2013-03-05, 23:03
Medlem
Tjena!

Kan börja med att tala om att jag har tummen mitt i handen när det gäller bilar.

Det är så att jag äger en E34 i väldigt fint skick. Ingen rost alls vilket beror på att jag köpte den av min pedantiske morfar för några år sen.

Idag när jag skulle åka hem från jobbet så lät det som en stenkross när jag skulle starta bilen. Så jag stängde genast av för att sedan prova igen. Men åter igen så hördes det "knakande" ljudet från bilen.

Var tvungen att bogsera hem bilen.

Pratade lite med en polare nyss, och han sa att det kunde vara kamkedjan som spårat ur.

Är det vanligt att det händer? Och vad kan följderna bli? Räcker det att byta kedjan eller kan andra delar ha tagit skada?
Citera
2013-03-06, 15:09
Medlem
Seriöst? Bilexperterna på flashback kanske inte är några experter alls.
Citera
2013-03-06, 15:13
Medlem
lillaliljas avatar
Gick bilen igång? Hade du isåfall i neutral eller växel+koppling? När byttes kamkedjan senast? Hur långt har den gått?
Citera
2013-03-06, 15:20
Medlem
Lugini3s avatar
Det är ju solklart att din morfar blåst dig rakt av, det är lika bra att du stämmer honom på alla rullatorer han äger

Att det lät som en "stenkross" säger inte så mycket och det är svårt att gissa. Kör den till en mekaniker som kollar vad det är sedan kan du avgöra om det är lönt att fixa bilen.
Citera
2013-03-06, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillalilja
Gick bilen igång? Hade du isåfall i neutral eller växel+koppling? När byttes kamkedjan senast? Hur långt har den gått?
Nej den gick inte igång. Vet inte när den byttes senast faktiskt. Hade ingen växel i vid tillfället.
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Det är ju solklart att din morfar blåst dig rakt av, det är lika bra att du stämmer honom på alla rullatorer han äger

Att det lät som en "stenkross" säger inte så mycket och det är svårt att gissa. Kör den till en mekaniker som kollar vad det är sedan kan du avgöra om det är lönt att fixa bilen.

Har kört bilen i nästan 4 år så jag tror inte att han blåste mig.

Har redan bilen inne på en verkstad och mekanikern sa att det var kamkedjan som "spårat" ur, så dom ska byta den + en liten grej till. Så jag får bilen innan helgen.
Citera
2013-03-06, 19:14
Medlem
M535is avatar
Kamkedjan behöver enligt bmw aldrig bytas, men om den rasslat tidigare så kan den ha farit, har den farit så är det nog lika bra att söka efter ny motor eller topp då ventilerna lär ha blivit krökta. Annars får du hoppas på att kamkedjespännaren bara är väldigt dålig och att det räcker att byta den+kedja!
Citera
2013-03-06, 19:16
Medlem
M535is avatar
Ahh läste inte sista! Skönt ifall det bara är att byta kedjan, brukar inte sluta så bra annars när den spårar ur
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in