2013-03-05, 19:48
Medlem
SnakePlissskens avatar
Vet inte om detta är rätt plats för denna tråd så flytta den vart ni vill...

Ufo-filmer brukar ju oftast lida av att de är så dålig filmade att man inte vet om man tittar på en fågel, en klotblixt, en reflektion i kameralinsen eller riktiga rymdödlor. Det brukar dock inte stoppa de troende från att försvara autenticiteten i filmerna.

Här nedan har vi dock en riktigt övertygande filmning av en fläskig rymdödletransport - problemet är förstås att den är fejk. Den är så genomfejk den bara kan bli, rymdskeppen är fejk, miljön är fejk, bakgrunden är fejk, t.o.m. bilen de åker i är fejk. Allt dock riktigt snyggt gjort av en professionell 3D-animatör som ville visa hur fotorealistiskt det går att göra sånt här, och följdaktligen ganska ointressant för ufologer.

MEN, det är nu det börjar bli intressant på riktigt. Det har nämligen framkommit att animatören och hela historien anklagas nu för att vara en statlig cover-up eftersom videon (av believers) påstås vara äkta! Animatören har t.o.m. hotats via mail. Jag tycker det här visar ganska tydligt hur envetna de troende kan vara, har de bestämt sig för att tro - ja då djävlar tror de tills de trillar omkull. Inget kan rubba deras tro - inte ens bevis i form av wireframe'n och tydlig förevisning av hur filmen gjordes.

Tyvärr är ju detta ganska symptomatiskt för många troende inom det mesta som anses övernaturligt. Viljan att tro är liksom starkare än kraven på bevis.

Så, varför är det såhär? Varför kan inte troende acceptera fakta och bevis, inte ens när de är så övertydliga som i detta fall? Varför är viljan så stark att tro att t.ex. WTC sprängdes med atombomber, atombomber som man i nästa forum påstår inte finns, att skogarna är fulla av tomtar och troll, att världen styrs av Illuminati (som ingen verkar kunna enas om vilka de är, vad de vill eller vad de gör - men so what - de styr ändå världen...), att man kan styra vädret med HAARP etc etc i all oändlig dumhet. Varför kan de troende nästan aldrig acceptera fakta, ens när den serveras på silverfat??

här är länken: http://www.wired.com/underwire/2013/03/fake-ufo-video/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaig n=Feed%3A+wired%2Findex+%28Wired%3A+Top+Stories%29
Senast redigerad av SnakePlisssken 2013-03-05 kl. 20:16.
Citera
2013-03-05, 19:58
Medlem
Haha, det är ju du som är den korkade här. Bara för att en grupp alienfanatiker vägrar förstå att videon är fejk så betyder ju inte det att varenda teori som klassas som "konstig" i dina ögon är falsk

Du gör generaliseringar som bara är idiotiska och ologiska.

Skulle inte vilja ha en överordnad som resonerar som du. Du är korkad, tyvärr.
Citera
2013-03-05, 20:08
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WakeupFFS
Haha, det är ju du som är den korkade här. Bara för att en grupp alienfanatiker vägrar förstå att videon är fejk så betyder ju inte det att varenda teori som klassas som "konstig" i dina ögon är falsk

Månlandningarna?
Chemtrails?
Atombomber?
Hollow earth?
Etc. Etc etc etc etc...

Spelar ju ingen roll hur mycket bevis som läggs fram, vissa vägrar acceptera bevis helt enkelt.
Men visst, om du tycker det är jag som är korkad så. Det är ju ett fritt land (eller det brukar ni ju inte heller tro förresten)..
Citera
2013-03-05, 20:19
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WakeupFFS

Nu gällde det att man godtar osäkra källor och tunna bevis medan säkra källor och verifierbar fakta avisas. Du kan ju fundera över vad som skrivs innan du ger kommentarer som ger sken att du är det du vill mena att TS är.
Citera
2013-03-05, 20:31
Medlem
Cleptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Vet inte om detta är rätt plats för denna tråd så flytta den vart ni vill...

Ufo-filmer brukar ju oftast lida av att de är så dålig filmade att man inte vet om man tittar på en fågel, en klotblixt, en reflektion i kameralinsen eller riktiga rymdödlor. Det brukar dock inte stoppa de troende från att försvara autenticiteten i filmerna.

Här nedan har vi dock en riktigt övertygande filmning av en fläskig rymdödletransport - problemet är förstås att den är fejk. Den är så genomfejk den bara kan bli, rymdskeppen är fejk, miljön är fejk, bakgrunden är fejk, t.o.m. bilen de åker i är fejk. Allt dock riktigt snyggt gjort av en professionell 3D-animatör som ville visa hur fotorealistiskt det går att göra sånt här, och följdaktligen ganska ointressant för ufologer.

MEN, det är nu det börjar bli intressant på riktigt. Det har nämligen framkommit att animatören och hela historien anklagas nu för att vara en statlig cover-up eftersom videon (av believers) påstås vara äkta! Animatören har t.o.m. hotats via mail. Jag tycker det här visar ganska tydligt hur envetna de troende kan vara, har de bestämt sig för att tro - ja då djävlar tror de tills de trillar omkull. Inget kan rubba deras tro - inte ens bevis i form av wireframe'n och tydlig förevisning av hur filmen gjordes.

Tyvärr är ju detta ganska symptomatiskt för många troende inom det mesta som anses övernaturligt. Viljan att tro är liksom starkare än kraven på bevis.

Så, varför är det såhär? Varför kan inte troende acceptera fakta och bevis, inte ens när de är så övertydliga som i detta fall? Varför är viljan så stark att tro att t.ex. WTC sprängdes med atombomber, atombomber som man i nästa forum påstår inte finns, att skogarna är fulla av tomtar och troll, att världen styrs av Illuminati (som ingen verkar kunna enas om vilka de är, vad de vill eller vad de gör - men so what - de styr ändå världen...), att man kan styra vädret med HAARP etc etc i all oändlig dumhet. Varför kan de troende nästan aldrig acceptera fakta, ens när den serveras på silverfat??

här är länken: http://www.wired.com/underwire/2013/03/fake-ufo-video/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaig n=Feed%3A+wired%2Findex+%28Wired%3A+Top+Stories%29

Jag tror att det kan vara samma tromekanism som personerna har om en skapare. Samma tro som kristna, muslimer, judar har om monoteismen. Man vill inte att någon eller någonting, i det här fallet utomjordiska rymdskepp, ska rubba deras uppfattning av verkligheten. De lever i en fantasivärld där trycket på konformitet är så hög att ingen vågar säga ifrån och komma med en ny åsikt. Istället tror man blind på allt. Jämför med vilken sekt som helst.

Finns det någon annan videoklipp där de visar det raw utan massa fyrkantiga rutor och information om vilka mjukvaror man har använd?
Citera
2013-03-05, 20:39
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clepto
Jag tror att det kan vara samma tromekanism som personerna har om en skapare. Samma tro som kristna, muslimer, judar har om monoteismen. Man vill inte att någon eller någonting, i det här fallet utomjordiska rymdskepp, ska rubba deras uppfattning av verkligheten. De lever i en fantasivärld där trycket på konformitet är så hög att ingen vågar säga ifrån och komma med en ny åsikt. Istället tror man blind på allt. Jämför med vilken sekt som helst.

Finns det någon annan videoklipp där de visar det raw utan massa fyrkantiga rutor och information om vilka mjukvaror man har använd?

I sak håller jag med dig men vill inte hårddra det riktigt så. Tycker vi ska skilja på fanatiker som tror blint tror på något och de som tror på något men lyssnar på andra åsikter och kan ifrågasätta sin egen uppfattning, annars jag tror att risken att man kan pusha över de eftertänksamma i det fanatiska lägret.
Citera
2013-03-05, 20:43
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clepto
Absolut, men med den skillnaden att vi kan bevisa att videon är fejk, att atombomber finns, att Chemtrails är kondens - men det är av naturliga skäl svårare att bevisa att Gud inte finns. Men mekanismerna bakom är nog rätt lika som du säger. Grupptryck gör nog ofta största jobbet bland såväl religiösa som ungdomsgrupper som tror på Illuminati etc, men de "svåraste fallen" är nog enstöringarna..
Citat:
Om du menar "slutresultatet" så finns det i filmen nedanför på sidan jag länkade till. Men du kanske menade nåt annat?
Citera
2013-03-05, 20:50
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
I sak håller jag med dig men vill inte hårddra det riktigt så. Tycker vi ska skilja på fanatiker som tror blint tror på något och de som tror på något men lyssnar på andra åsikter och kan ifrågasätta sin egen uppfattning, annars jag tror att risken att man kan pusha över de eftertänksamma i det fanatiska lägret.

Ligger nog en hel del i det, och det tror jag vi ser här i trådarna dagligen. Det blir till slut så polariserat att ingen vill ge med sig ens om de inte är helt säkra. Ingen vill vara i limbo mellan åsikterna för där blir man nog snabbt söndersliten..

Edit: det är ju lättare att såväl övertyga som att övertygas IRL än bakom det anonyma skydd man får på internet. Dels för att man kanske inte käftar emot lika hårt, men också för att man ser och möter människan bakom argumenten. Samma fenomen som gör att man svär och ger fingret i trafiken - men det skulle man ju knappast göra lika lättvindigt på trottoaren! Man blir helt enkelt inte lika förbannad och tvärsäker när man ser den man tjafsar med i ögonen.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2013-03-05 kl. 20:57.
Citera
2013-03-05, 20:50
Medlem
Cleptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken

Om du menar "slutresultatet" så finns det i filmen nedanför på sidan jag länkade till. Men du kanske menade nåt annat?
Det är just vad jag menade, tack!
Citera
2013-03-05, 21:26
Medlem
BesserWissers avatar
Hur lär mig sig att göra såna snygga animationer? Hade velat kunna göra så snygga animationer/filmer...
Citera
2013-03-05, 22:16
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Hur lär mig sig att göra såna snygga animationer? Hade velat kunna göra så snygga animationer/filmer...

Känns kanske lite offtopic men men - med tanke på att han som gjort filmen tidigare bland annat gjort animationer till Titanic och Hellboy så antar jag att han har tillgång till rätt bra programvara och datorer - men framförallt handlar det väl om erfarenhet, övning och kunskap - som med det mesta andra här i världen, med undantag för det paranormala förstås - där kan vilken amatör som helst utnämna sig till allvetande eftersom ingen kan säga emot, eller i alla fall inga motsägelser accepteras
Citera
2013-03-07, 00:00
Medlem
Tycker personligen att det är synd att allting ska vara så svart-på-vitt hela tiden. Antingen tror man på gud eller inte, eller så tror man på ufon eller inte, eller ancient aliens eller inte, illuminati eller inte o.s.v.

Varför måste man vara så "bestämt" troende på något? Visserligen säkert rätt skönt att slippa analysera sin egna tro :P

Men personligen så tror jag inte på något men är fascinerad av mycket, och öppen för mycket. Men så länge det inte finns några bevis så är det ju tämligen omöjligt att vara helt säker på något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in