2013-03-05, 22:27
Medlem
Hej,
Som en svensk som flyttat till usa saknar jag salt mat! Amerikanarna själva verkar inte vara lika förtjust i det dock. Jag älskar salt fisk, salt torkat kött, mja.. Salt allt!

Beef Jerky här är mer sött.
Till och med tomatsåsen till pastan är mer söt än salt/stark som jag gillar den.
Inget salt godis.

Jag gillar den amerikanska kulturen, men maten - not so much.
Så någon som har några idéer om salt mat här borta?
Bor i midwest om det hjälper.
Citera
2013-03-05, 22:38
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cray-Z
Hej,
Som en svensk som flyttat till usa saknar jag salt mat! Amerikanarna själva verkar inte vara lika förtjust i det dock. Jag älskar salt fisk, salt torkat kött, mja.. Salt allt!

Beef Jerky här är mer sött.
Till och med tomatsåsen till pastan är mer söt än salt/stark som jag gillar den.
Inget salt godis.

Jag gillar den amerikanska kulturen, men maten - not so much.
Så någon som har några idéer om salt mat här borta?
Bor i midwest om det hjälper.
I feel your pain. De har ju honung istället för salt på jordnötterna, och sött jordnötssmör på popcornen. Alla salladsdressingar smakar sylt och likadant med de inhemska ostarna. Kakor och bakverk skall vi bara inte tala om. Det är så sött att man känner hur tänderna börjar erodera efter första tuggan. Chips, french fries och pretzels är nog mitt bästa tips om du vill ha salt.
Citera
2013-03-05, 22:43
Medlem
Ja, du finner dig i socker-landet.

Cali? Besök i så fall Applebee's. Deras Sizzling Skillet Shrimp Fajitas befann sig tydligen på någon lista över salta måltider man kan äta i USA - det bör du klara av. Har personligen inte ätit just den men jag äter ibland deras Bourbon Street Steak som jag brukar salta ett par flingor på och då blir jag nöjd.
Citera
2013-03-05, 22:46
Medlem
Pretzels smakar typ som salta pinnar. Fast ändå lite sötare. Det är ju dock mer snacks än mat.

Generellt sätt är amerikanare väääldigt dåliga på salt mat och de äter i princip inget som är salt. När jag bodde där för ett antal år sedan var de extremt paranoida att all salt mat orsakade cancer och andra sjukdomar. Men de körde ändå lika hårt på sitt socker. Deras bröd smakar till och med sött. Blää
Citera
2013-03-05, 23:44
Medlem
DingusMcDucks avatar
Var i mellanvästern? Det är ju ett rätt stort område. Många utvandrade svenskar bosatte sig ju i de trakterna, så det är möjligt att det finns någon svensk-amerikansk förening eller likande i närheten där du kan få tips om ställen där det går att få tag på matvaror som liknar som påminner om svenska dito.
Citera
2013-03-06, 01:32
Medlem
Jo, alltså stakes kan jag vara rätt nöjd med ibland. En del såser till köttet kan vara lite saltare.
Om A1 såsen bara hade varit lite saltare hade jag varit nöjd, kanske ska blanda i lite salt själv och mixa!
Snabbmaten här är ju rätt salt, fast det är inget jag äter ofta.

Hade med mig nån sort av chilinötter från Sverige när jag kom hit som var riktigt starka och rätt salta också, fast det uppskattades inte riktigt här.

Kan tänka mig att jag hade trivts bättre norrut, typ Maine. Hur är det med amerikansk seafood, är den lite saltare, eller är det oftast friterat och sött?
Citera
2013-03-06, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Var i mellanvästern? Det är ju ett rätt stort område. Många utvandrade svenskar bosatte sig ju i de trakterna, så det är möjligt att det finns någon svensk-amerikansk förening eller likande i närheten där du kan få tips om ställen där det går att få tag på matvaror som liknar som påminner om svenska dito.

Befinner mig vid gränsen KS/MO. Till sommaren ska jag och tjejen som är härifrån besöka Sverige. Ska bli intressant att se vad hon tycker om det svenska käket
Citera
2013-03-06, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Ja, du finner dig i socker-landet.

Cali? Besök i så fall Applebee's. Deras Sizzling Skillet Shrimp Fajitas befann sig tydligen på någon lista över salta måltider man kan äta i USA - det bör du klara av. Har personligen inte ätit just den men jag äter ibland deras Bourbon Street Steak som jag brukar salta ett par flingor på och då blir jag nöjd.

Okej, menyerna lär väl vara samma på alla Applebee's?
Finns hursomhelst en inte långt härifrån, så får besöka denna snart då och pröva!
Citera
2013-03-07, 01:29
Medlem
Citat:
Okej, menyerna lär väl vara samma på alla Applebee's?
Finns hursomhelst en inte långt härifrån, så får besöka denna snart då och pröva!
Ja, nästintill identiska - regionala skillnader, så att säga, kan möjligtvis finnas. Lämna gärna ett kort omdöme i mån av tid.
Citera
2013-03-07, 02:41
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Befinner mig vid gränsen KS/MO. Till sommaren ska jag och tjejen som är härifrån besöka Sverige. Ska bli intressant att se vad hon tycker om det svenska käket

Om jag vore du skulle jag leta upp något/några lokala hak som inte är av franchisekaraktär som t ex Applebee's, utan som drivs av folk som bryr sig om kvaliteten på maten de serverar. Jag kanske har fått en snedvriden bild av utbudet av sådana ställen genom att titta på tv-program som Feasting on Asphalt, Man vs. Food och liknande (jag har aldrig varit i de trakterna där du befinner dig), men om du inte bor för avsides så kan det vara värt att leta lite.

Om inte annat, så se till att hitta ett bra bbq-ställe, det finns ju en hel kategori av bbq som heter Kansas City Style. Visst, de har söta såser, men ändå. Häll lite salt på köttet.
Citera
2013-03-07, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Om jag vore du skulle jag leta upp något/några lokala hak som inte är av franchisekaraktär som t ex Applebee's, utan som drivs av folk som bryr sig om kvaliteten på maten de serverar. Jag kanske har fått en snedvriden bild av utbudet av sådana ställen genom att titta på tv-program som Feasting on Asphalt, Man vs. Food och liknande (jag har aldrig varit i de trakterna där du befinner dig), men om du inte bor för avsides så kan det vara värt att leta lite.

Om inte annat, så se till att hitta ett bra bbq-ställe, det finns ju en hel kategori av bbq som heter Kansas City Style. Visst, de har söta såser, men ändå. Häll lite salt på köttet.

Jo, i KS city finns det en del bra ställen, god mat, men inte sådär salt och härlig (ja, jag är saltberoende)..
Ett favoritställe i KS city är Arthur Bryant. Var på den första av deras öppnade restauranger och jösses vad läskigt. Ligger i ett riktigt ghetto, man är rädd att bli skjuten eller nåt, men god mat
Citera
2013-03-08, 02:59
Medlem
Lider med dig TS, jag bor också i USA sedan länge och har väl börjat vänja mig. Saltar som en galning på pommes och hash browns och vänner/kollegor tycker att jag är galen.

När jag någon gång i månaden får ett riktigt rejält saltsug så beställer jag egenkomponerad Dominos pizza online. Kör thin crust, välj massa kött och jalapenos på den och viktigast av allt - välj till anchovies "double" eller "triple" (kan köra regular, extra, double eller triple på alla pålägg). Kör side-order garlic sauce till detta. Fyfan vad gott när man är saltsugen, brukar få gå upp mitt i natten och bälga i mig vatten efter en sådan.. Double anchovies är lagom för mig som älskar salt. Om man kör triple blir det nästan för salt faktiskt.

I övrigt har jag inte hittat så mycket salta grejer över huvud taget tyvärr. De har ju ostbågar men de är inte lika bra som de svenska. Saltlakrits kommer aldrig slå här (har tagit med från Sverige och bjudit amerikaner och väntade mig en succe, men de flesta kräks nästan när de smakar ).

Men som sagt, prova en dominos thin crust med double eller triple anchovies och vitlökssåsen och rapportera!

Edit: Kom just på. Mac N Cheese kan vara lite småsalt också! DS
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in