• 2
  • 3
2013-06-06, 13:43
Medlem
Argh123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Inventera din frys, skafferi och kyl samt planera matlagningen utifrån vad som du har hemma, ofta har man mer hemma än man först tror.

Att klara sig på 500 kr i 10 dagar för två personer ska inte vara något större problem det är bara att planera och köpa bra och billig mat som tipsats om i tråden.

EXAKT! Precis som Karim säger i Comviq reklamen förr "Kärlek kommer" ... om inte annat
Nä, men att ha en stor frys är smart om du får plats vill säga. Ingen självklarhet alla gånger.
Edit: såg att tråden var några månader sökte på billig mat, fick detta ...
Citera
2013-06-07, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Köp den där pastan som finns på Willys/netto där man får något kilo för ett par kronor. Sedan lök, kossade tomater och något att ha i det. Frukosten blir gröt (20 kr för ~30 port) som du har i de billigaste fröna/nötterna du kan hitta. Köp billiga grönsaker som du hittar och sök på nätet hur du skall laga till dem. Ärtor/brocolli/vitkol/blomkål/kolrot och andra frysta eller billiga grönsaker kan du göra en handfull portioner soppa på för under en tjugolapp. Du bör ha en mixer för att få den riktigt bra. Potatisklyftor i ugnen är riktigt gott och mättar nog bra, lite smör, salt och peppar är allt du behöver.

Du bör kunna komma ner på runt en 20 lapp i mat per dag/person om du ser efter vad du äter och vad du köper. Frukosten är runt kronan, lunchen/kvällsmålet bör gå på runt en femma/portion och sedan behöver du bara fylla ut med mellanmål. Det blir inte kul men är väl möjligt att lyckas med. Salt och peppar är de enda ryddorna du måste ha men skulle du ha vitpeppar, spiskummin, chilipulver och annat blir det så mycket bättre. Om du vill lyxa till maten fungerar fonder väldigt bra till att ge smak men det kanske är lite mycket att betala om du har en pressad budget, en flaska bör å andra sidan räcka i 10 dagar och kostar ~30 kr! Köp inte bröd och nudlar då det är väldigt dyrt, du kan göra en portion pasta med sås för samma pris som ett nudelpaket! Skall man äta billigt handlar det mer om vana än något annat. När du lagt om dina vanor kommer du märka att det är biligt att äta gott!

En matkasse för 500 kronor skulle ha detta för mig, troligen skulle jag gå två gånger och handla för att få färska varor.
  • Pasta
  • Potatis
  • Morötter
  • Palsternacka
  • Kolrot
  • Lök
  • Selleri
  • Vitkål
  • vitlök
  • Torkade bönor/ärtor/kikärtor/linser/etc
  • krossade tomater
  • havregryn
  • nötter/frön
  • Frysta grönsaker som är billiga
  • ½kg smör
  • fond
  • kryddor
  • sojasås (bör räcka en månad för två)

Jag skulle plocka det som är billigt och vet inte vad som är billigt där du bor så du får klara dig själv på den fronten! Jag tror jag skulle kunna komma ner på att äta för 10 kr/dag om jag verkligen lade ner tid och tanke på vad jag skall äta men det är inte så kul som man kan tro. Tänk på att billigt kött kan vara billigare än bönor, så det är bara att slå till om du hittar något!
Den här listan borde folk skriva ut och ha på sin kyl. Superbt inlägg!

Och min nya inköpslista ;D (inte för att jag har problem med pengar eller äter speciellt dyrt nu, tycker bara det låter gott)
Citera
2013-06-07, 21:28
Medlem
Orakad-i-delphis avatar
Det är kul hur sånt här dyker upp lite titt som tätt.
500 kr kan du ju som fullvuxen karl leva ganska gott på.

Falukorv är väldigt billigt.
Potatis, Pasta och ris är ta mig fan gratis.
Alla konserver är i princip gratis.
Allting i grönsaksdisken är överkomligt
Om du rullar egna köttbullar och drygar ut med potatismjöl så är även detta i princip gratis.

Vad äter folk egentligen?
Citera
2013-06-08, 22:11
Medlem
Muppers avatar
Är det helt tomt i kylen/frysen/skafferiet hemma hos dig eller?

Skulle säkert klara mig 15 dagar utan att handla något alls med ett standard volym av käk man har hemma.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in