2013-03-05, 21:03
Medlem
avanoirs avatar
Hej, det är så att jag har en anhörig som fått någon slags kramp/anfall och ramlat och sedan legat i lägenheten utan mat eller vatten i vad det verkar som 10 dagar. Allt tyder på att det är så många dagar ( kollat hennes mobil och kvitton osv) men det känns otroligt att en människa kan överleva så länge utan vatten?
Citera
2013-03-05, 21:06
Medlem
00livers avatar
Har läst någonstans att man kan överleva månader utan mat, men inte mer än 10-14 dagar utan vatten, kommer inte ihåg precis hur många dagar det var. Fixa vatten till henne asap!
Citera
2013-03-05, 21:06
Medlem
MystEquals avatar
Tre dagar utan vätska brukar man väl säga är en generell gräns? Så nej, tio dagar är omöjligt. Antingen ljuger du eller så har du fel.
Citera
2013-03-05, 21:07
Medlem
ParadiseRoads avatar
Om inte din släkting redan är inlagd på sjukhus så se till att hon blir det.
Citera
2013-03-05, 21:11
Medlem
avanoirs avatar
Hej , hon ligger på intensiven & är i rätt dåligt skick förstås. Jag försöker mest få en bild av hur länge hon kan ha legat där för jag vet inte. Trodde tio dagar men det kanske är omöjligt.

Tack för svar iaf
Citera
2013-03-05, 21:12
Medlem
MrUnderligs avatar
Åk direkt till sjukhuset.

Edit: Ops du postade före mig så han inte se att hon var inlaggd.
Citera
2013-03-05, 21:15
Medlem
MrUnderligs avatar
En människa överlever flera månader utan mat.
Men inte mer än tio dagar utan vatten.
http://www.expressen.se/nyheter/sa-lange-overlever-hon-utan-mat-och-vatten/
Citera
2013-03-05, 21:18
Medlem
avanoirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrUnderlig
En människa överlever flera månader utan mat.
Men inte mer än tio dagar utan vatten.
http://www.expressen.se/nyheter/sa-lange-overlever-hon-utan-mat-och-vatten/

Ok, tack för svar.
Citera
2013-03-05, 22:54
Medlem
pearsons avatar
Såg en dokumentär i helgen om en kille som kraschade in i en trädunge med sin bil, han hade i princip brutit allt i kroppen och blev hittad efter 9 dagar, men han blev helt återställd. Det som kan vara farligt är att det bildas gifter i kroppen då inte njurar och lever har tillgång till vätska. Om personen i fråga inte är för gammal och har hyfsat med muskler vilka kroppen "äter" av så tror jag det här kommer sluta lyckligt.
Citera
2013-03-05, 23:00
Medlem
var nästan helt säker på att man bara kunde överleva i 7 dagar utan vatten, men där ser man..
Citera
2013-03-06, 14:22
Medlem
avanoirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pearson
Såg en dokumentär i helgen om en kille som kraschade in i en trädunge med sin bil, han hade i princip brutit allt i kroppen och blev hittad efter 9 dagar, men han blev helt återställd. Det som kan vara farligt är att det bildas gifter i kroppen då inte njurar och lever har tillgång till vätska. Om personen i fråga inte är för gammal och har hyfsat med muskler vilka kroppen "äter" av så tror jag det här kommer sluta lyckligt.

Låter som en intressant dokumentär. Ja, det måste ju vara rätt individuellt hur väl man är rustad för att överleva i en sån situation. Det här var tyvärr en äldre person med sämre fysik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in