mantra. Jag lyssnar mitt hjärta och hjärtat säger att jag ska hålla mig bort från den delen.
Citera
2014-04-07, 07:44
  #10
Medlem
Jag har yogat i några år nu, kör ett pass på 2h en gång i veckan som komplement till övrig träning som är styrka 3ggr/vecka och löpning 2ggr/vecka.
Den "andliga" yogautövaren vill jag mest skratta åt, men det är faktiskt riktigt bra rörlighets- och stabilitetsträning och kan bli riktigt tung ibland. Det kräver en del statisk och dynamisk styrka i kombination med kroppkontroll och kroppsmedvetenhet.
Jag gör det väl främst för att jag är en vandrande pinne, lång, smal och lika rörlig som en genomsnittlig planka, men yogan hjälper faktiskt. Jag märker det främst när jag har haft ett uppehåll, så kan jag knappt plocka upp saker jag tappar på golvet, men när jag kör som vanligt kan jag nå mina fötter.
Det är också utmärkt avslappning och kan göra underverk vid stress/ångest, vilket är min andra anledning att göra det.
Men yoga som enda träningsform? Nä. Det kommer inte att ge dig kroppen direkt.
Men som komplement till annan träning? Definitivt. Det kommer att göra dig stabilare och smidigare i gymmet=bättre teknik och bättre resultat.
Citera
2014-04-13, 08:56
  #11
Medlem
gaphalsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frumpish
Har du provat på yoga på ditt lokala gym? Hur var det?

Inte på gym men jag rekommenderar hästyoga.

http://www.huffingtonpost.com/2014/0...n_5112410.html

Citat:
Only Horse Yoga Could Look This Peacefully Strange
Citera
2014-04-24, 17:54
  #12
Medlem
Jag har bläddrat lite i Per Söders bok Migränyoga, den verkar vara något som man kan börja med själv. Men nu ser jag att han kommit med en ny bok som heter Stressyoga. Har någon sett den ? Är det samma typ av övningar i båda ?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback