2005-05-16, 15:33
Medlem
Jag har köpt en renault laguna kombi som är lastbilsregistrerad vilket i pengar innebär att jag har ca 2000 kr lägre årsskatt.

Jag måste egentligen plocka bort baksätet och sätta lastgallret bakom förar och passagerarstolarna. Får inte heller köra med folk i baksätet.

Vad skulle hända om jag blir stoppad av polisen och de anmärker på det? Böter?
Citera
2005-05-16, 18:40
Medlem
Chevypowers avatar
Du får rätt rejäla böter har jag för mig, vet ej hur mycket iofs. men räkna med att det blir tusenlappar.
Det finns dock ett sätt att kringå dessa böter. Om du har oturen att bli tagen av sunten och att denne oxå uppmärksammar att bilen är lastbils-reggad och saknar skyddsgaller och har baksäte. Du kan då säga att du ska regga om den till personbil igen och har monterat bort gallret och satt dit baksätet. Du har full rätt att bruka bilen i två veckor efter att du gjort dessa ändringar, innan den behöver reggbeskitigas. En reko polis låter dig köra vidare och godtar din förklaring eftersom du inte har gjort någon olagligt.

.
Citera
2005-05-16, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chevypower
Du får rätt rejäla böter har jag för mig, vet ej hur mycket iofs. men räkna med att det blir tusenlappar.
Det finns dock ett sätt att kringå dessa böter. Om du har oturen att bli tagen av sunten och att denne oxå uppmärksammar att bilen är lastbils-reggad och saknar skyddsgaller och har baksäte. Du kan då säga att du ska regga om den till personbil igen och har monterat bort gallret och satt dit baksätet. Du har full rätt att bruka bilen i två veckor efter att du gjort dessa ändringar, innan den behöver reggbeskitigas. En reko polis låter dig köra vidare och godtar din förklaring eftersom du inte har gjort någon olagligt.

.

jag ahr bestämmt för mig att det var 3 veckor
Citera
2005-05-16, 20:44
Medlem
Avva66s avatar
Kollar dom inte upp att man verkligen gör det då?
Förresten vad tjänar man i pengar på att Lb-regga tex en diesel
Skatt o dyl?
Citera
2005-05-17, 01:25
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Förresten vad tjänar man i pengar på att Lb-regga tex en diesel
Skatt o dyl?

5 - 6000+ beroende på vilken bil bara i skatt.
Citera
2005-05-17, 01:34
Medlem
TheMPGs avatar
några feta böter bli det inte, tror att det bli ombes, ev runt nån sexhundring i böter
Citera
2005-05-17, 22:17
Awaiting Email Confirmation
Fetings avatar
Du får föreläggande om registreringsbesiktning, vilket kostar c.a 900:-
Citera
2005-05-17, 22:27
Medlem
TeEsErs avatar
Och efter omregistreringen så blir det väl skatt som på personbil.

/T
Citera
2005-05-18, 01:35
Medlem
Men då har han ångrat sig och låter den vara lastbilsreggad.
Citera
2005-05-18, 09:40
Medlem
Jag tänker inte regga om den. Chansen att bli stoppad är liten och att de anmärker just på det kan jag inte tänka mig.

Det är ju knappast så att jag är en trafikfara så några höga böter jag inte heller tänka mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in