2013-03-04, 23:20
Medlem
yedis avatar
Tänkte bara höra. Låt oss säga att jag köper ett par läderhandskar för att hålla värmen på vintern.
Bör jag köpa tighta som verkligen ligger som en extra hud eller ska man köpa en större modell så att man får in luft emellan. Tänk på att man vill att det ska vara varmt.

Samma fråga gäller även för andra klädesplagg. Vill man även ha samma sak på jackor, tröjor och byxor?
Citera
2013-03-04, 23:22
Medlem
Tjockhuvudets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yedi
Tänkte bara höra. Låt oss säga att jag köper ett par läderhandskar för att hålla värmen på vintern.
Bör jag köpa tighta som verkligen ligger som en extra hud eller ska man köpa en större modell så att man får in luft emellan. Tänk på att man vill att det ska vara varmt.

Samma fråga gäller även för andra klädesplagg. Vill man även ha samma sak på jackor, tröjor och byxor?

Luft isolerar.
Citera
2013-03-04, 23:23
Medlem
Tjockhuvudets avatar
Luft är en väldigt dålig värmeledare. Därför borde du ha mer luft alltså pösigare!
Citera
2013-03-04, 23:24
Medlem
Megalogics avatar
Stora pösiga, luft håller värmen bra, du vet dunjackor håller värmen bra pga all luft som isolerar dig från kyla,
Citera
2013-03-04, 23:24
Medlem
gato12s avatar
Både och.

Tajt närmast kroppen och lite pösigare ytterst.

lager på lager.
Citera
2013-03-04, 23:40
Medlem
Precis, flera tunna lager kommer hålla dig varm. Är det riktigt många minus brukar jag ha något underställ, vanlig långtröja med luva, fleece och sedan en vindjacka - eller en riktigt tjock dunfodrad jacka om vädret är tillräckligt fint.
Citera
2013-03-05, 01:40
Medlem
tajta handskar, det är ju ett lager med ull eller liknande oftast, borde vara tillräckligt med luft där. Och pösiga handskar är inte bekvämt
Citera
2013-03-05, 07:51
Medlem
yedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockhuvudet
Luft är en väldigt dålig värmeledare. Därför borde du ha mer luft alltså pösigare!
Okay!

Citat:
Ursprungligen postat av Megalogic
Stora pösiga, luft håller värmen bra, du vet dunjackor håller värmen bra pga all luft som isolerar dig från kyla,
Det är främst med tanke på handskar som jag ställde frågan. Ska man ha tighta läderhandskar (utan ull i) eller ska man ha pösiga?

Citat:
Ursprungligen postat av sinan
tajta handskar, det är ju ett lager med ull eller liknande oftast, borde vara tillräckligt med luft där. Och pösiga handskar är inte bekvämt
Mina handskar har inget foder eller ull inuti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in