2013-03-04, 17:49
Medlem
Runtom oss finns en stor mängd etiska problem. Är det rätt att offra en person för att rädda många?
Hur skulle en plikt- eller regeletiker svara? En konsekvensetiker? En utilitarist? En situationsetiker? En dygdetiker? Diskutera och ge exempel!
Citera
2013-03-04, 18:07
Medlem
pontusens avatar
Vad tycker du, TS? Har du reflekterat över detta själv över huvud taget eller ska vi göra din läxa från början till slut?
Citera
2013-03-04, 18:11
Medlem
franges avatar
Du får nog bredda lite, i vilket sammanhang och i vilken situation tänker du dig?

Själv gör det inte mig något om 25-30 negrer dödas, om det räddar mig från att jag spiller ut mitt morgonkaffe på köksgolvet imorgon.
Citera
2013-03-04, 18:26
Medlem
pontusen - Självklart har jag reflekterat över detta själv. Och detta har absolut ingenting att göra med att "ni" ska göra min läxa, som det för övrigt inte är.
Citera
2013-03-04, 18:28
Medlem
Gäller det ens vän mot fem främlingar, offrar jag nog ganska säkert alla fem främlingar. Även kvinnor och barn offras.

Rädda hela Norges befolkning från att utplånas eller hela Afrikas. Här väljer jag givetvis att rädda norrmänen.

Alla människor är lika mycket värda, kan dra åt helvete.
Citera
2013-03-05, 23:01
Medlem
Sigeas avatar
Man kan offra sig själv för att rädda andra men man kan inte offra någon annan.

Utilitarismens vidrighet... Det är helt ok att tortera 20 pers om du räddar 200 andra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in