2013-03-05, 23:39
Medlem
Subways avatar
Hej.

Jag har slutat röka cannabis och har hamnat i en djup depression. Där finns även en del andra bakomliggande faktorer som kraftigt späder på min ångest och depression, men känner inte att det är relevant att gå in på med tanke på frågorna jag har...

Okej. Min bakgrund är den att jag rökt cannabis varje dag, i varierande mängd, de senaste 7-8 åren.
Under vissa perioder har jag rökt från morgon till kväll och andra har jag bara rökt en till två fetingar på kvällen vid läggning. Jag har alltid rökt mig till sömn under dessa år.

Under korta perioder så har jag försökt mig på uppehåll och ibland har där varit torka en kortare period.
Jag har då kunnat känna av en viss depression, en typ av sorg i kroppen. Även hopplöshet, tristess och sånt. Men mina uppehåll har som sagt bara varat i några dagar och som mest 2 veckor.

Den första veckan genomgick jag den vanliga abstinensen med svettningar på natten och sånt, men inget jag inte kunde hantera.
Nu är det 4 veckor sedan jag slutade helt och jag upplever en depression och ångest utan dess like.
Jag har helt tappat livslusten, känner en enorm sorg, känner att allt i livet är meningslöst och har helt enkelt ingen gnista kvar alls, vilket började för ett par dagar sedan.
Fick idag skickat en del information till mig som handlade om effekterna av cannabis abstinens, där den mesta av informationen stämmer överens med vad jag känner just nu.

Det kändes till viss del lugnande att få reda på varför jag mår så här just nu.
Men jag skulle vilja ha svar på en del frågor, få en del råd och kanske t.o.m få tag på någon som genomgått detta tidigare som har lust att snacka lite...

Den främsta frågan jag vill ha svar på är hur lång tid kan jag räkna med att må så här? Jag förstår givetvis att det inte går att avgöra exakt, då vi alla är olika. Men om någon har liknande erfarenhet skulle det vara intressant att höra hur lång tid du/ni mådde så här!?

Sen mottar jag tacksamt alla tips, råd och stöttning i allmänhet.
Är verkligen helt nere på botten just nu.

_subway
Citera
2013-03-05, 23:42
Medlem
BigFatCones avatar
Drogakuten --> Drogrehabilitering
/Moderator
Citera
2013-03-05, 23:49
Medlem
Av egen, gammal erfarenhet, så kan jag säga dig att det blir bättre.
Även om jag sitter här idag helt drogfri sen 3 år tillbaka så känner jag fortfarande sug efter att röka.
Men det blir bättre med tiden, inom ett par månader har du kommit tillbaka lite mer (så var det för mig i alla fall). Något som gjorde det lättare för mig var att hänga med polare, kröka till det (dock inte till överdrift) och att träffa en tjej som man kunde hänga med ett tag. Närheten hjälpte.

Hmm, vet inte vad mer jag ska skriva. Har du några fler funderingar så kan du PMa om du pallar.

Ta hand om dig! Pääääjz!
Citera
2013-03-06, 00:26
Medlem
Subways avatar
Sug för att röka har jag inget...
Det är bara en allmän sorg och depression jag fallit in i.
Men tack för tipsen! Har känt att det varit skönt att kröka, men sen är allt tillbaka dagen efter, ibland med dubbel kraft om man krökat för mycket, vilket är lätt hänt.

Har dessutom precis separerat från ett väldigt långt förhållande, så tjejtipset är nog en god idé för att bota både hjärtesorgen och brajjadepressionen...
Citera
2013-03-06, 03:08
Medlem
tripptamins avatar
Aktivera dig, träna, gå ut och gå, försök att sysselsätta dig med saker.

Sitter du bara och tänker på att allt suger och är förjävligt och extremt tråkigt utan röka, så blir det bara värre.
Citera
2013-03-06, 03:15
Medlem
tripptamins avatar
Varför slutade du att röka cannabis? Finns det någon anledning till att du slutade, eller valde du bara att lägga ner?

Och hur vet du att det är cannabis som orsakar din depression? Du kanske har haft den hela tiden och cannabis har hjälpt dig att hantera den på ett positivt sett? Nu när du lagt av så känner du på din depression på riktigt så att säga.

Det kanske är så att du faktiskt mår bättre av att bruka cannabis. Alltså i ett medicinskt syfte. Fast du kanske inte behöver röka den något mer, om det är rökningen som är problemet till att du slutar med det.
Citera
2013-03-06, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tripptamin
Varför slutade du att röka cannabis? Finns det någon anledning till att du slutade, eller valde du bara att lägga ner?

Och hur vet du att det är cannabis som orsakar din depression? Du kanske har haft den hela tiden och cannabis har hjälpt dig att hantera den på ett positivt sett? Nu när du lagt av så känner du på din depression på riktigt så att säga.

Det kanske är så att du faktiskt mår bättre av att bruka cannabis. Alltså i ett medicinskt syfte. Fast du kanske inte behöver röka den något mer, om det är rökningen som är problemet till att du slutar med det.

tummen upp på den!
Citera
2013-03-06, 09:09
Medlem
Richard-Feynmans avatar
Okej, cannabis är en relativt mild drog men hur tänkte du när du bestämde dig för att röka dagligen i 8 år? Som man bäddar får man ligga helt enkelt...
Citera
2013-03-12, 11:30
Medlem
arkan113s avatar
Heejssan,,, Har nu rökt i konstant BOKStavligen 5 - 7 gram per dag nu i snart 3 år och börjar känna såna abstinens täcken d.v.s att jag inte kan gå på toa när jag vill och såna svårigheter att slappna av ögonen innan jag ska somna in och vaknar varje morgon med krassliga lungor som jag dock känner på morgonen att lungorna säger ifrån säg ...

Har dessutom under alla dessa år fått nerverna lite urbalans ,, kan bli arg bara när jag snackar bara med en polare och om inte han förstår mig så bra och frågor lite onödiga frågor och då smäller det i psyket med andra ord blir förbannad och otålig .....

Röker jag inte då lovar jag att jag svetttas som en gris alltså och dt finns inget sluut....

Behöver Råd och Hjälp med missbruket men dock så vill jag inte sluta bara Trampa så att jag kan interagera och må som förut när jag nte hade så grovt missbruk....

Mvh.......
Citera
2013-03-22, 16:58
Medlem
innekovas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subway
Hej.

Jag har slutat röka cannabis och har hamnat i en djup depression. Där finns även en del andra bakomliggande faktorer som kraftigt späder på min ångest och depression, men känner inte att det är relevant att gå in på med tanke på frågorna jag har...

Okej. Min bakgrund är den att jag rökt cannabis varje dag, i varierande mängd, de senaste 7-8 åren.
Under vissa perioder har jag rökt från morgon till kväll och andra har jag bara rökt en till två fetingar på kvällen vid läggning. Jag har alltid rökt mig till sömn under dessa år.

Under korta perioder så har jag försökt mig på uppehåll och ibland har där varit torka en kortare period.
Jag har då kunnat känna av en viss depression, en typ av sorg i kroppen. Även hopplöshet, tristess och sånt. Men mina uppehåll har som sagt bara varat i några dagar och som mest 2 veckor.

Den första veckan genomgick jag den vanliga abstinensen med svettningar på natten och sånt, men inget jag inte kunde hantera.
Nu är det 4 veckor sedan jag slutade helt och jag upplever en depression och ångest utan dess like.
Jag har helt tappat livslusten, känner en enorm sorg, känner att allt i livet är meningslöst och har helt enkelt ingen gnista kvar alls, vilket började för ett par dagar sedan.
Fick idag skickat en del information till mig som handlade om effekterna av cannabis abstinens, där den mesta av informationen stämmer överens med vad jag känner just nu.

Det kändes till viss del lugnande att få reda på varför jag mår så här just nu.
Men jag skulle vilja ha svar på en del frågor, få en del råd och kanske t.o.m få tag på någon som genomgått detta tidigare som har lust att snacka lite...

Den främsta frågan jag vill ha svar på är hur lång tid kan jag räkna med att må så här? Jag förstår givetvis att det inte går att avgöra exakt, då vi alla är olika. Men om någon har liknande erfarenhet skulle det vara intressant att höra hur lång tid du/ni mådde så här!?

Sen mottar jag tacksamt alla tips, råd och stöttning i allmänhet.
Är verkligen helt nere på botten just nu.

_subway

Hej!

Jag förstår och har precis kommit ur den här situationen själv. Jag rökte stora mängde toppkvalité konstant i 3.5-4 år ca och en dag så vaknade jag upp och kände att det var dags för en förändring då rökningen hade tagit över mitt liv!

Precis som dig så var det den vanliga "avtändningen" första 1.5 veckan med magproblem svettningar och enorma sömnproblem. Det är inte så konstigt när man efter 4 år tar bort "nappflaskan" helt plötsligt! Många tror att det är klart där men det är nu den psykiska biten kommer, känslorna och allt man har rökt bort under alla år kommer upp på ytan! Svårt att säga exakt då jag inte vet vad du har för problem i ditt liv förutom rökningen men jag kom iaf fram till att man måste gå till botten med sina problem istället för att fly från dem med en feting varje dag! Om du vill bolla lite mer så är det bara att PM:a mig!

Och du ska inte lyssna på alla nötter som skriver att det inte är några problem att sluta röka, för dom som säger det har inte fastnat i cannabisträsket och ska hålla käften och visa respekt för folk som öppnar upp sig och vill ha råd och tips.

En sak kan jag säga, det blir bättre tro mig!
Citera
2013-03-22, 17:50
Medlem
graffdatshits avatar
jag höll på med cb nästan varje dag och sp emellanåt i en 2,5 års period och i ett halv år så abbsade jag ganska mycket.

om du vill ha hjälp eller har några frågor eller dylikt så kan du skicka ett pm!
Citera
2013-03-22, 18:29
Medlem
innekovas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spliffenJAH
tummen upp på den!

Okunniga svar av okunniga människor som vägrar inse att cannabis kan leda till något negativt! förmodligen för att ni vägrar sluta själva eller har läst någonting en forskare har sagt! Det är verkligheten vi pratar om här. Håll käften istället för att komma med sådana hjärndöda svar! Ingen av dom som skriver här på FB och vill ha hjälp vill höra på era idiotiska förklaringar om att tex, röka är inget farligt, forskare säger att det inte är fysiskt beroende framkallande, det är bara att sluta..bla bla bla. Blir så jävla trött på såna som er, ni har aldrig åkt ner i ett djupt cannabisträsk och fattar inte hur svårt det är att komma ur det! så ni vet inte vad ni snackar om!

Trevlig fredag!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in