2013-03-04, 22:42
Medlem
Jag räknar på vad det kan kosta att ha en anställd inkl. alla avgifter som kommer med just denna person.
En bekant sa att man skulle räkna dennes bruttolön x1,8 vilket jag tyckte lät extremt mycket varpå jag började räkna.
Jag har räknat med att inte vara kollektivansluten och höftade t.ex. till med en pensionsförsäkring på 5% (det kan ju både vara högre och lägre).
Jag räknar nedan med att personen får en bruttolön på 30.000kr per månad, för att få årskostnad så bör man alltså enbart räkna nedan x 12.

Total kostnad per anställd per månad:
Bruttolön = 30.000kr
Semesterersättning (12%) = 3600kr
Arbetsgivaravgifter/sociala avgifter (31,42% av lön + semesterersättn) = 10557kr
Pensionsförsäkring (5% av lönen) = 1500kr
Särskild löneskatt (24,26 av pensionsavsättningen) = 364kr

Totalt blir ovan 46.021kr
Det är alltså bruttolönen x 1,53 (vilket skiljer sig markant mot 1,8 som jag hört tidigare).

Frågor
1. Har jag räknat på rätt sätt?

2. Vad har jag missat i ovanstående? Finns det sjukförsäkringar, dödsfallsförsäkringar, olycksfallsförsäkringar eller ngt annat som man bör teckna åt den anställde?

3. Semesterersättningen läste jag att man skulle räkna 12% av lönen, men samtidigt så blir ju 3600kr per månad hela 43.200kr på ett år vilket låter orimligt mycket?

Förtydligande: Man kan ju också räkna med att den anställde är med och "betalar" lite utav befintliga kontorslokaler, kontorsmaterial, använder mer toalettpapper osv men sådant vill jag inte ha med i denna uträkning.
Citera
2013-03-04, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salamander247
Frågor
1. Har jag räknat på rätt sätt?
I stort sett ja.
Citat:
2. Vad har jag missat i ovanstående? Finns det sjukförsäkringar, dödsfallsförsäkringar, olycksfallsförsäkringar eller ngt annat som man bör teckna åt den anställde?
Du är som arbetsgivare i regel ansvarig för allting. Om en anställd råkar förstöra något eller skada sig är det du som står för det, och det är upp till dig om du vill skydda dig med en försäkring eller ta smällen när (för det gör den förr eller senare) den kommer. Om en anställd blir sjuk (som de flesta faktiskt blir ibland) så är det du som betalar de första två veckorna.
Citat:
3. Semesterersättningen läste jag att man skulle räkna 12% av lönen, men samtidigt så blir ju 3600kr per månad hela 43.200kr på ett år vilket låter orimligt mycket?
Det är 12% helt enkelt. Att det blir mycket beror på att 30000 är en rätt så hög lön, men testa att dra samma argument för skatteverket och se vad de säger.
Citera
2013-03-04, 23:09
Medlem
Superslaskens avatar
Beroende på vilken bransch du är i kan det tillkomma en hel del annat, tänk dator, lokaler, traktamenten, ökade administrativa behov etc etc etc. Det finns en hel del förutom det absolut nödvändiga som antagligen kommer att kosta som direkt följd av att du anställer.
Citera
2013-03-05, 07:32
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Det är alltså bruttolönen x 1,53 (vilket skiljer sig markant mot 1,8 som jag hört tidigare).
Stämmer bra det.

Siffran 1,8 är nettolön i förhållande till bruttolön plus arbetsgivaravgift.
(30 000 + 10 557)/22 350=1,81
Citera
2013-03-05, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
I stort sett ja.Du är som arbetsgivare i regel ansvarig för allting. Om en anställd råkar förstöra något eller skada sig är det du som står för det, och det är upp till dig om du vill skydda dig med en försäkring eller ta smällen när (för det gör den förr eller senare) den kommer. Om en anställd blir sjuk (som de flesta faktiskt blir ibland) så är det du som betalar de första två veckorna.

Jo så är det ju förstås, men tycker du att man ska teckna några andra konkreta försäkringar till den anställda?
Finns det försäkring för att täcka upp sjuklön?`
Det fungerar väl så att första sjukdagen får den anställde inget, dag 2-14 (?) betalar jag som arbetsgivare 80% av hans vanliga lön och efter det så tar försäkringskassan över?

Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Det är 12% helt enkelt. Att det blir mycket beror på att 30000 är en rätt så hög lön, men testa att dra samma argument för skatteverket och se vad de säger.

Bra svar
Men jag funderar på om jag tänker rätt här, om jag räknar med uträkningen i första posten till den anställde varje månad på året så räknar jag ju faktiskt även med de veckor han även är på semester.
Räknar jag inte dubbelt då på ngt sätt? Att med ovanstående beräkning så kanske man enbart ska räkna 11 månader per år och täcka in semestern i det?

När man som anställd är på semester så får man väl i regel sin vanliga månadslön + kanske några tusenlappar extra, mer är så bör det väl inte bli?
Citera
2013-03-05, 12:13
Medlem
Citat:
Jo så är det ju förstås, men tycker du att man ska teckna några andra konkreta försäkringar till den anställda?
Finns det försäkring för att täcka upp sjuklön?`
Det fungerar väl så att första sjukdagen får den anställde inget, dag 2-14 (?) betalar jag som arbetsgivare 80% av hans vanliga lön och efter det så tar försäkringskassan över?
Det skulle förvåna mig mycket om det inte fanns försäkringar för detta. Varför skulle det inte finnas en marknad?
Citat:
Bra svar
Men jag funderar på om jag tänker rätt här, om jag räknar med uträkningen i första posten till den anställde varje månad på året så räknar jag ju faktiskt även med de veckor han även är på semester.
Räknar jag inte dubbelt då på ngt sätt? Att med ovanstående beräkning så kanske man enbart ska räkna 11 månader per år och täcka in semestern i det?
Det har du iof en poäng i, men det skulle inte reducera summan nämnvärt. Du skulle bara dra ner semesterersättningen med 10%, vilket blir ungefär detsamma som att räkna semesterersättningen på 11% istället för 12%.

Samtidigt tror jag att det är så att antingen betalar du semesterersättning eller så ger du semester. Semesterersättning är alltså något man betalar ut till folk som jobbar på ett sådant sätt att de inte kan ta ut semesterdagar.
Citera
2013-03-05, 16:19
Medlem
Citat:
Bruttolön = 30.000kr
Semesterersättning (12%) = 3600kr
Arbetsgivaravgifter/sociala avgifter (31,42% av lön + semesterersättn) = 10557kr

Frågor

Hej,

Om den anställde har fast månadslön så får han/hon sin vanliga lön + semestertillägg under semestern.

Semestertillägget kan du räkna med 0,8% av lönen per semesterdag.

Sedan tillkommer sociala avgifter på det.

Så det är inte 30.000:- per månad i 12 månader PLUS semesterersättning på 12%, utan 30.000:- per månad i 12 månader plus 0,8% per semesterdag. Något mindre alltså.
Citera
2013-03-05, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Hej,

Om den anställde har fast månadslön så får han/hon sin vanliga lön + semestertillägg under semestern.

Semestertillägget kan du räkna med 0,8% av lönen per semesterdag.

Sedan tillkommer sociala avgifter på det.

Så det är inte 30.000:- per månad i 12 månader PLUS semesterersättning på 12%, utan 30.000:- per månad i 12 månader plus 0,8% per semesterdag. Något mindre alltså.

Ja, det låter mycket mer logiskt!

Jag har nu gjort om min ursprungsräkningen och räknar med 0,8% i semesterersättningen ist för 12% nedan.

Bruttolön = 30.000kr
Semesterersättning (0,8%) = 240kr
Arbetsgivaravgifter/sociala avgifter (31,42% av lön + semesterersättn) = 9501kr

Totalt blir ovan 41.605kr
Det är alltså bruttolönen x 1,17 cirka.

Det låter å andra sidan väldigt lågt, kan det stämma?

Semesterersättningen tycker jag känns mer logisk nu åtminstone.
Den anställde får ovan precis varje månad men när han åker på semester så får han dessutom lite extra (totalt i extrapengar på året är 0,8%, dvs 2880kr på helåret).
Citera
2013-03-05, 20:36
Medlem
joceks avatar
Räkna på vad kostar om den anställde utvecklar något kroniskt problem och bara kan jobba var tionde dag.
Citera
2013-03-06, 04:24
Medlem
Bairuilongs avatar
Citat:
...
Bruttolön = 30.000kr
Semesterersättning (0,8%) = 240kr
Arbetsgivaravgifter/sociala avgifter (31,42% av lön + semesterersättn) = 9501kr
...
Det är alltså bruttolönen x 1,17 cirka.
Det låter å andra sidan väldigt lågt, kan det stämma?

Semesterersättningen tycker jag känns mer logisk nu åtminstone.
Den anställde får ovan precis varje månad men när han åker på semester så får han dessutom lite extra (totalt i extrapengar på året är 0,8%, dvs 2880kr på helåret).

Semestertillägget på 0,8% är per semesterdag. Räkna med t ex 25 dagar, vilket i ditt fall blir 6 000kr

Utöver detta så slog du nog fel på miniräknaren när du fick fram siffran 1,17.

Mvh
Citera
2013-03-06, 04:28
Medlem
Bairuilongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
...Siffran 1,8 är nettolön i förhållande till bruttolön plus arbetsgivaravgift.
(30 000 + 10 557)/22 350=1,81

Både orelevant och felaktigt att blanda in nettolönen när man ska beräkna vad kostnaden blir för att ha en anställd. Hur mycket skatt den enskilda anställda betalar på sin lön varierar väldigt mycket och har inget med företagets kostnad att göra.

Mvh
Citera
2013-03-06, 06:33
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bairuilong
Både orelevant och felaktigt att blanda in nettolönen när man ska beräkna vad kostnaden blir för att ha en anställd. Hur mycket skatt den enskilda anställda betalar på sin lön varierar väldigt mycket och har inget med företagets kostnad att göra.

Mvh
Förvisso, men TS nämnde att denne hört siffran 1,8 förut - och det är därifrån den kommer. Det är inte relevant för frågeställningen i tråden, men ganska användbart för en enmansföretagare som vill räkna på vilken omsättning som krävs för att kunna plocka ut ett visst belopp i reda pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in