2013-03-05, 19:46
Medlem
Eufomodes avatar
Jag var idag till Halpa Halli i Pyhäsalmi Finland och köpte ett Kinder påskägg och det stod inget pris angivet vad det kostade hur noggrant jag än sökte. Men jag tänkte att ett sådant kan inte kosta många euro.

Men sen när jag betalat så undrade jag hur det kunde gå åt så mycket pengar så då tittade jag på kvittot och där stod 6.95 euro. Jo. det är ca 69 svenska kronor och 50 öre.

Så jag tycker det är lurendrejeri att låta bli att ange pris och sen ta hutlöst betalt då 6.95 euro är ca 42 finska mark. Jo jag menar att hur skall man då göra för att få reda på vad produkten kostar om inget pris finns angivet.

Jo. Man kan fråga kassörskan om hon kan titta med strekkods avläsaren vad produkten kostar men det tar naturligtvis lång tid om kassakön är lång.

Och samma sak var det när jag för några år seda köpte en liten Ratoz pipa att röka tobak med från Citymarket i Vasa Finland. Jo inget pris var angivet hur noggrant man än sökte och naturligtvis så var den jättedyrbar kostade hela 11.95 euro.

Nu finns det naturligtvis en naturlig orsak till att affärärerna låter bli att ange pris på sina jättedyrbara men ändå jättevanliga produter som kosta ca 50 procent mer än man kan föreställa sig.

Jo Vem skulle köpa dem om priset var angivet. Jo 5 st Kinder påskägg till en 5 persons familj kostar ca 35 euro eller ca 350 svenska kronor eller ca 210 finska mark.

Med vänliga hälsningar: Eufomode.
Senast redigerad av Eufomode 2013-03-05 kl. 19:51.
Citera
2013-03-05, 21:44
Medlem
TheMajoritySayss avatar
klassiskt. Cafeer osv är andra idioter som kör med denna fittstil. Står massa nice grejer i disken, inget pris någonstans. Tar det som verkar billigast och blir knullad i kassan. tex svart kopp kaffe + chokladboll 80 spänn
Citera
2013-03-05, 21:48
Medlem
Eufomodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMajoritySays
klassiskt. Cafeer osv är andra idioter som kör med denna fittstil. Står massa nice grejer i disken, inget pris någonstans. Tar det som verkar billigast och blir knullad i kassan. tex svart kopp kaffe + chokladboll 80 spänn

Jo. Det stämmer finns väl hur mycket exempel som helst. Med vänliga hälsningar: Eufomode.
Citera
2013-03-06, 07:04
Medlem
"If you have to ask..." är ett av mina hatobjekt när det gäller talesätt. Jag har råd till att köpa det mesta (inom rimlighetens gränser). Oavsett om jag är inne i en båtaffär, galleri (med pågående försäljning) eller en klädbutik i Sturegallerian så vill jag inte behöva springa och fråga någon vad priset är på varan X. Det brukar bli så att jag bara går till sådana affärer en gång.
Citera
2013-03-07, 03:15
Medlem
För att inte tala om "Tonight's special" på restauranger (bara erfarenhet av USA här) dvs de rätter servitören presenterar muntligen vid beställning och som inte står i menyn. Allra senast var det en surf and turf för 80 dollar (!), fetaste rätten på ordinarie menyn var typ 45 dollar. Har drabbat mig flera gånger, alltid dyrare än vad man förväntat sig.
Citera
2013-03-07, 10:47
Medlem
Finns undantag, prismärkningen uteblir för att spara in kostnader ...Brukar fråga och få en uppfattning om prisnivåer ...Dessutom finns alltid en möjlighet att diskutera priser ...
Citera
2013-03-07, 10:53
Medlem
Argh123s avatar
Kollar också upp priset. Känns väl lite dumt, men det är dummare att betala för mycket än att ställa en fråga. Hade godis som vara (för min del) väl fem kr för mykt. En strunt summa för många, men självklart betalar jag inte osjäligt mykt även om jag har råd. Affärer borde åtminstone ha blipp scanner (kan ej namnet) om pris ej anges. Om priset är fel, vad gäller då? Återkommer med Svar.
Citera
2013-03-07, 12:49
Medlem
Eufomodes avatar
Nog har jag råd att köpa nästan vad som helst. Men det är ganska jobbigt när man nästan varje dag hammnar och ringa och begära pengar.

Man har väl vettigare saker och göra som t.e.x. lyssna på musik. Med vänliga hälsningar: Eufomode.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in