2013-03-05, 14:21
Moderator
Psilosophers avatar
Det brukar hävdas att kvantmekaniska processer inte kan inverka på makronivå, det vill säga den "verklighet" vi kan se och ta på. Nu har dock ett experiment vid University of Colorado visat på motsatsen:

Citat:
(Phys.org)—Physicists working at the University of Colorado have succeeded in demonstrating one of the major tenets of quantum mechanics—namely the Heisenberg uncertainty principle—at the macro level. In their paper published in the journal Science, the team describes how a small but still visible drum they built in their lab, outfitted with mirrors, a laser and a detector, demonstrated that it was not possible to measure a photon's position and momentum simultaneously.

http://phys.org/news/2013-02-heisenberg-uncertainty-principle-macro.html

Vad kan vi dra för växlar på detta? Quantum weirdness in the "real" world?
Citera
2013-03-05, 14:33
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Det brukar hävdas att kvantmekaniska processer inte kan inverka på makronivå, det vill säga den "verklighet" vi kan se och ta på. Nu har dock ett experiment vid University of Colorado visat på motsatsen:

http://phys.org/news/2013-02-heisenberg-uncertainty-principle-macro.html

Vad kan vi dra för växlar på detta? Quantum weirdness in the "real" world?

Kvantmekaniska fenomen på makronivå har vi ju kunnat observera väldigt länge. Tag superflytande helium, till exempel - som kan kvanthoppa i momentum och saknar friktion. Vilka växlar vi kan dra? Tja, vad sägs om att den värld såsom vi upplever dem är ur evolutionen påfunnen, en egentligen godtycklig tolkning på kvantmekaniska händelser som vi förnimmar med våra sinnen och internt i våra nervsystem - när den kvantmekaniska världen är hur allt egentligen är, bakom perceptionens ridåer.
Citera
2013-03-05, 15:04
Medlem
Giorgis avatar
Räknas inte fullerenbollar som makroskopiska partiklar? (Vars koherens man har kunnat kontrollera i många år)
Citera
2013-03-05, 15:16
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Räknas inte fullerenbollar som makroskopiska partiklar? (Vars koherens man har kunnat kontrollera i många år)
Men en fullerenboll är endast nån nanometer i diameter, medan här rörde det sig om en silikontrumma på en halv millimeter. Kanske ingen skillnad i princip, men dock det största objektet i detta sammanhang.
Citera
2013-03-05, 16:50
Medlem
BaalZeBubs avatar
"As more photons struck the drum, greater fluctuations occurred in the measurements recorded, distorting the readings, and proving that the Heisenberg uncertainty principle can indeed be demonstrated with objects large enough to be seen with the naked eye."

Jag förstår inte, som stackars lekman, vad där för märkligt med det. Jag kan ju ha ett jättestort mätinstrument för att mäta fluktuationer i ett kvantfysikaliskt experiment. Resultatet av det klassiska spaltexperimentet från tidigt 1800-tal fluktuerar som tusan, eftersom fotoner slår ned lite här och där.

Det hade varit en annan sak om trumman vibrerade i en hyperposition, det hade varit roligt att höra multirytmen eller vad det nu blivit.
Citera
2013-03-05, 19:49
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvar
[...] Vilka växlar vi kan dra? Tja, vad sägs om att den värld såsom vi upplever dem är ur evolutionen påfunnen, en egentligen godtycklig tolkning på kvantmekaniska händelser som vi förnimmar med våra sinnen och internt i våra nervsystem - när den kvantmekaniska världen är hur allt egentligen är, bakom perceptionens ridåer.

Naturligtvis är det så.

Vad jag undrar över är i vilken mån uppochned/bak och fram-världen kan tänkas bryta igenom och spöka för oss. ESP och liknande. Dumt, jag vet. Men dock.

Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag förstår inte, som stackars lekman, vad där för märkligt med det. Jag kan ju ha ett jättestort mätinstrument för att mäta fluktuationer i ett kvantfysikaliskt experiment. Resultatet av det klassiska spaltexperimentet från tidigt 1800-tal fluktuerar som tusan, eftersom fotoner slår ned lite här och där.

Det hade varit en annan sak om trumman vibrerade i en hyperposition, det hade varit roligt att höra multirytmen eller vad det nu blivit.

Jag förstår inte heller vad som är grejen, riktigt - vad som skiljer ut detta experiment från tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in