2013-03-04, 20:55
Medlem
M-Es avatar
Jag har funderingar angående generator-remmen i min bil.
Volvo 940 1992 års modell med 230 BF -motor.

Själv tycker jag att remmen känns för slapp när jag trycker på den med ett finger.

När jag vrider generatorn mot den vanliga rotationen går motorn också runt, men inte när jag vrider med.
Då slirar remmen på generatorns rem-skiva.

-Remmen sitter väl för löst då?

-Åt vilket håll ska jag vrida skruven för att spänna / lossa remmen?

Jag har provat vrida skruven (c:a 5 varv) åt båda håll och sedan känna på remmen, känner ingen skillnad.
Frågar därför för att vara på säkra sidan.

Tack på förhand!
Citera
2013-03-04, 21:09
Medlem
RedBats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M-E
Jag har funderingar angående generator-remmen i min bil.
Volvo 940 1992 års modell med 230 BF -motor.

Själv tycker jag att remmen känns för slapp när jag trycker på den med ett finger.

När jag vrider generatorn mot den vanliga rotationen går motorn också runt, men inte när jag vrider med.
Då slirar remmen på generatorns rem-skiva.

-Remmen sitter väl för löst då?

-Åt vilket håll ska jag vrida skruven för att spänna / lossa remmen?

Jag har provat vrida skruven (c:a 5 varv) åt båda håll och sedan känna på remmen, känner ingen skillnad.
Frågar därför för att vara på säkra sidan.

Tack på förhand!

Du menar FB motorn med 531 topp?

Nu var det några år sedan och jag är sämst på att förklara, men skruvar du på staget direkt under generatorn? Du har två skruvar, horisontell och vertikal. Lossa först den horisontella och sedan spänn remmen med den vertikala.
Citera
2013-03-04, 21:37
Medlem
M-Es avatar
2 skruvar?
Jag hittade en och försökte med den.

Varken horisontell eller vertikal, snedställd, mer åt horisontell...

Tror den satt på staget, svårt att se, den pekade åt sidan med skallen iaf.

Får undersöka och leta, så hittar jag nog den andra också.
-Tack för info!
Citera
2013-03-05, 09:38
Medlem
Quick n dirty:
Lossa mutten som håller justerbulten på plats under generatorn (som visas på bild), skruva på justerskruven till remmen känns bra och dra åt muttern igen, klart.

För att justera remmen utan att sätta något i spänn (generatorn sitter i gummbussningar) behöver du slacka på båda bultarna mot motorn samt muttern som beskrivit ovan, jag brukar lossa så generatorn kan rubbas för hand, spännas upp så remmen slackar några cm innan man drar generatorn, justermuttern sist, och det sista av remmen spänns upp.

Better safe than sorry ... har fått för mej att fästet ryker av mer sällan när du börjar få flås i maskin när man justerar på det sättet... vet inte men :P..

Om du har skruvat på den långa smala justerbulten utan att lossa muttern finns det risk att du dragit gen gängpaj eller i värsta fall att den långa bulten börjat gå av, du ser hur den ser ut här:

http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/155/bil/lgnr/229720_1.jpg&width=370&height=
Citera
2013-03-05, 18:55
Medlem
M-Es avatar
Jag har kikat på det hela nu under dagen.
Hittade 3 skruvar.
När jag lossade på en av dem gick juster-skruven lättare, måste varit rätt.
Har nu spänt remmen så den slirar inte på rem-skivan längre.

Tackar för tipsen!
Citera
2013-03-05, 19:04
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klockenstein
Quick n dirty:
Lossa mutten som håller justerbulten på plats under generatorn (som visas på bild), skruva på justerskruven till remmen känns bra och dra åt muttern igen, klart.

För att justera remmen utan att sätta något i spänn (generatorn sitter i gummbussningar) behöver du slacka på båda bultarna mot motorn samt muttern som beskrivit ovan, jag brukar lossa så generatorn kan rubbas för hand, spännas upp så remmen slackar några cm innan man drar generatorn, justermuttern sist, och det sista av remmen spänns upp.

Better safe than sorry ... har fått för mej att fästet ryker av mer sällan när du börjar få flås i maskin när man justerar på det sättet... vet inte men :P..

Om du har skruvat på den långa smala justerbulten utan att lossa muttern finns det risk att du dragit gen gängpaj eller i värsta fall att den långa bulten börjat gå av, du ser hur den ser ut här:

http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/155/bil/lgnr/229720_1.jpg&width=370&height=
Man sätter inte något i spänn om man inte lossar bulten till justerstaget eller övre bulten till fästet. Justerstaget sitter inte ens fast i blocket utan sitter fast av sig själv när man skruvar åt låsskruven (eller hur man säger).

Det är ju bara att plocka loss spännskruven och remmen, då kan man flytta generatorn upp och ned utan att mötas av något motstånd (bortsett från gravitationen då).
Citera
2013-03-05, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Man sätter inte något i spänn om man inte lossar bulten till justerstaget eller övre bulten till fästet. Justerstaget sitter inte ens fast i blocket utan sitter fast av sig själv när man skruvar åt låsskruven (eller hur man säger).

Det är ju bara att plocka loss spännskruven och remmen, då kan man flytta generatorn upp och ned utan att mötas av något motstånd (bortsett från gravitationen då).
Eum... du tänker nog fel nu :P, för jag tycker mej se två fästpunkter för generatorn... så nog sitter justerstaget fast i blocket alltid (eller ramen på blocket, sak samma )
http://klockenstein.se/download/Pics/Bilar/Volvo%20940%20Classic%20-98/DSC_0701_edit.jpg

Släpper du bara på muttern eller "låsskruven" kan du inte röra generatorn fritt i hela spåret eftersom spåret är rakt och generatorn rör sej i vinkel... och kan du röra den i hela spåret så sätter du den i spänn eftersom generatorns två bultar mot maskin som du ser sitter i gummibussningar... enkelt .

Men det fungerar givetvis att köra Quick n dirty... precis som det fungerar att dra fram/bakvagnsbussningar med bilen i luften, men det är inte så det skall göras .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in