2013-03-05, 00:06
Medlem
I cirka två veckor har jag känt av något yrselliknande fenomen som kommer och går om dagarna. Främst kvällstid när det närmar sig läggdags (i detta nu), då är yrseln mest påtaglig. Det bara small till en dag när jag var ute och åkte bil, allt började svajja lite smått. Påminner starkt om att vara berusad faktiskt.
Jag lider inte direkt av det men jag funderar på vad som är fel (?) och om det är nödvändigt att kontakta Vårdcentralen.
Citera
2013-03-05, 00:11
Medlem
Linkaans avatar
Har något liknande. Har i flera år varit mer eller mindre yr (knappt märkbar längre förutom när jag springer eller liknande). Läkarna hittade inte något överhuvudtaget så de gav upp. Håller tummarna att det släpper, vet hur det känns!
Citera
2013-03-05, 00:11
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toxe
I cirka två veckor har jag känt av något yrselliknande fenomen som kommer och går om dagarna. Främst kvällstid när det närmar sig läggdags (i detta nu), då är yrseln mest påtaglig. Det bara small till en dag när jag var ute och åkte bil, allt började svajja lite smått. Påminner starkt om att vara berusad faktiskt.
Jag lider inte direkt av det men jag funderar på vad som är fel (?) och om det är nödvändigt att kontakta Vårdcentralen.

Låter som om det kan vara vertigo, vilket egentligen inte säger nånting. Svårt att behandla, oftast är den bakomliggande sjukdomsorsaken okänd, och de drabbade får helt enkelt lära sig leva med skiten.
Citera
2013-03-05, 00:17
Medlem
Nlesjems avatar
Kalcum(salt)kristaller som rör runt i innerörat..
Edit obehagligt men ofarligt
Senast redigerad av Nlesjem 2013-03-05 kl. 00:19.
Citera
2013-03-05, 00:18
Medlem
Kolla upp vestibularisneurit, sk kristallsjuka.
Citera
2013-03-05, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarrySTruman
Kolla upp vestibularisneurit, sk kristallsjuka.

kristallsjuka och vestibularisneurit, även känt som virus på balansnerven, är helt olika sjukdomar. Den förra är till 100% benign. Den senare orsakar så gott som alltid kraftig rotatorisk yrsel och starkt illamående samt rejäl ångest, och brukar leda till akutbesök samt ta veckor, ibland månader att bli av med (skadan försvinner inte men hjärnan lär sig kompensera). Jag tror inte att ts lider av detta alls.

En svagare variant av kristallsjukan är dock en möjlighet.

ts, omöjligt att svara på vad du har. Även om man är väldigt detaljerad vad gäller yrseln som sådan vilket du inte varit, är yrsel väldigt ospecifikt och inte tillräckligt för att ens gissa en diagnos utan ytterligare symptom. Yrsel som enda symptom är ytterst sällan något farligt dock, i bemärkelsen livshotande.
Citera
2013-03-05, 06:51
Medlem
Fladdermasks avatar
Lågt blodsocker? Blodtryck? De kan skapa yrsel, vet att jag ofta får blodtrycks fall ifall jag reser mig snabbt. Kan även bli yr ifall jag dricker kaffe och inte ätit ordentligt under dagen. Koffeinet som rusar då. Dåligt med sömn kan också vara en orsak.

Detta är på mina egna erfarenheter som jag själv har upplevt de, så vet inte hur bra de stämmer för er andra.

Mvh
Citera
2013-03-05, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
kristallsjuka och vestibularisneurit, även känt som virus på balansnerven, är helt olika sjukdomar. Den förra är till 100% benign. Den senare orsakar så gott som alltid kraftig rotatorisk yrsel och starkt illamående samt rejäl ångest, och brukar leda till akutbesök samt ta veckor, ibland månader att bli av med (skadan försvinner inte men hjärnan lär sig kompensera). Jag tror inte att ts lider av detta alls.

ts, omöjligt att svara på vad du har. Även om man är väldigt detaljerad vad gäller yrseln som sådan vilket du inte varit, är yrsel väldigt ospecifikt och inte tillräckligt för att ens gissa en diagnos utan ytterligare symptom. Yrsel som enda symptom är ytterst sällan något farligt dock, i bemärkelsen livshotande.

Okej jag får väl helt enkelt försöka leva med det, men det är inte speciellt behagligt när det slår till. Hoppas det går över..

Citat:
Ursprungligen postat av Fladdermask
Lågt blodsocker? Blodtryck? De kan skapa yrsel, vet att jag ofta får blodtrycks fall ifall jag reser mig snabbt. Kan även bli yr ifall jag dricker kaffe och inte ätit ordentligt under dagen. Koffeinet som rusar då. Dåligt med sömn kan också vara en orsak.

Detta är på mina egna erfarenheter som jag själv har upplevt de, så vet inte hur bra de stämmer för er andra.

Mvh

Jag har en viss sömnbrist men tror inte att yrseln beror på det.
Citera
2013-03-05, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs

Jag har haft vestibularisneurit själv och det tog ett par veckor att läka men hade ingen ångest och bara lite illamående. Dock var det i och för sig ett ganska hastigt insjuknande så det kanske lutar mer åt kristallsjuka i detta fall.
Citera
2013-03-05, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarrySTruman
Jag har haft vestibularisneurit själv och det tog ett par veckor att läka men hade ingen ångest och bara lite illamående. Dock var det i och för sig ett ganska hastigt insjuknande så det kanske lutar mer åt kristallsjuka i detta fall.

Ja vest.neurit ger inte alltid så kraftiga symptom. Det beror på hur mycket bortfall man har.
Citera
2013-04-08, 11:36
Medlem
Åh.. efter att jag inte känt av någon yrsel på flera veckor slog det nyss till igen. Tror fan jag kommer svimma vilken minut som helst.
Citera
2013-04-08, 13:19
Medlem
lithionits avatar
Om man är ung så är ofta anledningen till yrsel uttorkning, hur ser ditt vätskeintag ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in