Citat:
Ursprungligen postat av Halvannan
De paranormala gränserna passerar man genom att vara intresserad av att lära och att vilja göra det. Det kan alla lära sig, mer eller mindre. Som en bekant brukar säga om medial utveckling: Alla kan lära sig att spela piano men alla blir inte duktiga konsertpianister.
Kanske alla har förmågan att spränga gränser, fast på olika områden? Varför inte? För mig känns det inte främmande i alla fall.
Det räcker med att läsa några olika forum här på Flashback för att inse att vi alla har olika förmågor.
En del verkar vara födda till bilmekaniker medan andra får gå kurser i flera år för att lära sig hur man byter olja på sin bil.
Några är kanonduktiga på att laga mat "på känn" medan andra alltid måste gå efter kokboken.
Andra är väldigt uthålliga vad gäller att fysiskt ta ut sig medan de flesta stannar p g a trötthet eller ointresse.
Det finns barn som, när de nyss lärt sig tala, berättar om dina tidigare liv. Små barn som är matte- eller språkgenier.
Jag tror att det finns gränser att tänja på överallt.
Övernatuligt? Nej, alldeles naturligt

Men. Visst finns det gränser att tänja på. Man kan bli en bättre kock, lära sig springa ännu fortare, skapa ännu vackrare musik osv. Men du kan ju inte dra direkta paralleller mellan detta och paranormala upplevelser.
Bara för att man kan spränga på gränser vad gäller rent "köttsliga" förmågor, (ja vetenskapen anser att de är kopplade till hjärnan) så betyder ju inte det att det måste vara lika möjligt att utveckla fjärrséende, healing eller andra paranormala förmågor.
Man måste ju först utröna om fenomenen över huvud taget existerar. Själv tycker jag mig som sagt ha upplevt fenomen som inte har belagts inom empirisk forskning. Jag kan ta dem som själklara då jag resonerar med migsjälv, eftersom jag har upplevt dem, men jag kan ju inte hävda för någon annan att de är verkliga.
Nu reflekterade jag precis över det att du som person inte är speciellt intresserad av en dialog med skeptikern, utan i första hand tycker att det är givande att diskutera på detta forat för att dela dina erfarenheter med andra som tycker sig ha upplevt paranormala fenomen. Kan detta stämma?
Anledningen till att jag goes on and on med mitt tjöt är den att jag ibland blir irriterad över hur en del personer med paranormala erfarenheter debaterar på ett idiotiskt sätt med skeptikern. De för fram känsloargument, och dåligt underbyggda teorier. Detta stör mig, eftersom jag själv tycker att det är mycket intressant att föra en dialog med skeptiker.