2013-03-21, 22:14
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Katter får ju egentligen inte vara lösa heller, men deras ägare låter dem vara det. Idioter.
Citera
2013-03-24, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II
Katter får ju egentligen inte vara lösa heller, men deras ägare låter dem vara det. Idioter.

Jo det får dem (det där med lagtexten är inte riktigt bara den första meningen "under uppsikt"), men håller med att det är idiotiskt. Kan gå med på det om man bor i djupa skogen, men det är väl en promille av kattägarna som gör det.
Citera
2014-01-15, 17:19
Medlem
man får inte ha katter ute egentligen, katter har samma lagar som för hundar, visst får dom va ute men så länge man håller koll på katten så den inte orsakar skada + plockar upp efter katten om den bajsar.
Citera
2014-01-19, 11:49
Medlem
Jag har en hund som är otroligt folkglad, skulle denne springa runt fritt som en katt hade den, dels lekt med alla människor den såg, joggare hade blivit jagade för att de uppfattades som lek, för å inte tala om allt bråk med andra hundar denne stöter på som inte är lika glada vid möten som min hund.

Det hade varit kaos faktist att ha sina hundar lösa utan uppsyn, så många galna hundar man sett och själv haft haha..
Citera
2014-01-19, 12:20
Medlem
Masturblijas avatar
För att hundar som ränner ute börjar bilda flockar och jag tror inte du skulle tycka det är kul att stöta på en hundflock ute i skogen eller i en mörk gränd.........
Citera
2014-01-19, 13:16
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masturblija
För att hundar som ränner ute börjar bilda flockar och jag tror inte du skulle tycka det är kul att stöta på en hundflock ute i skogen eller i en mörk gränd.........

det kanske är snälla hundar
Citera
2014-01-24, 19:00
Medlem
bessies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II
katter bör väl ha ett halsband på sig när de är ute , annars är det , vad jag vet helt fritt att skjuta katten.min katt är ute utan halsband :
Citera
2014-01-24, 19:03
Medlem
Har en familj i mitt område som låter sin hund vara ute under dagarna och kan ströva runt fritt på tomten och runtom i området dock har jag bara sett den utanför tomten e gång. Men familjen är inte hemma på dagarna utan jobbar eller vad dom nu gör.
Citera
2014-01-24, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bessie
katter bör väl ha ett halsband på sig när de är ute , annars är det , vad jag vet helt fritt att skjuta katten.min katt är ute utan halsband :

Nej! Det är inte tillåtet att skjuta eller på annat sätt avliva en katt bara för att den saknar halsband.

Citat:
Får man avliva lösspringande katter?
Det är inte tillåtet att avliva katter som springer lösa utomhus och som upplevs som störande. En katt som verkar övergiven och förvildad får avlivas av jakträttsinnehavaren. I tättbebyggt område krävs det polistillstånd för att få göra det. Men en katt som ägs av någon får inte räknas som övergiven eller förvildad. Det är alltså inte tillåtet att avliva den bara för att du tycker att den stör.
Slut citat.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/kuperingtatueringavlivningochandraingrepp.4.207049 b811dd8a513dc80001997.html

Hur vet man då om en katt ägs av någon, jo man letar efter id-märkning antingen chips eller tatuering. Man noterar hur kattens allmäntillstånd verkar, man noterar hur och vart katten uppehåller sig och hur ofta/länge den uppehåller sig någonstans. Man tar själv med den till polis eller veterinär och därefter avgörs om någon ägare finns och vad som är lämpligast att göra med katten, omplacering eller avlivning!
Citera
2014-01-24, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masturblija

På tal om ''hundgäng'' så finns här ett exempel:
http://nordichigh.wordpress.com/2009/02/25/just-another-day-in-bucharest/
Citera
2014-01-24, 19:49
Bannlyst
Hundar kan utsätta andra människor för fara. Ja nu kommer det väl nån jävla djurhippie och ska påstå att hundar inte alls är farliga men jo jag kan med egen erfarenhet påstå att vildhundar som lever ute kan vara riktigt jävligt farliga. Tänk er en stor hungrig jävla schäfer med rabies som går runt ute ensam.
Citera
2014-01-24, 20:07
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Nej! Det är inte tillåtet att skjuta eller på annat sätt avliva en katt bara för att den saknar halsband.

Citat:
Får man avliva lösspringande katter?
Det är inte tillåtet att avliva katter som springer lösa utomhus och som upplevs som störande. En katt som verkar övergiven och förvildad får avlivas av jakträttsinnehavaren. I tättbebyggt område krävs det polistillstånd för att få göra det. Men en katt som ägs av någon får inte räknas som övergiven eller förvildad. Det är alltså inte tillåtet att avliva den bara för att du tycker att den stör.
Slut citat.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/kuperingtatueringavlivningochandraingrepp.4.207049 b811dd8a513dc80001997.html

Hur vet man då om en katt ägs av någon, jo man letar efter id-märkning antingen chips eller tatuering. Man noterar hur kattens allmäntillstånd verkar, man noterar hur och vart katten uppehåller sig och hur ofta/länge den uppehåller sig någonstans. Man tar själv med den till polis eller veterinär och därefter avgörs om någon ägare finns och vad som är lämpligast att göra med katten, omplacering eller avlivning!

Trots detta så finns det kommuner som kräver att katten ska ha halsband för att den inte ska anses förvildad.

Citat:
Ansvar för katter

§ 19
När katt inte hålls kopplad ska den ha halsband på sig med ägarens namn, adress och
telefonnummer.
http://www.upplandsvasby.se/download/18.3f92266e137c698ebdd80009477/Lokala%2Bordningsf%C3%B6reskrifter%2Bbest%C3%A4mme lserna.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in