Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-05-16, 13:28
  #1
Medlem
Tjena

Jag undrar hur det funkar med fribeloppet. Jag kommer i och med nästa lön överstiga fribeloppet, dvs. det beloppet som man kan tjäna vid sidan om CSN-lånet.

Vad ska jag göra?

Ska jag ringa till CSN o säga att jag ej vill ha den sista betalningen från de, eller ska jag ta smällen senare när de upptäcker det hela? I så fall vad kommer att hända då, vilka är påföljderna?

Tack för snabba svar
Citera
2005-05-16, 14:51
  #2
Medlem
miklons avatar
Ring CSN och fråga, risken är dock stor att de inte hinner stoppa den här månadens utbetalning. Om du tjänar för mycket blir du troligtvis skyldig att betala tillbaka det studiemedel du inte har rätt till, kan du inte betala allt på en gång så brukar det gå att komma överens om en avbetalningsplan med CSN.

Men som sagt, ett tips är ju att ringa till CSN så snabbt som möjligt, för om det går att undvika att få för mycket är det förmodligen bättre, eftersom CSN vill ha ränta på pengarna du ska betala tillbaka.
Citera
2005-05-16, 15:12
  #3
Medlem
en dum fråga - hur snabbt upptäcker de detta? gör de det alls?
Citera
2005-05-16, 15:23
  #4
Medlem
miklons avatar
Upptäcker det gör de nog, jag antar att de kollar med skattemyndigheten. Men när vet jag inte, det kanske dröjer tills du har deklarerat nästa år?
Citera
2023-02-14, 23:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Upptäcker det gör de nog, jag antar att de kollar med skattemyndigheten. Men när vet jag inte, det kanske dröjer tills du har deklarerat nästa år?

Generellt sätt 18-24 månader efteråt. Så är man medveten om det och det rör sig om 10 000-15 000 kronor kommer ser att vara lugnt.

Nu råkar jag ha en familj som kommer att ge mig 250 000 i arv.
Citera
2023-02-14, 23:25
  #6
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Generellt sätt 18-24 månader efteråt. Så är man medveten om det och det rör sig om 10 000-15 000 kronor kommer ser att vara lugnt.

Nu råkar jag ha en familj som kommer att ge mig 250 000 i arv.
1. Är du dum i huvudet? Varför svara på en 18 år gammal tråd?

2. Nej man kommer inte undan med ett fribelopp som spräckts med 10 000-15 000 kr (egen erfarenhet) på helåret. Spräcker man endast ett halvårs fribelopp kan man däremot komma undan så länge årsinkomsten ligger under båda årets fribelopp.

3. Vad har ditt eventuella arv med saken att göra? Arv faller inte under de inkomster (tjänst, kapital, näringsverksamhet, pension, sjukpenning mm) som räknas in i fribeloppet.
Citera
2023-02-14, 23:36
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
1. Är du dum i huvudet? Varför svara på en 18 år gammal tråd?

2. Nej man kommer inte undan med ett fribelopp som spräckts med 10 000-15 000 kr (egen erfarenhet) på helåret. Spräcker man endast ett halvårs fribelopp kan man däremot komma undan så länge årsinkomsten ligger under båda årets fribelopp.

3. Vad har ditt eventuella arv med saken att göra? Arv faller inte under de inkomster (tjänst, kapital, näringsverksamhet, pension, sjukpenning mm) som räknas in i fribeloppet.


Jag vet är jag kommer att överskrida fribeloppet med 15000 och funderar efter sportlovet och prata med csn om fallet så att man kanske vara tar 75% i april och maj betalningen. Detta för att någorlunda minimera risken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback