2013-03-05, 10:54
Medlem
Jag har hört och läst om att man inte längre får skjutsa barn i bilar som saknar bälten, annat än "särskilda" korta sträckor.
Men all information jag hittar verkar behandla små barn, bilbarnstolar osv...
Hittar inget om hur gamla som räknas som barn i det här fallet?
Avser lagen barn upp till 15, eller räknas man som "barn" tills man är 18 och myndig?

Anledningen till att jag undrar är att min flickvän är 16 år, och naturligtvis åker hon bil med mig då och då.
Hon har även en bror som är 14 år, som åkt med oss ibland.
Vill veta om det på något vis är olagligt att jag låter dessa personer åka i min bil som helt saknar bälten?
Jag äger även en nyare bil som har tvåpunktsbälten, d.v.s. bälten som bara går över midjan.
Är tvåpunktsbälten juridiskt jämställda med vanliga trepunktsbälten, eller gäller olika regler även där?

Frågorna hopar sig...
Citera
2013-03-05, 11:07
Bannlyst
Jag vet inte om lagen men.
http://www.youtube.com/watch?v=GM-WNqQ-iTc
Citera
2013-03-05, 11:13
Medlem
kuldettas avatar
Intressant fråga jag måste oxå veta detta. Det är ju snart cruisingdax och då har vi ibland bilen full med ungar.
16åringen har dessutom Atraktor utan bälte vad gäller för honom han är sexton och har ibland yngre syskon som passagerare.
Citera
2013-03-05, 13:26
Medlem
Backafalls avatar
Det här hittade jag: http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20100611/far-barn-aka-i-bil-utan-balte

Citat:
Regelverket säger tydligt att barn yngre än tre år inte får färdas i bil utan särskild skyddsanordning, vilket i princip betyder barnstol och bälte. Det enda undantaget som ges är om barnet färdas en kortare sträcka i taxi, men då får barnet inte sitta i framsätet.

Är barnet äldre än tre år och kortare än 135 centimeter får de åka utan särskild skyddsanordning vid tillfälliga transporter under korta sträckor, dock inte i framsätet.

Så svaret på din fråga är att du bara får ta med 3,5-åringen i din Anglia, och då bara om han åker i baksätet vid tillfälliga transporter under korta sträckor.
Citera
2013-03-05, 13:40
Medlem
Svaret är i teorin nej, men i praktiken blir det ett ja! Lagen säger att alla som kan ha bälte måste det. Finns det inte tillräckligt många bälten behöver alltså inte alla vara fastspända. Men sen tillkommer en annan faktor, nämligen att det inte får färdas fler personer i bilen än vad den är godkänd för i registreringsbeviset. För de allra flesta bilar, som inte är väldigt gamla, är detta antal identiskt med antalet bältade platser.

Så det är registeringsbeviset som styr.
Citera
2013-03-05, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backafall
Det här hittade jag: http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20100611/far-barn-aka-i-bil-utan-balte
Den har jag läst.
Det framgår dock inte om min 16-åriga flickvän räknas som "barn" enligt denna lag och det är ju främst det jag behöver veta.

Kul förresten att artikeln nämner Ford Anglia. Min bälteslösa bil är en Ford Prefect, vilket är en lyxigare variant av samma bilmodell.
Citera
2013-03-05, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarrySTruman
Svaret är i teorin nej, men i praktiken blir det ett ja! Lagen säger att alla som kan ha bälte måste det. Finns det inte tillräckligt många bälten behöver alltså inte alla vara fastspända. Men sen tillkommer en annan faktor, nämligen att det inte får färdas fler personer i bilen än vad den är godkänd för i registreringsbeviset. För de allra flesta bilar, som inte är väldigt gamla, är detta antal identiskt med antalet bältade platser.

Så det är registeringsbeviset som styr.
Bilen är byggd 1958 och var utan bälten från fabrik. Och är därmed laglig att åka i utan bälten.
Men det är ju denna lag som på senare år "ändrats" för minderåriga, så den är laglig för vuxna att åka i utan bälte. Barn får endast färdas i bälteslösa bilar "särksilda kortare sträckor".

Frågorna är till vilken ålder man räknas som "barn" och vad som kan klassas som "särksilda kortare sträckor".

Och min andra bil är byggd 1970 och har bara midjebälten. Den har kommit som flyttgods från USA men är ju godkänd hos svenska bilprovningen.
Frågan där blir om barn får färdas i en bil som bara har tvåpunktsbälten.
Citera
2013-03-05, 15:44
Medlem
Möjligheten för små barn att färdas i fordon där det inte är möjligt att använda särskild skyddsanordning för barn har minskat väsentligt, och för barn under tre år får detta numera ske endast i baksätet vid tillfällig färd med taxi korta sträckor. Det sistnämnda utgör ett undantag från direktivet. (lagkommentarer till trafikförordningens 4kap 10§)

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr135.pdf

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=DD:07:04:31991L0671:SV:PDF

Och det verkar som åldern för barn i detta fall verkar var 3år

Det enda andra åldersrelaterade är att det är föraren som är ansvarig för böterna när passageraren är under 15år.
Citera
2013-03-05, 15:54
Medlem
volvoforlife1337s avatar
Är den utan bälten ifrån fabrik, så ska det vara okej. Jag vet även att efter 15 år så får barnen sitta utan bälten, fast att barnen själva får ta straffet, om du syftar på att du ska bli av med körkort osv..
Citera
2013-03-05, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvoforlife1337
Är den utan bälten ifrån fabrik, så ska det vara okej. Jag vet även att efter 15 år så får barnen sitta utan bälten, fast att barnen själva får ta straffet, om du syftar på att du ska bli av med körkort osv..
Förlåt om jag är trögfattad men vad menas med "får ta straffet"? Vilket straff?
Om det är "okej" så kan det väl inte vara nåt "straff"?

Är det tillåtet för en 16 åring att åka i en bälteslös bil eller inte?
Citera
2013-03-05, 18:29
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ron-Ronald

Hon får åka utan bälte om bilen inte har några. Det har hon fått göra ända sedan hon var över 3 år.

Citat:
10 § Vid färd på väg i en personbil, en lastbil, en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller en tre- eller fyrhjulig moped med karosseri gäller i fråga om användning av bilbälten och andra skyddsanordningar följande:
1. Alla som färdas i ett fordon som är utrustat med bilbälten skall använda en plats som är försedd med bilbälte, om en sådan plats är tillgänglig, och använda bältet. Barn som är kortare än 135 centimeter skall använda bilbarnstol, bälteskudde eller annan särskild skyddsanordning för barn i stället för eller tillsammans med bilbältet.
2. Ett barn som är tre år eller äldre och kortare än 135 centimeter får inte färdas i ett fordon där det inte finns möjlighet att använda en särskild skyddsanordning för barn, annat än vid tillfälliga transporter under korta sträckor. I sådana fall skall barnet i stället använda bilbältet när det är möjligt och får då inte färdas i framsätet i en personbil eller i en lätt lastbil.
3. Ett barn som är yngre än tre år får inte färdas i ett fordon där det inte har möjlighet att använda en särskild skyddsanordning för barn, annat än vid tillfällig färd i taxi under korta sträckor. I sådant fall får barnet dock inte färdas i framsätet. Förordning (2006:1208).

Angående straff så blev hon straffmyndig den dag du fick sätta på henne. Det är det som avses och då i fordon med säkerhetsbälte. Men är bilen godkänd utan så spelar det ingen roll för henne i den ålder hon är idag.
Senast redigerad av toby79 2013-03-05 kl. 18:31.
Citera
2013-03-05, 19:47
Medlem
volvoforlife1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ron-Ronald

Jo, alltså, har den inga bälten ifrån start, ska det vara okej.

Men om det finns men dessa inte används och hon är straffmyndig, så är det HON som får ta straffet, alltså hon blir av med lämp och böter, kanske bara böter..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in